Kan man bli FÖR petig ...
När det gäller katter ?
Jag har funderat mycket på om man kan bli för petig i sin egen uppfödning och när man letar efter något nytt.
Dvs om man får en kull en gång där majoriteten av ungarna har allt man hoppats på att dom skulle få.
Är det då vanligt att man "fastnar" vid den kullen och sedan inte kan låta bli att jämföra alla andra kullar som kommer efter, med just den kullen ??
Jag fick ju en kull tjejer på fem honor som verkligen hade allt detta och även allt annat som ska till i mitt tycke.
Efter det kan ja inte låta bli att jämföra kattungar jag själv fått och andra jag kan tänkas vara intresserad av, med just den kullen just när det gäller storlek och benstomme.
Och känner nästan att jo den är bra MEN "kunde varit större" förstår ni hur jag menar ??
Min kull efter ville jag ha mer storlek och benstomme på , medans alla andra som såg dom tyckte dom var jättebra som dom var.
Kan en orsak vara att jag har för svårt att släppa den kullen just för att dom var honor, och större en vad någon hane jag fött upp varit när dom var små ??
Ja jag hoppas ni förstår hur jag menar, det är så svårt att förklara.
//Marita

Jeg forstår deg veldig godt! nei jeg syns ikke du er kresen eller pirkete. Du fikk frem et kull som var slik du drømte om å få frem. Og jeg tror det er sunt at du er kresen og ønsker å få frem like bra kull fremover. Det blir et mål å strekke seg etter!
Bare ikke la deg gjøre deg blind for at andre kull også kan ha gode kvaliteter. Du må kunne se deres fordeler også og de kan utvikle seg annerledes slik at senere kull som ikke lover så godt i begynnelsen kanskje i slutenden blir like fine. Det er dette som er en del av utfordringene ved å være oppdretter.
Ikke noe galt med å være kresen eller kritisk til eget avkom så lenge det ikke gjør deg misfornøyd og negativ til egne kattunger og oppdrett!
Lykke til videre!

Tack för ett mycket klokt svar, så tänker jag också.
Man måste vara självkritisk och kunna se brister i sin avel, samtitigt får man inte vara FÖR kritisk och riskera att missa sidor som är bättre än man tror.
Var det så du menade om jag fattade rätt ??
Tack för ditt svar och jag håller med dig 
Kul om fler kunde skriva vad de anser 

Ja du har forstått meg rett
En blir jo så glad i bebisene så en kan fort bli litt blind