Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett02-kattungeprat
Läst 1158 ggr
Margareta
0

Första parning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag är alldeles ny inom uppfödning av Norsk Skogkatt.
Så ny att jag IDAG skall åka med en hona på parning för första gången. Det är hur spännande som helst.
Det kan ju bli en hel följetong här på den nya sajten!

Honan Hedvig är snart 1½ år. Hon har löpt rätt regelbundet några månader utan att vi förstått det. Vår andra hona, som vi inte skall para, löper mycket tydligare, men idag förstod vi att det är löp båda håller på med om än så olika. (Just nu är det slagsmål)

Jag tar gärna emot goda råd…
Ägaren av hanen är en rutinerad uppfödare, så det känns tryggt att åka till dem.

Att välja hane har inte varit lätt:
Vår hona är svart/vit (NFO n09) och har ett fantastiskt temperament.
Hon är HCM-testad och godkänd.
Hon behöver möta en hane med stor massa och ett kraftigt huvud, då hon är lite liten själv (än så länge).
Vi har valt en röd/vit hane (Europachampion) som är en riktig goseprick. Han har många fina, välmeriterade avkommor och mår alldeles utmärkt okastrerad i sin familj, trots att han är snart 6 år gammal. Jag är lite känslig mot strilande hankatter och inbillar mig att det kan gå i arv.
Skulle vi ta en kull till på samma hona, skulle jag med glädje, välja någon av hans tjusiga söner.

Numer pensionär i Nynäshamn

RolfH
0

Vad spännande. Vi ser fram emot en följetång här. Jag ser att din hona har väldigt lite vitt. Det är snyggt.

Angående slagsmål så är detta inte ovanligt mellan två honor som löper samtidigt. När den ena väl är dräktig så hamnar hon över i rangordning och då bör det inte vara något problem längre. Dock kan det ju vara lite fräsande just efter att hon kommit hem från hanen igen. Jag hade testat med Feliway pluin som är ett konstgjort kattferomon som gör att katterna blir lite lugnare. Finns bara att köpa hos veterinär. Själva plugingrejen + en medföljande flaska kostar ca 390 kr. Flaskan räcker ca tre månader. Refillflaska kostar 175 kr. http://www.feliway.se

//Rolf

Margareta
0

Tack Rolf!

Jag kör gärna en följetong här om Hedvigs förväntade graviditet. Det vore roligt. Förhoppningsvis fler läsare än på min hemsida
(http://gulltussens.sunsoft.se)Räcka ut tungan
Hedvig har mycket riktigt väldigt lite vitt och det är väldigt rart placerat. Domarna myser av förtjusning när de ser hennes tår.
Vi har valt en hane med rätt mycket vitt för att försöka bevara det vita, fast röd/svarta honor vore väl rätt läckert??

Jag var helt inne på att "avla svart/smoke" från början, men har tänkt om. Vi är ofta ensamma i "grupp 1" på utställningar (hon går klass 7 just nu) och det är lite trist, så jag ville öka den gruppen. Den urprungliga skogisen har ju fler färger och oftast vitt och det tycker jag gott kan få vara kvar. Svart är så ovanligt att det kan få räcka med några enstaka. Jag hade nog kunnat fått en kull svarta/smoke på Bellis.

Jag har faktiskt Feliway hemma. Köpte det när vi HCM-testade. Har lånat det inför utställning några gånger eftersom vår Bellis har haft det lite jobbigt bland alla fertila hanar. Jag har fått rådet att använda det då det händer att min Bellis strilar. Ett par löp per år verkar vara sådana. Så fort värmen och pälssäsongen är över skall Bellis kastreras då hon haft ett ljumskbråck. Vi ställer henne under tiden och övergår sen till kastraternas skara.

RolfH
0

Jag har en svartsilvertigré-vit hona och är såld på alla silver utom smokade. Silver + mönster och vitt…Mmmmm. Hon skall paras här på senhösten så att vi får kattungar till våren.

Jag lägger upp länken till din hemsida under länkar också.

//Rolf

Margareta
0

TACK!

Tänk vad olika det är. Jag gillar stora, biffiga smoke-hanar med vacker silverkrage och hade gärna sett en sån som far till Bellis ungar innan hon fick bråcket och opererades (hela urinblåsan föll ut i buken).

RolfH
0

Nä fy vad hemskt, stackars Bellis. Vilken tur att det bra att operera.

Se här en bild på min lilla Pärla, NFO ns 09 23

//Rolf

Margareta
0

oj, så fin…tänk om man kunde ha hur många som helst.

RolfH
0

Efter som vi har en kull på 2½ vecka, så är det just nu 11 katter som bor här och trängs med de 3 hundarna och 2 människor. (fiskarna har jag inte räknat) :)

Margareta
0

Vi är just nu 2 katter, 1 labrador, 1 shettis och 4 människor.
Shettisen är i hagen och följer sonen när han åker till sitt internat så det blir lugnare framöver. Den här parningen är planerad så att kattungarna skall kunna flytta kring jullovet till sina nya hem.
Vi tyckte själva det var bra att få hem våra på ett lov.

Margareta
0

Nu är gullhjärtat ute på sitt första äventyr.
Det är med bävan man lämnar för parning minsann. Som tur är känner jag hanens ägare väl, eftersom vi tillhör samma klubb och träffas i olika sammanhang och även pratar en del i telefon.
De har 5 egna högst välmående katter som är hur mysiga som helst, så självklart har hon det bra, men ändå… när vi lämnade var hon ensam i "parningsrummet" och det var väl inte så himla kul…

RolfH
0

Lite jobbigt både för dig och missen men det går alltid bra och om några få dagar får du hem henne igen. Sedan så väntar den bästa perioden i en honkatts liv. De brukar må så gott när de är dräktiga och sedan efter förlossningen är de i 7:e himlen i flera veckor.

//Rolf

Margareta
0

Det låter skönt att höra!

Margareta
0

#12 Första natten utan Hedvig och jag har drömt konstigt (otäckt) eftersom hon alltid sover i min säng. Skönt att vakna och minnas att hon bara är på kärlekssemester, det lilla livet.

Linda_K
0

Så spännande!! Det kommer säkert att gå jättebra!
Jag ser fram emot att läsa följetången, hihi.

Margareta
0

Följetongens första kapitel och Hedvig är hemma, oparad.
Hon löpte svagt när vi kom till hanen och trots fantastiskt gentlemannamässigt mottagande gick hon ner i löp i stället för upp av att träffa honom. Igår kväll var hon väldigt orolig och likaså i natt. Parning var inte aktuellt, så därför hämtade vi hem henne idag. Vi avvaktar alltså kapitel 2 som är nästa löp…

RolfH
0

#14 Det var tråkigt att höra Margareta. Men jag tror att det kan vara värmen. Min erfarenhet säger att ett par månader efter midsommar så är löpen mycket svagare än normalt.

//Rolf

Margareta
0

#15 Ok det lät ju bra. Det var hemskt varmt i parningsrummet så klart, 25 grader ute. Det som var roligt att se och som gör att jag känner mig trygg i att jag valt rätt hane var att precis så gentlemannamässig jag hört att han skall vara var han mot henne. Inte påflugen alls nu när hon inte ville, mer en sällskapsfarbror som låg och väntade på att hon skulle komma på andra tankar…

WesthKiowas
0

Ja, värmen är nog en bidragande orsak, har själv en hona som bara vägrar löpa nu. Tur att jag har egen hane så jag kan vänta ut henne. Hoppas det är värmen och att hon inte tycker att hanen är skit ful ;)

Mvh Camilla Glad

Besök gärna min hemsida S*WesthKiowa's Norska Skogkatter

Kattungar planeras!

Margareta
0

#17 HAHA, hon älskade den hanen. Det var hon som jagade honom och nosade där bak.
Han var helmysig tyckte hon. Jag har två honor och när den här löper försöker hon hoppa på den andra honan.

WesthKiowas
0

Hoppsan! Hoppas inte nu hankattägaren tog illa upp för jag menade att det var min hona som kanske tyckte att hanen var ful:)

Men vilken tur att din hona gillade hanen, för då går det nog som en dans nästa gång.

Mvh Camilla Glad

Besök gärna min hemsida S*WesthKiowa's Norska Skogkatter

Kattungar planeras!

Margareta
0

Nu går Hedvig runt och SKRIKER ut sin längtan efter den tjusige hanen.
Vi skall resa 180 mil T/R akut på en begravning torsdag-söndag och jag vill inte lämna bort henne utan möjlighet att hämta…

Typiskt

Margareta
0

Om Hedvig löpte igår så är det än värre idag. Hon skriker rakt ut och sätter rumpan i vädret hela tiden. Idag gav hon sig på sonens sko i brist på annat…

Anne
0

Vad spännande att få följa, Margareta!

Margareta
0

22 dagar senare är vi och nu löper hon igen.
Den tjusige hanen sitter i en bil på väg till SW, kan det blir sämre timing…
Vi hoppas att löpet skall hålla i sig för hon är bara på uppåtgång om man jämför med förra gången. Då kan vi åka på måndag.

Annars blir det väl 3 veckor till…

fjellans
0

Lung,,,,,,dom kan tjuvlöpa efter 21 dagar,man bör inte para om förens efter typ 6 veckor,

Margareta
0

Fast hon är inte parad alls… det bidde inget sist…
Hon var inte igång och vi avbröt, när det var dags sen var vi tvungna att åka bort på en begravning.

Ixatrixa
0

Jag hade en parning där hanen fick komma till på dag tre….vissa honor är faktiskt mera svårflörtade än andra;) Det blev 4 st kissebebisar:)

Ha inte så bråttom att hämta hem henne nästa gång…

(sedan hade jag en parning som var färdig innan honkattsägaren hade hunnit åka hem*fniss*)

Framförallt om det är en hona som skall paras för första gången…ibland är det faktiskt riktigt bra att ha en påstridigare hane på en hona som skall paras första gången och tvärtom.

Margareta
0

Det är första gången för honan och hanen är van och rutinerad. Han är oerhört sympatisk mot henne, inte alls påflugen.
Sist var det hon som jagade honom och det tyckte han var lite skumt.

Ixatrixa
0

Det kan ju gå ganska hett till och honan kan vara ganska tuff emot hanen innan hon väl släpper till.

Sedan brukar det gå över och så är honan störtförälskad och hanen tröttnar.

När min senaste kull blev till så var hanen hos min hona i nästan två dagar innan första parningen blev av och jisses vad stryk han fick men han var envis och gentlemannamässig så trägen vinner.

Margareta
0

Vår hona slogs inte ett dugg, hon bara jagade honom och ville nosa där bak och vara kompis. De sov sida vid sida tills han ledsnade och ville gå ut. Sista natten fick hanens husse sova hos vår katt för att hon var så ledsen. Då hämtade vi henne. Hon var där från em dag 1 + dag 2+ fm dag 3

Ixatrixa
0

Har hon långa löp?

Margareta
0

Jag vet inte vad som är långt, men den här honan har aldrig löpt så att vi märkt det förrän hanens ägare lärde oss att titta efter signaler. Mycket svaga löp alltså. Efter att vi kom hem förra gången blev det stark som bara den. Hon har aldrig varit så till sig som då, precis som den andra honan vi har brukar vara.

Vet inte hur länge hon höll på men 6-7 dygnet efter vi åkte har vi kort på henne där hon ålar på en matta och i ett fönster (bra med kort för de har datum).

Margareta
0

Hanen är i Oslo på SW och kommer hem i natt…
Honan ålar runt på golvet medan den kastrerade labradorhanen ställer upp och slickar henne… hon är på uppgång ännu…

Hoppas vi hinner

EddaM
0

Ja hoppas att ni hinner o att det blir ungar av det hela.Cool

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

Margareta
0

Hon jamar och kråmar sig än…i morgon åker vi…

Margareta
0

Nu är det bara timmar tills vi kan åka…

Denna kommentar har tagits bort.
Margareta
0

oj oj oj

Vi hann inte vara där många minuter innan de var igång.
2 parningar innan jag och dottern lämnade henne.
Here we come…

Helt underbar planering med kattungar på höstlovet!!!

Hoppas hoppas hoppas

TailorHills
0

Vi håller tummarna för att det tar sig. Det finns inget så spännande som att gå och vänta på en kull kattungar.

Har själv en hona som blev parad för en vecka sen så….

RolfH
0

#37 & 38 Jag håller alla tummar för er båda!!

//RolfH

Margareta
0

Nu är hon hemma. De ville inte mer.
Vi väntar med spänning…

TailorHills
0

Då är det bara att börja räkna dagar nu då…. och hoppas att det tagit sig.

Margareta
0

Gissa om jag räknar… vi är på dag 2 nu…de började i måndags…

TailorHills
0

Här räknas det också… vi är på dag 12 nu…

Så vi får väl räkna tillsammans då.. fast det är inet direkt första kullen för mig, det blir min 35:e kull.

manlyckans
0

Skrattande vad spännande!!! Jag håller tummarna för er båda Skrattande

Margareta
0

35:e kull var imponerande…

Där ligger man i lä…

Juliette-
0

Ojoj vad spännande.. själv ska jag låta para min hane och hona om 14dagar (eller då släpper jag p-pillerna) men min hona brukar inte dra ut på de hela utan löper fort.. Fast jag är lite nervös får så många olika bud.. Hur länge ska jag låta dom para? Ska jag bara låta dom sköta sig själva? ska man sära på dom ibland om de blir väldigt trötta? Jag får inget bra svar på de.. men jag hoppas de ska gå bra

Lycka till de måste vara dig jag såg i Uppsala??

Margareta
0

Jag var i Uppsala så det kan nog stämma…

Juliette-
0

Jo jag kom på de när du sa du hade en grupp 1 o en med pytte vitt :) dom var ju så duktiga i sina selar Skrattande Prata lite med din dotter? (tror) då jag tyckte hon var så häftig när hon hade så lite vitt å på de stället

själv har jag ganska nyligen bokat en grupp 1:a få se om vi får nå konkurenter Glad

Margareta
0

Jo det stämmer bra då var det vi, vad kul… Hoppas Du visar dig nästa gång vi är på samma utställning (Birka nästa för vår del).
Vem var Du? JAg minns så väl hur vi satt och att vi hade så trevligt med domaren Fabrice Calmes. Hade Du själv katt i 1 eller 2?

Det är den lilla med vita tassar som förhoppningsvis är dräktig.

Båda våra går bra i sele, jag har vandrat runt på campingplatser med dem i sommar. Den ena (den svarta) går som en hund och lilla Hedvig får man ibland bära en bit, då hon är alltför nyfiken.

Juliette-
0

nej jag har snart en grupp 1 men ingen grupp 2 vi satt bara där och titta på mycket roligt trevlig bedömning har ju min cream kille och var där med min hona (fs 03 22) + en Ragge som min kompis äger så jag tror inte du minns mig egentligen

Vrethagens
0

Hej!

Jag har en hona som blir 2 år nu i november, och hon brukar "i vanliga fall" löpa varannan vecka, så det hörs i hela huset =) Släppte p-pillren i april, hon löpte på 16:e dagen, men avbröt efter ett par dagar. Sen var det planerad parning under löp två, som fortfarande inte kommit än!! 

Jag har dock misstänkt att hon löpt, de flesta tecken stämde, det enda var dock att hon inte gick och skrek som hon i vanliga fall brukar. Vi åkte även till hankatten en gång, men det gav tyvärr ingenting.  

Har hört om katter som haft höga tydliga löp, men sedan förändrat sitt löpbeteende? Är detta vanligt? Är det någon som kan ge mig lite tips och råd med det här att tyda signaler som indikerar på löp??

Tar tacksamt emot alla tips!

Mindfields
0

#51 Vrethagens, hav tålamod :) Kan vara den varma sommaren som gjort att hon inte löpt, de orkar helt enkelt inte. Inget som gäller för alla honor givetvis, men inte ovanligt.
Trevlig helg!"
//Malin

Vrethagens
0

#52 Tack! Det blev en trevlig helg!! 

Tror hon kände mina frustrerande tankar, för lagom till förra helgen, var det dags och tecken på tecken uppdagade sig..

Eftersom vi tidigare provat att ta henne till hankatten och det inte gav något, provade vi att ta hankatten hem till oss!! Han kom hit i måndags kväll och hör och häpna, men efter två dagar av ihärdig uppvaktning "släppte hon till",, så nu har det varit full fart, tidvis, i två och ett halvt dygn. Han har varit extremt tålmodig, och skött sig exemplariskt, och ingen revirmarkering, trots många nya lukter. 

Nu hoppas jag att jag kan mejla in här om ett par veckor och säga att vi väntar smått!!

Trevlig helg på Er!!