Fråga ang sällskap
Jag undrar hur man gör i valet att skaffa en andra katt. Vi har en hane som snart är sex månader, han är väldigt pratig, underhållande och ska jämt "vara med". Och vi tror att han skulle älska att få lite sällskap.
Är lite orolig hur man gör med nya katter. Bör man ha kastrerat vår innan man skaffar en ny, dvs vänta tills han blir äldre ifall hans humör och beteende förändras? Bör man skaffa en hona? Bör man hålla sig inom en viss ras? Hur bör jag tänka?
Är tacksam för svar från erfarna!
/ MvH Annika

Min tvååriga kastrat hane fick en lillasyster i midsomras och det har gått hur bra som helst…Hade helst skaffat en kompis till honom tidigare men det passade inte in i livet tyvärr… så han han ju bli kastrat med råge innan lillan kom… De är båda av samma ras men jag tror inte det är av betydelse för dom
Det är för min egen skull… haha… Men min kastrat hane är precis lika gapig och pratig som innan så lillasyster hade ingen inverkan på det… nu är det två som vill ha uppmärksamhet istället… hihi…

Din hane är så pass ung att du kan nog välja den katt du/ni vill ha. Skogisen går bra ihop med anddra raser och även mycket bra ihop med hundar.
Tycker inte du behöver kastrara din hane innan, han är så ung, Du kan välja vad du själv vill ha, hane eller hona. Ända gången du bör tänka till det är om du skaffar en hona och de är släkt.
Jag har en hona på 6 månader och hon har fått fyra kattungar som lekkamrater. Första kvällen kattungarna kom ut i en större "barnhage" förstod hon inte riktigt att de små "ulltussarna" var levande katter, så den natten fick hon sova i ett annat rum, men sedan har det fungerat jätte bra.
Lycka till med din nya familjemedlem

hej! va kul att du funderar på sällskap:) det mår de bra av, spec när din hane fortafarnde är så pass ung.
en hona är nog väldigt dumt innan din hane är kastrerad, honan kan få det väldigt jobbigt som liten då.. så är det en hona du funderar på borde du kastrera hanen..
vill du ha en hane till så kan du säkert vänta lite innan du kasterar din hane.. han är ju ändå bara 6mån och har han inte visat tecken på könsmognad ännu så tycker jag du gör bäst i att vänta lite innan du kastrerar. Inte för att 6mån är för tidigt men enligt mig kan man vänta iaf tills 8-10.. om de inte är jobbiga vill säga och bara tänkt att ha killen till sällskap/utställning och inte avel då.
de kan ju bli lite dominanta osv när de blir könsmogna, jag har två hanar.. en birma och en skogis, jag köpte min skogis som sällskap till min birma då han var 7,5 mån. Min birma var då inte kasterard men han är det nu. jag kastrerade honom vid 8mån.. för att vara lite på säkra sidan( han ska inte gå i avel) och ville inte ha honom strilande lr så. De blev aldrig något tjaffs mellan den "gamla" hanen och nytillskottet. Gör hur du känner för.. du märker ju oxå då är det bara att kastrera den äldre.. men han är ju fortfarande bara sex mån.. men jag vet ju inte heller när du tänkt ta hem nytillskottet ;) då kanske det är dags för kastration av den äldre..
två olika raser går jätte bra ihop :) men det ultimata kanske är att ha av samma ras då de är lite mer lika i sina behov osv. Mine na är vild medan den andra är kolugn, det går ändå de är jätte bar vänner :) men ibland känenr jag nog att de kanske skulle uppskatta varann ännu mer om de var mer lika.. men två katter av samma ras kan ju självklart oxå vara väldigt olika till sättet, de är ju olika individer :)
lycka till!!
Åh vad skönt! då vet jag att jag kan börja leta efter en till liten redan nu. Känns på något sätt bäst att hitta en kompis medans han själv forfarande är liten. Hade annars väntat tills han kom i rätt ålder för kastrering.
Kommer det antagligen bli full fart i huset snart! (och slippa ha lill-killen hack i häl hela dagarna)
Tack för råd!

Ville bara säga att vi har 10 st. katter i olika åldrar & av olika ras.
6st. "skogisar", 2st. "husisar" (varav en är en kastrerad hona) och 2 st. "Coonisar" (varav en är en fertil hane)
Och det går (nästan) alltid bra. Visst händer det att "maskineriet gnisslar" ibland, men för det mesta är det lugnt.
Den som får känna av mest att hon finns, är nog vår enda hona, "husisen" Ming, henne ska ju alla hanar "träna" på. Kastrerad som okastrerad, det spelar ingen roll, alla ska prova, men som tur är så kan hon säga ifrån när det börjar gå lite väl hett till
Jätteroligt att din hane ska få en kompis. Dom kommer att ha jättekul med varandra. Tycker som andra att du kan vänta med att kastrera honom. Hona eller hane är ju också lite beroende på vad man har tänkt sej i framtiden. För kattens del är han nog glad vad det än blir, eller vilken ras. Här har vi bara skogisar men jag vet många som har blandat och det funkar bra. Kan också tala om att jag har sex småtroll på tillväxt här så du är välkommen att titta in.
Lycka till.