Stamtavla...
Denna stackars katt har fått snurrat runt alldeles för mycket.. *lite upprörd* Men, det har ju då resulterat i att jag inte har några "papper" på honom, mamma, pappa osv…
Jag älskar ju honom lika mycket ändå, men hade varit roligt att veta mer om hans bakgrund osv…
Finns det något sätt för mig att söka reda på så gammal information? Och i så fall hur?
Du kanske kan skriva ut lite mer om vad du vet om honom. Tidigare ägare, varifrån eller annan info du vet så kanske någon här inne vet vem det är. Om han nu är renrasig?
Har fått tag i förra ägarna nu… hmm…

Vet du vad han heter? Alltså hela namnet, inkl. stamnamn. Brukar se ut så här (en av mina katter) S* Trollgumman´s Aalbin. S* står för Sverige. Trollgumman´s = stamnamnet och Aalbin = vad han kallas/heter. Om du kan hela hans namn så är det lättare att hitta stamtavlan bakåt. Ibland kan katten vara utan stamnamn, men renrasig och registrerad ändå. Eller om du känner till en förälders namn. Eller helst bådas.
Har fått reda på att han är tydligen renrasig.. men hör nu… Det kan vara inavel!!!!! Herregud vad innebär det???
De beror juh på hur hon är inavlad..
De förekommer juh hos persern att man kan para mor & son och de kallas för linjeavel..
Du har ingen aning alls vad hon heter?
Nee, men förra ägaren hittade en gammal mailadress som hon prövat och skickat till, så då får man väl höra…
Apropå social… han är social att han ska va me över allt, följer en som en hund, men han är inte så där jätte gosig….?
Ibland kan det ju ske misstag om en uppfödare har dotter och far hemma t.ex. och de parar sig utan att det är meningen. Då blir det inavel. Det är verkligen inte bra, och pinsamt för den uppfödaren, men kattungarna blir precis lika fina och gosiga som vilka katter som helst. Men självklart kan man inte avla vidare på dem. De får bli sällskapskatter. Det går att ställa ut dem förstås.
Linjeavel, att man parar nära släktingar med avsikt att föra vidare något bra (man för naturligtvis vidare det dåliga också) är mest vanligt i små raser. Jag tror inte att det är särskilt vanligt i skogkattuppfödning längre.
Susanna
#7 Klart man kan avla på katten om det skulle vara så, man får ju bara vara lite mer noggran vad man parar med.
#4 Visste inte förra ägarn vad katten heter?
//Henrik
#8 Jag skulle då inte avla på en skogkatt med sådan inavling. Det finns så många bra skogisar att använda i avel.
Susanna