For mange....
Hjelp for snart 5 uker siden fødte S*Videtassens Alva NFO f 03 8 kattunger. Jeg sattt der og den ene etter den andre kom og etter hvert begynte jeg å tenkte slutt!!!!!
Jeg syns at 8 kattunger er for mye og min erfaring er at da har ikke mammaktt nok melk til alle. Da må en trå til og hjelpe henne med støtteamming. Alva har kun 6 patter. Vektutvikling de første ukene har vært lav på grunn av støtteamming. jeg har ikke hatt muligheter til å støtteamme så mye som jeg skulle ønsket, men nå har de det bra
For meg er 3-4 akkurat passe :-)
Heller ikke orket hun å vakse og stimuliere de så mye så de første leveukene så de ikke ut. Til slutt hentet jeg rett og slett opp et lite badekar hvor jeg badet alle sammen i mild såpe og tørket de med hårføner etterpå. Da ble de fine igjen og Alva ville faktisk vaske de mere etter at de var blitt rene igjen. Er det noen der ute som også har hatt store kull?
Hva er deres erfaring med dette?
Legger ved et bilde av Nanna NFO g 09

Jag har inga erfarenheter av ngn stor kull men… Vill du ha adressen dit du kan skicka den här lilla damen

Hej!
Jag har lite erfarenhet från min senaste kull, där föddes sju stycken killar. Tyvärr fick mamma katt livmoderinflammation p g a att en åttonde dödfödd kattunge låg kvar lite länge plus att det blev kvar rester av moderkakan i livmodern. Alla sju kattungar plus mamma katt åkte därför till djursjukhuset när de var en dag gamla för att mamma skulle kastreras o få antibiotika. Kattungarna klarade även detta äventyr och jag stödmatade "lillvit" i tre dagar, innan jag ansåg att även han kunde klara sig själv. Jag stödmatade inte fullt ut men gav tillägg tre till fyra ggr per dag dessa dagarna. Alla var pigga o aktiva samt matglada, vissa valde "rätt" tutte och gick upp mycket mer än de andra. Alla jämnade ut sig mer o mer när de började äta riktig mat, dock var den minste hela tiden nästan två veckor efter de andra i utvecklingen utseendemässigt.
Kattungarna vägde från 115g till 67g vid födseln. Alla hade långsammare viktutveckling än mina tidigare kullar, och började äta tidigare (de åt nötfärs med välling redan vid tre veckors ålder med god aptit). Alla sju har varit friska o pigga förutom en ögoninflammation på en av ungarna efter att vi hade varit på första vaccinationen, plus hälta på samma kattunge efter vaccination. Troligtvis en reaktion på vaccinet.
Lycka till med kullen, de ser bedårande söta ut!
mvh Malin

#5 Det var interessant å høre. Jeg har hatt nesten samme erfaring. Senere vektutvikling og stor variasjon i fødselsvekt. jeg hadde fra 110-54 gram. Desverre måtte jeg la Vesla få sovne inn i dag. Etter å ha kjempet for å holde liv i henne i 5 uker så innså jeg at dette ikke var riktig. Hun veide 244 gram 5 uker gammel og ville ikke spise lenger….jeg har grått i hele dag
Men de andre spiser og som du skriver skyter de nå fart og har begynt å jevne seg ut. Bedre vekter og ser mer normale ut.
Legger ved et bilde av Norleiv 5 uker gammel.

Hej!
Har minsann erfarenhet av stora kullar…. Vår silverpaddhona Okki har hittills haft två kullar. I den första kullen var det 7 ungar(av vilka sex föddes levande), men när hon födde ofattbara 9 ungar i den andra kullen så höll vi på att flyga på rygg! Vi hade nog vissa aningar att det skulle bli rätt så många då hon såg ut som om hon svalt en fotboll, men nio stycken var nog närmast ofattbart. Hon tog en lite längre paus mellan den åttonde och den sista, så vi trodde först att det "bara" blev åtta stycken, men lite visste vi….
Alla ungarna hade fina födelsevikter(sex honor och tre hannar, från knappa 100g till 132g), men vi förstod nog genast, att Okki inte kommer att klara av att mata dom alla, även om hon nog hade tillräckligt med tuttar. Vi startade med stödmatning tre gånger om dagen genast från första dagen och höll på med det i flere veckor. Nötfärs och annan fast föda började vi ge dom strax efter tre veckor. Alla nio ungarna växte väldigt fint och hade mycke fina vikter när dom flyttade. Vill minnas att den största hannen vägde strax över 2000g och den minsta honan ca. 1550g. Utvecklingen var faktiskt bättre än hos dom två andra kullarna vi haft!
Dom har även fortsatt att växa och utvecklas fint och dom fyller faktiskt 10 månader i dag! Den största hannen(Baron) väger i dag ca. 6,5kg och den minsta honan(Rosy Dawn) strax över 4kg. Måste ju också som en stolt uppfödare få skryta lite och berätta, att hela fyra katter i denna kull har varit Best In Show och två av dom har blivit Junior Winners
Bifogar här en bild på en diande kull. 9½ veckor gamla. Mamman finns nånstans längst under i högen
….
mvh
Mikael/ FIN*FoxyPaw's

#7 ja dette var et stoooort kull. Hjelp 9 kattunger
Og så flotte fødselsvekter! Det er imponerendes. Jeg kjenner litt til dette kullet. Har fulgt det siden fødselen siden faren til kullet er sønnen til min S*Restless Lynx NFO a 09 23.
Kjempeflotte vekter på dem og et kull med svært høye kvaliteter. Tenk 2 JW og flere som har vært BIS. Ja man kan trygt si at arbeidet med et stort kull var verdt
Jeg tror det er viktig å støtteamme ikke bare for kattungene sin skyld, men også for mammaen sin skyld. Det tar hardt på en mor å amme så mange og vil avmagre henne raskt slik at hun vil ikke ha noen å gå på. Faren vil jo også øke for preklampsi, altså akutt kalkmangel som medfører kramper/oppkast/diare og uten behandling kan kattemor dø.
Stilig bilde hvor det yrer av kattunger
Legger ved et bidle av Alva og hennes "maurtue"/myrorhhøg eller noe sånt heter det på svnesk tror jeg…

Oj, det var en stor kull! 
Som mest har vi bara haft 6 kattungar i en kull men tycker själv att det har varit på gränsen till för stor. Den sista jag hade fick jag oxå jättemycket jobb med. Mamma katt tappade intresset för dom när dom var ca 3 veckor gamla, hon tyckte själv att dom var för många. Hon brukade flytta på ca 2-3 st och lägga sej någon annanstans med dom sen fick dom andra pipa bäst dom ville. Men till slut så gick hon ifrån dom och där satt jag med 6 kattungar som fortfarande behövde dia sin mamma. Jag fick stödmata och sen så fort som möjligt lära dom att äta riktig mat. Jag fick oxå bada de små eftersom inte mamma katt tvättade dom. De stod på nosen i skålarna med mat och det såg ut som om de var doppade i olja, så skitiga och feta i pälsen var dom. Jag var tvungen att bada dom 1-2 ggr i veckan, lära dom att äta, stödmata och lära dom använda toalåda. Det var ett heltidsjobb och ingen dans på rosor. Men de utvecklades till fina och trygga kattungar och väl värda allt besvär.
Lycka till med dina kattungar! //Kaisa

#9 Takk skal du ha! Ja her går alt bra utenom Vesla som sovnet inn i går. Hadde 5 ukers veieingen i går og så til min lettelse at de hadde denne uken endelig lagt på seg bra fra 150-200 gram og da er de på rett vei
Det er som du skriver mye jobb og Alva er ikke så veldig interessert i dem lenger, men hun er ganske jevnlig borte og vasker og koser litt med dem. desverre har hun begynt å løpe så det jeg nok at interessen faller. Men nen sup av morsmelk om dagen får de da. Det er en lettelse at de alle er blitt renslige og går på dokasse, drikke vann og spiser tørrfor.
Dette kullet vil faktisk ikke ha ferskmat. har prøvd med alt, men så lenge de spiser så er jeg fornøyd. Er det noen der ute som har noen tips for kresne små kattunger?
Et bilde av Njord d 09 24 5 uker gammel og så søt og barsk liten gutt he he
Tråkigt med lilltjejen!
Jag har aldrig haft en sådan stor kull och heller inte så många, endast två kullar varav 2 i den första och 4 i den andra.
Måste bara få säga det att din lilla Norveig verkligen är söt som en liten docka, precis som du skrivit på din hemsida! 
Sissi
*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***

7# Jo precis, pappan till kullen är ju S*Restless Desperado som i sin tur är son till Lynx. För mej är kullen där Lynx kommer ifrån, d.v.s. Restless Web Browser-kullen, väldigt speciell.
Ja, en riktigt stor kull blir jättejobbig både åt uppfödaren och åt mammakatt. Att dia en kull på t.ex. nio ungar sliter oerhört hårt på mamman. Man vill ju inte stödmata mera än det behövs, men i detta fall så hade vi inga valmöjligheter. Vi gav dom som sagt mjölkersättning ca. 3 gånger om dagen i flere veckor. Dom matades första gången ca. 06.00 på morronen, lunchtid och ännu en eller t.o.m. två gånger på kvällen. Jag lovar, att sköta och föda upp en stor kull som denna är ett heltidsjobb! Därtill så tog det nästan alltid en hel dag att ta veckobilderna inkl. att fotoshoppa och lägga ut bilderna på hemsidan….
Tror att många nya eller såna som drömmer om att starta uppfödning inte riktigt vet vad dom ger sej in på. Tanken om små kattbebisar låter ju sååå härligt, men verkligheten kan bjuda på nåt helt annat. Även om en kattmamma oftast är duktig på att föda och sköta sina barn, så kan nånting gå snett vid födseln eller under dom första dagarna efter att ungarna har anlänt. Därför är det enligt mej oerhört viktigt att man är förberädd på att nåntig kan gå snett och att man har en plan hur man går tillväga om det uppstår problem. Vi har haft lyckan att få en oerhört duktig och kunnig mentor som har över 20 års erfarenhet av skogisuppfödning, så vi var mycket väl förberädda redan när vi fick vår första kull. Har därtill också fått många goda tips och råd av bl.a. Desperados uppfödare. Vi har bl.a. alltid sprutor och närinslösning här hemma ifall det skulle behövas. En unge som föds i dålig kondition och inte vill dia eller som inte vill ta på sej vikt under dom första 1-2 dygnen och börjar bli svag kan räddas via en snabb reagering genom att ge ungen en eller flera doser med näringslösning under huden. Man kan faktiskt se en markant skilnad i ungens kondition redan inom några minuter!
mvh
Mikael/ FIN*FoxyPaw's

#12 ja det er jeg enig i. En bør være forberedt. Hadde ikke jeg hatt mormelkerstatning liggende kunne det ha gått galt. Et par av dem var svake og sløve etter fødselen. Sprøyter og melk står alltid kalrt ved fødselen. I tillegg prater jeg alltid med min veterinær når fødselen nærmer seg og har alltid en stående avtale på at jeg kan få kontakte/ringe og be om råd eller få et raskt tilsyn. Dette gjør at jeg føler meg tryggere.
Det er mye arbeid med store kull, men også mye glede.
Velsa klarte seg ikke og jeg gråt i hel går
herreguden så vodnt det var å la henne få slippe når jeg hadde kjempet i 5 uker for at hun skulle få leve. men tarmene hennes fungerte ikke som de skulle og derfor la hun ikke på seg. Hun led og det beste var å la henne få slippe mente mine veterinærer. men……åhhh

#11 Norveig er så søt så søt…utrolig feminin og store ører. men hun har virkelig stor poter også så jeg er spent på hvordan hun vil utvikle seg med tiden. 
Legger ved et bilde til av henne.

Vill börja med att beklaga den lilla frökens bortgång. Så tråkigt att hon inte klarade sig. Men sånt är livet och det är inte alltid så att det går att rädda alla.
Själv har jag ingen erfarenhet utav så stora kullar, har bara haft tre och då har dom varit fem stycken som mest. Men i denna kullen jag har nu så har jag haft det lite besvärligt. En av ungarna har blivit stödmatad hela tiden och det har tagit mycket tid och kraft. Både psykiskt och fysiskt. Sen att denna kullen inte var planerad utan kom samtidigt som jag redan hade en annan kull gjorde ju inte saken bättre. Tycker inte jag gjort annat än mata och väga kattungar dom sista månaderna. För att inte tala om allt skurande och städande som medföljer. Nu har ju allt gått bra med min lille och jag kan andas ut nu när han äter vanlig mat, och så här i efterhand så kan jag se det som en nyttig erfarenhet. Något som verkligen har lärt mig massor. Men jag tror inte att någon förstår hur mycket jobb det är innan man själv upplevt det. För att inte tala om all oro som man känner.
En sak är säker, jag kommer INTE ha två kullar på samma gång någon mer gång. Om allt löper felfritt så kanske det är lugnt, men om det strular så blir det för mycket helt enkelt. Dom flesta har vi ju ett liv förutom katterna också och det är något som verkligen får lida i en sådan situation.
/Sylvia

#14 Takk skal du ha!
Det er alltid tøft å miste en selv om de små!
Ja jeg også har lovet meg selg å aldri ha 2 kull på en gang, men så var det disse lure akttene da…..Så langt jeg kan bestemme og så lenge jeg klarer å holde det jeg ønsker så skal jeg ikke ha 2 kull på en gang igjen. Det ersom du skriver utrolig mye arbeid og mye mer enn folk forstår. Det har vært en periode hvor jeg har vaske og lage morsmellerstatnig døgnet rundt har jeg ahtt følelesen av.
Akkurat nå er jeg så lettet og glad over at de har begynt å spise selv og drikke selv og er renslige. En fryd å slippe å følge med hele tiden. Kan begynne å slappe litt av og kose meg mer med kullet
De er jo så skjønne hele gjengen!
Kan du vara snäll och radera inlägget eller åtminstone bilderna
Jag ska till Norge i helgen så risk finns att jag kommer och norpar med mig damen på bilden under
Hon är den finaste kattungen jag sett på länge länge
Kan man bli kär i en katt på bild?
Jag är iaf helsåld på den här vackra tjejen.

#16 Ja hun er så vakker at en kan få hjerteklapp. Og joda jeg har også "forelsket" meg i katter og kjøpt når jeg kanskje burde latt være, men da er vi tydeligvis oppdrettere med hjerte og lar hjerte være med og ikke bare tenkter kynisk og "fornuftig". Da blir det en ekstra katt da og da……bare se hos meg på min side……
Skal du til Moss? Jeg skal dit med Classic og Katla Humle. Da møtes vi kanskje?

Oi denne tråden min var kommet langt bak nå….lette og lette..
Holdt på å lage en ny da jeg fant den. hadde tenkt å legge ut noen ferskere bidler av bebisene mine nå 6 uker gamle og vokser så det knaker og begynner å jevne seg ut. det er ikke lenger så stor sprik i vektene og det har begynt å jevne seg ut utseendemessig også. Allikevel syns jeg de henger litt etter i både vektkurve og utviklingsmessig. Veldig bebsier ennå, men å så nydelige. En kan så smått begynne å ane at den kanksje blir noe ekstra og den blir vakker osv…
Her er Norleiv n 09 24

Gud så fin hon är lilla Norveig!!!
*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***

Min absoluta favorit bland tjejerna är Nordis
, så snygg hon ser ut att bli!!! Och bland killarna helt klart Njord. (suck….)
/Monica