Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett08-skogkattens-hälsa
Läst 930 ggr
Ixatrixa
0

Gaaaaahhh

Förbannade vetrinärer…en av mina avkommor skulle kastreras och av någon konstig anledning fick hon som äger katten att den skulle avmaskad först.

Är så evigt trött på den här avmaskningshysterin!

Skall man inte kolla att det är mask innan man stoppar katterna fulla med gift bara för att.

Inte lätt att stå på sig som uppfödare emot dettaRynkar på näsan

Juliette-
0

Djur skall endast avmaskas OM DOM HAR mask aldrig annars med ev undantag för kullar.

Tiarasmatte
0

Det är INTE bra att avmaska för ofta!!!

Sol-Mone
0

Mina är inte avmaskade sedan de var bebisar (hos uppfödaren) och de är 4 resp 5 år nu.

kerstin2181
0

Att avmaska bara för att, är inte bra, men man bör tänka även på, att tar man in nån katt på parning, eller köper in katt, så kan dennes mask smitta till maskfri katt.

#0 varför är avmaskningsmedel gift tycker du? själv anser jag att det är tur att det finns, våra katter som kommer in på katthemmet, är ibland så full i mask, så dom är nära att stryka med, dom spyr mask, är sjuka av mask mm,

Att jag frågar är för att jag aldrig tidigare hört någon säga detFlört man lär sig alltid mer o mer, om man vågar fråga

Kerstin Carlzon S*Youngun`s

Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

Ixatrixa
0

Avmaskningsmedel är ju toppen om katterna har mask;) Jag lämnar hellre träckprov innan jag avmaskar mina katter. Det är ju inget förebyggande medel och har man fjärde generationen med innekatter som blir mödrar är nog risken ganska liten.

Jag tycker det är skrämmande att avmaskningsmedel inte är på recept som det har blivit på andra djur.

Ett problem är ju bland annat att avmaskningmedlen inte funkar till slut….lite som att vi människor proppar i oss lite för mycket pencilin.

Tillverkarna vill ju givetvis att vi skall köpa så mycket vi orkar och givetvis talar vetrinärerna ur denna synvinkel.

En trend jag tycker mig se är att tex erbjuda bantningsfoder direkt när man kastrerar sin katt(till katter med normal hull). Det kanske är onödigt att sätta in specialfoder direkt som är mycket dyrare när man kan välja ett foder för humanare priser med lägre fetthalt.

Jag tycker man skall ta sig en funderare i alla fall innan i alla fall och inte bara köpa allt vetrinärer säger hela tiden.