Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett: 03-avel-genetik-uppfödning
Läst 1237 ggr
finamini
0

Angående HCMtestning

Jag skulle vilja veta vad som ligger till grund för att många uppfödare väljer att INTE HCMtesta sina katter.

Har pratat med flera som säger att de aldrig skulle göra det ,då de får sina kattungar sålda i alla fall.
Och honor står på kö för att para dessa otestade hanar också.

kan någon som förstår förklara om inte båda katterna ska vara testade för att minska risken för HCM kan väl nedärvas av både hona och hane? Och är det så att båda ska vara bärare för att nedärvd HCM ska uppkomma?

//Anna

SillyZones
0

Är det på de viset? Det låter trist och oroväckande. Jag har fått intrycket av att många testar, men vad vet jag? Jag kanske har fel.

Jessica

Jessica, Sajtvärd på Norsk Skogkatt ifokus
S*SillyZone´s Norsk Skogkatt

Fitnesscats
0

Jag tycker också det låter trist, om man tänker så om HCM testet, man bör väl tänka på rasens bästa. Jag testar alla mina katter som ska gå i avel, även om jag inte kan vara helt säker, så har jag åtminstonde just då fått en bekräftelse att allt är normalt med mina katter, sedan gör jag det för forskningens skull. Jag kommer att fortsätta testa alla mina katter som ska gå i avel i framtiden, för jag anser att det är min skyldighet som blivande uppfödare att ta mitt ansvar dels mot mig själv, men även till köparen samt alla andra kollegor. Fler både testa sina katter, det anser jag. 

Mvh,

Eva-Helen

ariel
0

Finns säkerligen många som tänker så som finamini skriver.

Men jag har bestämmt att göra detta med mina som går i avel,hade ett jättebra&seriöst samtal med Nilfors ang HCM.

MVH/Marina

Marina/ S*Karmskogen's

Ägd av 6 Norska Skogkatter

Mulan
0

Hej!

Det finns MASSOR av trådar med HCM, jag har talat mig varm för testerna tidigare då jag främst ser dem som dels ett verktyg i avelsarbetet i form av att jag vet att katten för stunden är frisk och för att jag oftast kan se om det blir förändringar på hjärtat genom att testa enligt hälsoprogrammet, dels som ett bidrag till forskningen. Utan forskning o vetskap kan man heller inte bekämpa sjukdomar, och när det ändå är ett så pass smidigt och lätt test för katten så tycker jag att det är helt ok att utföra det. Men det är upp till var o en hur man ser på tester mm. En tes som jag tycker råder gällande HCM är att så länge man inte vet något så har man inte ont av det och att man ofta skyller på testernas otillförlitlighet… Samma gamla fall med katter som feldiagnosticerats dras fram, men man glömmer alla de som faktiskt har fått diagnos och som tack vare testerna får hjälp att överleva. Personligen föredrar jag vetskap framför oro och förnekelse, så jag testar.

Min värsta farhåga är att jag ska sälja en katt till sällskap som senare dör knall fall i HCM.. Det kan fortfarande hända, trots att jag testar mina katter, men å andra sidan känner jag att jag har gjort vad jag kan. En annan sak är också att det finns riktigt gamla katter som fortfarande lever o har hälsan trots att de diagnosticerats med HCM. Det är också en lärdom.

mvh Malin

Signe-Jonna
0

Jag tycker nog att det är väldigt många som testar inom rasen NFO. Om man t.ex. jämför med Brittiskt korthår så är det näst intill omöjligt att hitta en hane som är HCM-testad, om han skulle vara det så är han allt som oftast en mastodonthane som alla ska ha. Så vad gör man då? Enligt Nilsfors är det väldigt ovanligt att han har britter på sitt undersökningsbord, medan skogkatter har han många.

Varför folk inte testar? Är väl oftast en kostnadsfråga skulle jag tro, det är ju inte gratis precis.

Fonrims
0

Nu har ju inte jag varit med i svängen på väldigt länge så det är mycket nytt. Men eftersom att jag ser fler och fler uppfödare som HCM-testar så gör jag detsamma. Dessutom vill jag ju inte bidra till att det föds fler kissar med HCM.

Jag anser att om man kan stoppa det i god tid så bör man göra allt man kan.

Visst, det kostar - men det gör vetrinärvård också.

Rhapsody
0

#5 Då måste jag säga att jag har precis motsatt erfarenhet när det gäller Britt-hanar. I princip alla som planerar att använda sin hane i avel testar både mot HCM och PKD. Däremot finns det ju inte alls lika många avelshanar på brittsidan som på skogissidan vilket gör att det blir många som vill använda hanar som köpts utan någon tanke på avel. Dessa sällskapskissar är viktiga för aveln, men deras ägare kanske drar sig för att testa katten för att kanske använda honom en gång. Hanen jag använt till min senaste kull är testad för HCM, PKD och HD. Detta var hans 6:e kull, den 3:e utanför hemkatteriet och nu ska han inte användas mer. Inte mastodonthane, men en hane tänkt för avel.

/Lena

kerstin2181
0

Jag vill fråga er då som HCM testar era katter, gör ni detta varje år ni har katten i avel? man bör väl göra det första 5 åren iallafall, det är ju ganska sällsynt att en katt visar på HCM i tidig ålder, och när man tittar in på hemsidor, är katten HCM testad runt 1 års ålder, men inte senare, jag kommer göra det varje år, annars finns det väl ingen större andledning att börja, om man inte fullföljer det? detta gäller väl även FIV o FELV, bara tankarFlört

Kerstin Carlzon S*Youngun`s

Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

Kronängens
0

Om jag minns rätt är rekommendationerna att man HCM-testar vid ett, två, tre och fem års ålder. Det kommer jag att göra på de katter jag använder i avel.

kerstin2181
0

#9 då är du inne på samma bana och tankar som mig, jag vet att en del bara testar runt året och inte senare, jag gjorde så med min första hona, men sen fick jag höra en mycket klok kvinnas tankar i Tisdags, och håller med hennes ideerFlört

Kerstin Carlzon S*Youngun`s

Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

Mulan
0

Hej!

Det finns en jättebra kort o enkel artikel om HCM här:

http://www.slu.se/?id=551&puff=255

I artikeln står följande:

Den långsiktiga strategin för att komma åt problemet är dock, genom en förändrad avel. Man bör akta sig för att avla på riktigt unga djur då man kanske inte har upptäckt eventuella fel på hjärtat. Det gäller framför allt unga hannar som på kort tid kan få ett stort antal avkommor.

Med andra ord finns ingen anledning att rusa iväg o testa vid ett års ålder för att man "måste" para då, spara hellre katten till närmare 2 års ålder (självklart beroende på hur löp o fertilitet osv påverkar, ibland är man nästan tvungen att para eftersom katten har hårda löp eller börjar strila osv).

Jag har testat mina katter någorlunda enligt avelsprogrammet, men inte helt. Det har lite berott på när jag ska para osv. En av mina honor testades inte förrän hon var tre år, men hade jättebra värden och eftersom hennes föräldrar lever o har hälsan så valde jag att inte omtesta henne förrän hon var 6 år. Värdena hade knappt förändrats. Men omtest är OERHÖRT värdefulla för att se hur hjärtat utvecklas!

mvh Malin

anakin
0

#8 Jo,vi testar våra avelsdjur varje år,Vår avelshane CH S*Kaup Home Cat's Swing är nästa på tur.Han är testat 1a gången vid 1 1/2 års ålder så nu är det dags igen.(Frisk som en nötkärna i hjärtat naturligtvis)Skrattande

/Anki