Övervikt på katt;(
Hejsan.
Har nu varit&vaccinerat mina 3 killar.Alla är kastrater.
Har misstänkt att S*Palamicu's är överviktig då man kännt lite löst hull under magen,han är 3 år och väger nästan 7kg.Visst kan skogisar väga så mkt,men han har mycket övervikt tyckte veterinären.Hon tyckte att han skulle väga ca:5kg.Så nu till frågan,jag köpte Dietfoder r/d som hon tyckte han skulle äta,men han bara fnyser åt det,tittar på mej som om jag inte vore klok,hehe. Och hur sjutton gör man,ska stackarn behöva vara i ett eget rum,hur håller man isär maten?Någon som har tips&råd så är jag mer än tacksam…Tack på förhand ,
MVH/Marina
Marina/ S*Karmskogen's
Ägd av 6 Norska Skogkatter

Hej!
Det finns en artikel i senaste nr av Skogkattslingans tidning "Skogisen" ang övervikt, men jag vet inte om du är medlem? Om du är det så bör du ha fått tidningen o där står en del om just de problem du skriver.
mvh Malin

Tack Malin;)
Jo jag är medlem i skogkattslingan,har inte hunnit läsa den så noga men nu när du sa det så kom jag på att det handlade om övervikt hos katt.
Jättebra artikel,hade inte en aning om att kattens ämnesomsättning sjunker redan 24 timmar efter kastrering…Vilket säjer ju självt att dom behöver annat foder.Tycker att veterinärerna borde informera om det.
MVH/Marina
Marina/ S*Karmskogen's

hemma hos mej älskar katterna när jag lägger maten i blöt som dom brukar göra till hundar. testa det
kram åsa

#4 Tack Åsa;)
Ja det kan man ju testa om han inte äter,men problemet är ju hur man ska få han till att bara äta det,då jag inte vill separera mina katter;(
Marina/ S*Karmskogen's

Jag har också en överviktig kastrathane och har precis börjat ta itu med problemet.
Katterna har inte längre mat stående framme hela tiden, utan jag matar dem tre gånger om dagen under bevakning: på morgonen, när jag kommer hem från jobbet och precis innan jag lägger mig. Hanen får dietmat, som han inte är alltför förtjust i, men jag har bestämt mig för att vara envisast, så nu äter han det faktiskt. Nu väntar jag bara på att få se vågen börja vandra neråt…