Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett14-rasstandard
Läst 7079 ggr
Sol-Mone
0

Lodjurstofsar?

I rasstandarden för öronen står följande: stora, breda vid basen, spetsiga; med lodjurstofsar och långa hår i öronen.

Min fråga är: Vad menar man med lodjurstofsar? Jag har alltid trott att det är tofsar på toppen av öronen men det kanske är fel. Man ser sällan skogisar med tofsar på öronen däremot i öronen.

Seerath
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag ser gott om skogisar med tofsar på öronen, men alla har det inte. Jag har alltid antagit att lodjurstofsarna referarar till tofsar på öronen och resten för pälsen i öronen.

fiskerjentas
0

ljodjurstofser menes med tofsene på toppen av øret. Slik som f.eks denne

(N) Fodnaheias La VIda Loca har

Pulcherimas
0

Jovisst är det tofsar på öronen som menas (vilket inte hindrar att det gärna får finnas mycket hår i öronen också!)

Och visst är det synd att inte fler Skogisar har ordentliga tofsar idag, men något att sträva efter naturligtvis.

Här en bild på den enda missen hemma hos oss för tillfället som har skapliga tofsar! 

/Monica

Sol-Mone
0

Då var det som jag trodde då Glad jag blev lite osäker eftersom när man tittar runt på skogisar så är det inte så många som har tofsar på öronen. När det gäller öron är det mest placering, form och storlek man pratar om.

Jag hoppas det blir många skogisar med lodjurstofsar i framtiden då. Jag gillar det.

Vad roligt att se att det finns Skogisar med fina tofsar på öronen. Min katt Zizze har det inte men mycket i öronen.

anakin
0

Här kommer en liten tös med "tossar",inte så jättelånga men ändock=)

Det är S*Järvaskogen's Himla (på bilden 8 veckor) född 4/8-07

/Anki

Sol-Mone
0

#1 Jättevacker katt med fina tofsar

#2 Oj vad fin ståtliga tofsar och jättefina ögon.

#3 Sötnos med tofsar

#5 söt liten plutta med tofsar

Vad kul att se era bilder. Bevisligen finns det en del skogisar med fina tofsar. Glad

Vildfagre
0

Vår Ikaroz som jag tycker är så fin med härliga tofsar. Alla har det ju inte men visst är det ett plus för utseendet./Laila

Mylingens
0

Jag har precis visat denna damen i en annan tråd men hon platsar bra här med sina stora lodjurstoffsar. Hon är 9 månader och heter S*Poimandres Lady Anne Finch Conway. //Kaisa

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=28c9e637-30c1-4dd7-9943-38e010657fd0&Filename=leeanne 8m_pa skapet2.JPG)

kerstin2181
0

Ha ha, Satin har osso mumsiga tofsar, kan man rycka i, när hon vildar runtOskyldig

Kerstin Carlzon S*Youngun`s

Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

Mulan
0

Suck.. Jag HATAR tofsar.. Bara för att mina katter undviker att få dem.. Gråter Nåja, bifogar en bild, tagen av Lasse Cajander på www.vimmerskogens.se på MIN tofskille..

mvh Malin

kerstin2181
0

#10 den utställningen slår rekord, det var längsedan jag skrattade så mycket, urläckert

Mylingens
0

#10 Jag skrattar lika mycket var gång jag ser din bild! Den är obetalbar, hihi! //Kaisa

Mulan
0

#11 & 12 Ja, och bästa är att Brucen själv tycker att han är snygg, bryr sig inte ett skvatt om tejpen lindad runt öronen eller nåt..

Tack, härligt att vi roar! Skrattande

mvh Malin

Sol-Mone
0

#10 Underbar bild. Jättesnygga tofsar Skrattande.

Min tjej har inte heller några tofsar men här ser jag ju hur jag kan lösa det Flört

vettan
0

#10hihi Jag kan väl inte skryta med jättetofsar på mina vuxna, men Olivette har tofsar och hennes barn har alla fått.
S*Rotvältans Poisedon

Mylingens
0

#15 Nämen vilken liten underbar kille! Ljuvlig! //Kaisa

vettan
0

#16 Tack!!! han är jättefin tom så jag är lite sugen på att behålla honom själv, men jag är förtjust i alla förstås.Skrattande

Froydis
0

Skogkattens tufser skal være en avluttning på ørene slik at disse tufsene gir kattens ører den flotte spissen på trekantformen ørene har. Tufsene blir dannet av hår som vokser på kanten av ørets ytterside og som blir litt lengre og går sammen og danner en hårtufs på tuppen. Etter mitt syn skal disse tufsene peke i samme vinkel som ørets spiss slik at trekanten man ser etter i hele hodet blir fullendt. Tufsene skal  (igjen etter mitt syn) ikke være for store eller kraftige for da forstyrrer de trekanten..

Tufser inne ørene er like viktige som dem på tuppen. Hårene på skogkattens ører var jo opprinnelg beskyttelse mot vær og vind, og hadde en viktig funksjon. De varierer også med vinter og sommer pels..

Miraklis
0

#18 det var riktigt vacka troffsar! Kyss

LittleL
0

Jag har fyra stycken till här hemma med fina tofsar på öronen men jag bidrar med en bild på min vackra tös, S*Långängens Märtha-Louise. Tyvärr finns hon inte längre i livetGråter /Sylvia

UncutDiamond
0

Miracel har tofsar och han har gett mycket tofsar till sina bebisar Här är Carisma:) 7 veckor.

erspers
0

Vi har 4 stycken av 6 som har tofsar..den som har dom största är vår GIC S* Ansuz Impala ..hittar dessvärre inget kort som visar dom jättebra men här är ett där man ser dom skapligt iaf..när hon är i full pälskondition är dom säkert 2-3 cm långa..

//Stefan

fiskerjentas
0

Men utrykket ljodyrstofser, er vel ment som de som sitter på spissen av ørene og de inni ørene(fra innersiden og ut blir kalt for noe annet?

Ilja har bra tufser (men de syns ikke så godt på bilder) og reelt lange hår fra ørenens innerkant og ut

Hun tåler en vinterstorm

Froydis
0

#23 Ja selvfølgelig Ellen.. får kalle dem "ørehår" eller noe.. ( men var for sein til å redigere innlegget )

Altså "Ørehårene" som vokser inni øret skal også være lange og de er en av skogkattens kjennetegn på samme måte som Tufsene på tuppen av øret :)

Fitnesscats
0

Wow, alla har så  fina tofsar. S*Kvarnstugans Zara som jag har bokat har också fina tofsar, hela kullen har superläckra tofsar, det är så himla fint. Ingen av mina andra katter har tofsar, men det är så vackert. Vill se fler katter med tofsarGlad 

Mvh,

Eva-Helen

lynxeyes
0

min "Puffa" har låånga tofsar, som hon oxå ger till sina avkommor, Satin (inlägg #9) är ett bra exempel :) Här kommer en bild på Puffisen…

/ Sophia

lynxeyes
0

Och här är en bild på Puffas son i nuvarande kull S*Lynxeyes Hotter than hell, också han en riktig "tofsmes"

/ Sophia

Margona
0

Vad många fina katter med tofsar i öronen, det är verkligen snyggt. Ingen av mina har några stora tofsar, tyvärr.

[michaelalundgren]
0

#10 Klart han har dom snyggaste toffsarna!

En katt som har toffsar är
SW'05 EP & EC S*Aristo Limaz Terrie Viking, DSM

Ville inte "sno" en bild från S*Vimmerskogens hemsida, men klicka på länken och se själva ;)

annise
0

ambergårdens nigt rambler

skaujentas
0

Skogkatten skal ha tufser og når det står i standarden at de skal ha gaupetufser så tolker jeg det bokstavelig. De skal se ut som tufsene til gaupen og i motsetning til det folk flest tror så er de ikke formet som brede pensler som på en main coon men er i de aller fleste tilfeller noen strie spisse formede lange hår ytterst på toppen av ørespissen.

legger ved et bidle av en gaupe i sommerpels. Og her kan man også se hvorfor skogkatten var den som ble kalt for minigaupen i gamle dager. Se på gaupens hodeform.. nemlig trekantet med skråstilte øyne som er ovale og med et årvpkent blikk og sterk hake. Se at til og med ørene i avslappet tilstand sitter i tekanten. Men den har marketert snuteparti..

skaujentas
0

Et bilde til av en flott gaupe og nok en gang kan en se det trakntede hodet og bredt satte ører med bred base på ørene..

skaujentas
0

Et bilde til av en flott gaupe og nok en gang kan en se det trakntede hodet og bredt satte ører med bred base på ørene..

skaujentas
0

På bildet over kan du også se skinnskjeggen som også skogkatten egentlig skal ha….

legger ved nok et bilde av en vakker ung gaupe..

skaujentas
0

Og et siste bilde av en annen ung tenårings gaupe og igjen trekantet hode med spisse tufser og bredt satte ører..

Labolina_73
0

Engla har oxå toffsar.. :-)

Jag tycker det är väldigt vackert.. :-)

//Linda

Turill
0

#31 Kanske To Have And To Hold har liknande tofsar som du menar, de är långa och ganska smala.

Therese

Turill
0

Här kommer även en bild som jag har visat i en annan tråd, men jag tycker att man ser hennes tofsar så bra på denna bild.

kerstin2181
0

Här kommer en söt flicka, med fin fina tofsar, på öronen och i öronen

marmel
0

Min Sampdoria har inte lika vackra som #39 men lite har honGlad

Sissi
0

Gud vilka vackra katter, det är så snyggt med tofsar "på" öronen.

Tyvärr har jag ingen katt med lodjurstofsar "på" öronen men jag har en kille som har väldigt fina tofsar "i" öronen.

S*Tam-Trion's Dumle

*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***

Mylingens
0

Här är en annan kille med tofsar, han heter S*Mylingens Hopalong Cassidy och är snart ett år. //Kaisa

Sagolika
0

Bijou har fina tofsar. En röd och en svart Glad

skaujentas
0

# 37 nyydelige tufser og akkurat som jeg menerSkrattande

Det samme syns jeg 38, 39 og 40 har!

#41 Lekre tufser i ørnene slik skal de være, men desverre er det mang som trimmer de bort fordi da ser ørnene større ut.

#43 Lekre tufser med hver sin farge!

#42 fine tufser, men kunne tenkt meg de litt spissere og lengre.Flört

LottaC
0

S*Redtails Nobless 6,5 mån har begynnande tofsar

Almies
0

S*Da Capos Ain't She Sweet? har inte några bra öron, men hon har som tur är tofsar som ger ett bättre intryck.

De är ganska väl samlade och går ihop i toppen utan att "spreta".

Jag håller med om att det är synd att många skogisar inte har lodjurstofsar och att det verkligen är något att sträva efter!

Mina andra skogisar har små tofsar och kommer inte i närheten av Allis… Rynkar på näsan

missilina
0

Oj vad många fina katter med läckra tofsar , Min Amour har lite i alla fall men han är ifos inte så stor än// Eva

LittleL
0

Jag har flera katter med fina tofsar, här kommer min Cocosflinga S*Datolitos Bounty.

/Sylvia

Sol-Mone
0

Vad kul att se alla vackra tofsar på öronen.

timedas
0

EC S*Aristo Limaz Emelita Keane Kyss

Labolina_73
0

En fråga mitt i alltet kanske kan få vara på sin plats..?

Hur ärvs "lodjurstoffsar"?  Om det ärvs?

//Linda

ChopSueys
0

Mitt charmtroll Kayra har fina tofsar…sen att man lyckas få en tungbild är också lite kul ;)

jaanuska
0

Vi har flera som har fina tofsar. Här kommer en av dom S* Mighty Claw's Garion. Alla hans avkommor har fått tofsar. Alla har kanske inte fått lika stora men dom har i sin tur gett fina tofsar vidare. Där har förstås mammakatt och hennes linjer påverkat också.

Lollo från S* Florinellas har tagit bilden.

jaanuska
0

#10 Malin, det där bild är helt enkelt fantastiskGlad Varje gång jag ser det så det "save my day". Bäst av allt tycker jag är Bruce som är så coolCool Han bara hänger där och är stolt om sina tofsar. // Jaana