Utst. förr och nu
Hello!
Ni som hållit på med utställningar länge,vad är det för skillnader mot nu?Vad är bättre/sämre och hur var bedömningarna?
Tanja nyfiken=)
Jag har inte varit med om de gamla utställningarna men jag har pratat mycket med de som har.
Det jag kan tycka är lite fel med dagens utställningar är att domarna får se vem som äger katterna. Vissa katter vet de ju ändå vem som äger men ändå.
1# Ja det kan jag hålla med om.
Det vore kanske mest rättvist om bara assistenter bar katterna?

Jag tycker också bättre om när ägarna inte får ge sig till känna och assistenter bär katterna. Man smittar inte heller av sig sin nervositet på katten så det är ju bra för en själv också!

Jag var med på den tiden då jag inte fick ge mig till känna och jag vill inte ha det tillbaka. Just tjusningen att bära fram sin egen katt, att få hör allt vad domaren säger, att få råd om t.ex pälsvård osv…
Sedan har jag svårt att tänka mig tvådagars utställningar igen. Tänk när man blev utslagen redan 9.30 på lördag morgon och måste gå två dagar och bara vänta på att få åka hem.
Vad som kunde vara bättre med tvådagars var att du hade tid att prata med alla och att umgås på kvällen. Domarna hade det nog också lugnare. Så både på gott och ont.
Kul att få höra vad andra tycker.

#4: Håller helt klart med. Visst är det kul att visa upp sina egna eller egenuppfödda katter, stolt som man är! Jag hade aldrig fortsatt med utställningar om jag börjat nu och det fortfarande hade varit tvådagars (med ett cert). Förstår än idag inte varför vi fastnade för det när vi alltid var färdigbedömda tidig lördag och inte kände någon annan där ;)
Visst kan det lätt bli lite hetsigt idag när det går att bli EC på nolltid om man drar runt på vareviga tvåcertare. Dagarna har dock en förmåga att både flyga iväg och vara seeeega samtidigt: hinner aldrig prata med alla eller kika på alla katter, men ändå känns det som om jag bara vandrar runt och inte gör något…

För mig är även utställningar en mycket avkopplande tillvaro… (för jag kan ju inte göra "ingenting")
Att gå där ingen dator… inga telefon (såklart mobil… men går ju att stänga av) inga MÅSTEn utan bara kattfolk och katter och så "adrenalin kicken" om och när någon av våra eller vänners katter vinner. Och det är inte skillnad idag eller för 10-11 år sedan…

Restless slår huvudet på spiken!!!

Håller med Runsviks om att jag inte vill ha tillbaka "2 dagars utställningarna". De är så himla trista! Men ibland tycker jag att det är skönt med assistent. Jag har varit med om att fått en mycket fin bedömning och "en klar klassvinnare" enligt domaren. Då kom uppfödaren (en mycket känd) och ställde sig vid sin katt och då förlorade vi certet… Kan ju iof bara vara en tillfällighet.

Om du menar 2 certs utställning (med möjlighet att ta ett cert varje dag )så tycker jag det är ok om man ändå åkt långt och behöver ett cert för att gå vidare:)

#9 Nej, jag menar att du tar 1 cert på två dagar. Om jag kommer ihåg rätt så var bedömningarna dag 1 och BIV- och NOM-uttagningarna + panel dag 2… Hoppas du förstår. Nä, 2 certs utställningarn är toppen. Då kan man åka en bit och samtidigt få träffa nya katter och människor.
Nä jag vill heller inte ha tillbaka 2 dagars som NI sa man fick ju gå där o vääääänta. Men jag gick mkt assistent förr ja lite nu oxå så då gick ju dagarna fortare, men man var ju tvungen o ta dit katten dag 2 även om inte katten gick vidare det var törligt.
Men jag håller med dem som säger att assistenten ska bära fram o inte ägaren för jag tror att när domaren ser o känner ägaren så kan det "bli" lite orättvis bedömning (Kanske INTE stämmer MEN!!). Åh NI som säger att NI är vill se o höra va domaren säger kan ju ta plats längre fram eller få råd av domaren när bedömningen är över…
Tycker NI jag har fel o diskuterar KNÄPPT????

#8 Jag har också sett detta fenomen och tycker det är kasst, när domarna dömer en utställning skall de bortse ifrån att de har vänner och detta skall vännerna respektera.

sjukt att domare kan vara så opprofisionella och göra så… om det nu försigår som jag faktiskt oxå haft mina misstankar om några gånger..tyvärr, är skit tråkigt och det borde inte få vara så!

#12 #8 Jag har också sett dessa fenomen på utställningar, men även tvärt om! Domare som dömt en katt mycket hårdare för att de är bekant med ägaren och absolut inte vill att det ska bli snack om kompisbedömningar. Sen lär sig ju domarna väldigt snabbt att känna igen katterna för de läser ju katalogerna efter utställningarna.

#14 Jamen det är ju bra. det skall vara rätt för alla, inte döma efter vem som äger katten utan bedöma varje katt objektivt och rättvist!