Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett: 17-utställningar-resultat
Läst 808 ggr
Susanne-Magnus
0

Rabiesvaccin

Jag är lite nyfiken på hur många sprutor ni brukar ta när ni vaccinerar era katter mot rabies? en eller två för säkerhets skull?

Hur många är det som tagit en som det inte har tagit på?

Nybörjar, alltid skönt att höra hur ni mer erfarna gör…

MVH
Susanne

Mylingens
0

Jag har gjort bägge delarna. Två katter fick bara en spruta och det tog på båda två så de fick sina pass, och  två andra katter gav vi två sprutor. Det är en chansning att bara ge en, men samtidigt känns det inte bra att ge mer vaccin än nödvändigt. //Kaisa

Margareta
0

Vi har bara en vaccinerad och hon fick två. Hon har sitt pass idag.

Numer pensionär i Nynäshamn

Susanne-Magnus
0

Tack för era svar! Jag vet inte riktigt hur jag ska göra… De har fått första idag, så jag har ju några veckor till att fundera på saken!

[michaelalundgren]
0

Även vi har tagit både 1 och 2 sprutor.

Susanne-Magnus
0

#4 och hur gick det?

WesthKiowas
0

Har man inte bråttom så skulle jag rekomendera en spruta. Det är ju aldrig bra att övervaccinera och katter har lättare att ta till sig rabiesvaccinet än tex hundar. Det är oftare att hundar måste ta spruta nr 2.

Mvh Camilla Glad

Besök gärna min hemsida S*WesthKiowa's Norska Skogkatter

Kattungar planeras!

rockringen
0

Jag tar alltid bara en spruta och har aldrig haft några problem. Jag vet att katter inte bildat antikroppar efter 1 spruta, men personligen tror jag att det kan bero på följande

1 De bildar inga efter 2 sprutor heller…
2 Vaccinet var felaktigt hanterat och effekten uteblir (t.ex beroende hur det förvarats och transporterats)

Helt enig med #6

Hälsningar
Barbro

Mulan
0

Jag skulle prova med bara en spruta. Däremot så väljer jag att vaccinera andra linjer med två, Brucen fick två, p g a att hans pappa inte utvecklade antikroppar på en spruta. O vad jag har föstått har det hänt fler ggr på de linjerna, motståndskraftiga katter! Flört Men generellt håller jag med de andra. Bruce o co har bildat antikroppar efter två sprutor utan problem.

En annan viktig bit är att hålla koll på vaccinstället, det är ganska vanligt att hundar (som ju rabiesvaccinerats längre än katter) får tumörer, så det gäller att ha ett extra öga där o att försöka att vaccinera så sällan som möjligt.. Surt att en del länder kräver vaccinering varje år…

Ettårsvaccinet har bättre effekt första gången, men oftast är det ju det man vill ha.

mvh Malin

rockringen
0

#8 Vad gäller kravet på vaccinering varje år, så begär ut ett papper från jordbruksverket, det har jag gjort.

Jag har lagt det i mitt pass och där står det att länderns inspektörer är skyldiga att följa EU direktiv som säger att djuret ska vara revaccinerat enligt det revaccineringsdatum som anges i passet och inget annat.

Pappret heter

Object: rabies vaccine validity for pet movements inside EU, daterat 15/12 2005

Jordbruksverket vet säkert vilket du menar om du kontaktar dem, man kan även printa ut det från sidan.

Hälsningar

Barbro

Merlyn
0

#9 Tack för det tipset Barbro!!

Alltid lär man sig något nytt Skrattande

LottaC
0

Orsak till att antikroppar inte har visats är ibland att annat rabiesvaccin har används.Testet har varit utformat(tidigare) bara för vissa vacciner.

Tro dock att nu sker flera typer av kontroll av antikroppar//Lotta

Susanne-Magnus
0

Tack snälla ni för alla råd och tips! Jag har bestämt mig för att bara ge mina katter en spruta, skulle det vara så att det inte tagit så får jag helt enkelt vänta med att ställa utomland… Jag tar den risken! Känns bättre att inte proppa katterna fulla med vaccin om de egentligen inte behöver det…

MVH
Susanne

Sagolika
0

Jag har än så länge bara rabiesvaccinerat Bijou. Efter mycket funderande och undersökande, beslöt vi oss för en spruta utav ettårsvaccinet. Hon har inte varit och tagit blodprovet ännu. Jag har inte bråttom och ville inte ge henne vaccin i onödan, så vi chansar med en spruta. De flesta tycks ju få tillräckliga titrar av en.

Hon mådde inte dåligt efteråt och jag har inte märkt någon irritation vid vaccinationsstället.