Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett: 03-avel-genetik-uppfödning
Läst 775 ggr
maximus
0

Ung för att Paras ???

Jag undrar när ni tycker att honan INTE är för ung att paras ??

såg i en annan tråd att det var någon som tyckte att

8 månader är alldeles för ungt ,

vad tycker ni ??

/Annette

Ixatrixa
0

Ja 8 månader är alldeles för tidigt för en hona att bli mamma i mitt tycke. Jag tog emot honor som var 11 mån till min första avelshane men det blev som tur inga kattungar…skulle inte göra om detta idag. Skulle någon vilja låna en hane av mig i fortsättningen skulle jag vilja att honan i alla fall är ett år. En graviditet är en stor omställning för kroppen och oftast är skogisens kropp inte färdigvuxen innan ett år.

Kronängens
0

Jag tycker att en skogishona ska vara minst ett år när hon paras. Jag tycker att honorna måste få bli vuxna innan de blir mammor.

En del honor behöver mycket längre tid på sig, både att växa och mogna så det är individuellt, men jag säger minst ett år i alla fall.

Dalwhinnies
0

Jag är av samma åsikt som #1 och #2. Det är förstås väldigt individuellt, men efter 4 kullar är min erfarenhet att det funkat bäst när de varit 2 år och äldre. Molly var faktiskt drygt 3 när hon fick sin första kull, men vilken supermamma hon varGlad

/Maja

Sagolika
0

Mina honor har varit ca 1,5 år vid första kullen och det har varit en lämplig ålder för just dem i alla fall. De var mogna såväl kroppsligt som mentalt och var väldigt duktiga mammor.

Men de bör nog vara åtminstone runt ett år gamla som yngst (även om jag hört de på 10 månader eller t o m yngre som ändå klarat det jättebra), men heller inte FÖR gamla eftersom bäckenet kan stelna och försvåra förlossningen. Före 2,5 år har jag sett som rekommendation, även om det säkert är individuellt.

kerstin2181
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Med handen på hjärtat, är jag själv glad att Satin har hållt på sig, om jag hade parat henne runt 1 års ålder, hade hon nog varit för ung. Hon har ett kattungesinne, och leker därefter, jag har aldrig sett en katt så glad och så busig, hon kan verkligen leka med allt, och tyvärr även våra laddare, hon är idag uppe i 17 laddare som hon huggit ihjälSkrikandes och ofta leker hon inte nudda golvFörvånad det går i 180 över sängar, stolar, bord mm. Och för dagen är hon en ganska tunn katt, med höga ben och lång kropp, så hon behöver gro lite så att säga. Sen finns det nog många som är mogna för bebbar tidigare, men själv skulle jag aldrig para under 1 år, då är dom bara barn, och behöver få leka av sig

Kerstin Carlzon S*Youngun`s

Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

Froydis
0

Skogkatten bør være minst ett år før den parres.. gjerne 1,5.

Hannkattene klarer som regel brasene når det er rundt 11 mnd..

maximus
0

tack för era åsikter ,är av samma åsikter som ni alltså inte tidigare än 1,5 år

mina honor har varit. Blue Breezer 2år och Olivia 1år 7 månader

sen så är det nu Aulikkis tur och hon ska paras runt jan-feb.då är hon funt 1 1/2 år

men innan dess så ska hon FIV,FeLv & HCM-testast

hon ska förövrigt få träffa denna snygging

AulikkiYllin.gif (57762 bytes)

/Annette