Könsmogen?
Jag och min sambo har två skogisar, en madame på 8 månader (som för tillfället är inne i sin löp-period) och en liten gosse på 4 månader.
Freja är som sagt inne i sin löp-period och nu ikväll när hon och Vidar busade omkring på golvet, så var hon samtidigt sådär hormonknäpp som de kan bli. Döm av våran förvåning när Vidar började jucka mot hennes rygg. När jag lyfte bort honom från hennes rygg så såg han fullt redo ut, om man säger så *hrmf*
Nu till min fråga: är detta ett säkert tecken på att han blivit könsmogen? Tycker att han känns så liten, men jag vet att det kan variera i åldrarna. Han har börjat prata lite grann, men bara med sin pipiga lilla kattuge-röst. Inget skvättande eller så heller, och jag har inte märkt av att hans urin luktar fränt eller så.
Nja något säkert tecken är det väl inte det vet man ju inte förren man ser resultat *skratt*
Att han är på gång är nog mera troligt men jag har svårt att tro att han skulle kunna bli far ännu…men man skall ju inte säga aldrig.
Jag skulle definitivt ge min hona P-piller i alla fall om avsikten inte är kattungar(honan är ju definitivt för ung för att bli mamma ännu o killen med).
Min första hane var 8 mån då han genom en lyckoträff lyckades para första gången och min nuvarande var över året. För dem krävdes det lite träning;)
Man bör ju kolla upp katterna med olika tester med innan parning men det vet du säkert redan:)
Tanken är ju att det inte ska bli några kattungar alls, så planen är att vi ska kastrera båda två. Men eftersom båda är såpass unga har det inte varit aktuellt riktigt än, men om han tänker ta chansen så fort hon ligger och vräker sig på golvet kanske vi borde fundera på det, haha.
Får väl hoppas på att han skjuter lösa skott än så länge…
Läste någonstans att man ska kunna känna på kulorna när en hane är könsmogen? Att testiklarna ska ha "ramlat" ner, men hur känns det då? Vad är det jag ska känna efter? Kände efter nyss men stackarn såg mest förnärmad ut:D
Testiklarna brukar ha trillat ner i denna ålder …och jag antar att det kan vara lite svårt att känna dem då de fortfarande är ganska små
När jag besiktigar mina hankattungar så brukar min vetrinär säga till mig att testiklarna finns där redan ….skall man avla på hanen brukar man göra en koll vid 6 mån och då skall de finnas där för att hanen skall få bli pappa. Det finns en speciell ruta för detta på stamtavlan.

Om honan är 8 månader är det inga som helst problem med att kastrera, hellre det än att gå och löpa vilket är jobbigt för dom. Pojken går utmärkt att kastrera redan nu men många veterinärer vågar sig inte på det förän dom är minst sex månader.

Hanar kan kastreras så fort man får tag i kulorna så att säga, dom ska vara större än apelsinstjärnor. Jag vet en 5 månadershane, som lyckades att para, just för att ägarna trodde att han var för ung, och detta var en huskattshane
Kerstin Carlzon S*Youngun`s
Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

kulorna känns ju jättetydligt och oftast innan 4mån t.o.m.. det är bara att känna.. är hans kulpåse tom eller har han innehåll?? ;)
du kan med gott samvete kastrera bägge två Nu..:)
Så slipper ni oroa er..;)
Det blir kastrering så fort hon har slutat löpa, står snart inte ut med hennes jamanden längre.
Lillgrabben har fått åka på semester hos mina föräldrar, men jag tror bestämt att jag måste hämta hem honom snart innan han börjar rulla fram..
Han blir bortskämd den lilla rackarn.
Tack för era svar och tips i alla fall, får väl se om det dyker upp några foton på några kattungar framöver