Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett: 03-avel-genetik-uppfödning
Läst 770 ggr
Vildfagre
0

Att para eller icke para

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Goder afton!

Ni som har äldre honor när fick dom sin sista kull? Jag har en hona som är sju år och alltid har varit frisk. Hon har fått flera kullar med många ungar men alltid tagit hand om dom på ett utmärkt sätt. Ingen har varit döfödd eller dött. Hennes kondition är bra och jag funderar så smått på att ta en sista kull på henne nästa år ev. Sista kullen fick hon sommaren 2007 och hon hämtar sej bra efter varje kull.

Intressant att höra vad ni tycker och hur ni gjort. Hon är husets alfahona med ett härligt temperament men varje gång någon ska få ungar så är man ju nervös att något ska hända.

Det viktigaste är ju inte kattungarna utan att hon mår bra men tanken har nu slagit mej att kanske hon ska få uppleva glädjen en gång till för hon njuter verkligen av att vara mamma och har gett bra avkommor.  Sen gäller dej ju i så fall att hitta en lämplig hane och fundera över om det är klokt nu när det verkar svårt att sälja skogisar.

Tack för era synpunkter och ha en trevlig helg. / Laila.

Vildfagre
0

FEL FEL FEL Hon är sex år i år./Laila

Tiarasmatte
0

Jag vet inte hur andra tycker o tänker men jag anser att du kan givetvis ta en sista kull på henne när hon alltid varit en bra mamma…LYCKA TILL!

Ixatrixa
0

Jag har precis genomgått dina funderingar eller egentligen genomgår.

Min Anastacia är född 2001 och har precis som din hona varit en fantastisk hona både när det gäller födslar och mammarollen. Hon älskar sina barn och skulle gärna behålla dem allihopa.

Jag är ganska säker på att hon är dräktig nu med min lilla Leo och konstigt innfinner sig en oro bara för att det har gått så himla bra med födslar tidigare man blir himla nervös helt enkelt.

Jag tror dock att vi är ganska snabba att plocka ur våra honor ur aveln om man jämför med andra raser då det nog är vanligt att man tar kullar på honor i senare åldrar.

Jag skulle nog inte kunna klara att ta kull på en hona som är över 9 år, så där ligger nog min gräns.

Nåväl man får nog leva med att man är hysteriskt orolig oavsett om honan är 1,5 år eller 7 för usch vad det kan hända saker.

Det krävs mod att vara uppfödare…då jag känner att varje födsel är ett stort risktagande.

Jag skall kastrera min lilla "Fia" efter denna kull.

Vildfagre
0

#3  Du ska se att allt ordnar sej men det vore värre om man inte oroade sej varje gång. Vi älskar ju våra katter och vill att allt ska gå bra men vågar man inget får man inget. Lycka till./ Laila