Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett: 01-allmänt-skogkattprat
Läst 807 ggr
kerstin2181
0

Ang vikt, måste fråga

Gör ett eget inlägg om detta, och jag har länge funderar på det, men vill inte värka dumSkäms En NFO ska vara så stor och mäktig, och väga massor helst, då är man nöjd med den som avelsdjur, och självklart ska den följa standarden med profil mm. Om vi föder upp, eller köper in ex en hona som kattunge, och vi kan ta honan i åldern 15 månader, om den då bara väger ca 3,4kg,  avlar ni då inte på den? vad jag vill ha sagt är, att våra katter växer ju till ca 4års ålder, varför väljer man då bort en sån hona redan då? självklart tittar man bakåt i släkten, men det gör man ju redan på honan när man köper den, den kan ha en väldigt fin stamtavla, med stora föräldrar mm, men ändå väga lite som unghona. En hona i den åldern, händer det mycket med i både kropp och stjäl. Bara funderingar jag inte kan hålla inne med längreFlört kom ihåg, jag tål kritik mmSkrattande

Kerstin Carlzon S*Youngun`s

Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

skaujentas
0

Nja jeg hadde hatt mine sterke tvil på en jente som veier så lite. Men om hun har som du skriver store foreldre så hadde jeg kanskje prøvd et kull for å se hva hun gir. Men nå er det jo ikke sånn at bare fordi hun har store foreldre så vil hun gi større avkom enn seg selv. Hvis hun er liten, altså liten i kroppen og dette er en riktig vekt for henne og hun ikke har vært syk eller hatt andre problemer som kan ha påvirket hennes vekst, så ville jeg tenkt meg grundig om.

En annen risiko er at sjansen for problemer under fødselen øker når hun er så liten. Om hun bærer på stort og du bruker henne mot en stor hanne og du får veldig store kattunger så kan de sette seg fast i bekkenet og det hele ender i keisersnitt. Men det kan også gå bra.

På en annen side så kan hun kanskje være slik min Fjonet/Patricia er. Laaang hengslete og med korrekt benstruktur og form. Patricica veier nå omtrent 4,5kg og er overraskende tung når du løfter på henne. Jeg ser at hun sannsynligvis vil bli mye større fordi potene hennes ser for store ut, bena for lange, alt er liksom for langt og litt ute av proposjoner. Det jeg prøver å si er at hun har mye å vokse inn i og jeg ser en jevn utvikling hele tiden.

Har den jenta du referer til vært syk? Har hun mye å gå på, og da mener jeg lange ben poter som er for store osv…Utvikler hun seg hele tiden? har hun riktig form på benas struktur? Er de lange og rette og runde?

Har hun det så kanskje du skulle vente til hun har utviklet seg litt mer og la henne først få kull når hun er 2 år. Og kanskje hun da har lagt på seg sånn at hun veier rundt 4 kg og grei vekt..

ja ja det er bare tankerSkrattande

Lykke til!

Sissi
0

Du är inte dum och inte frågan heller!

Min första hona vägde nog 3,5 kg (men med väldigt fina proportioner) då jag tog kull på henne men då visste jag också att linjerna bakom är väldigt långsamma i utvecklingen. Som kastrat väger hon nu ca 4,5 kg och hennes söner är medium size. Den ena killen väger ca 6,5 kg och den andra 5,3 kg, bägge kastrater. Pappa katt väger ca 5,5 kg, så med facit i hand så kanske jag skulle ha valt en större hane till henne även om jag tycker att killen som väger 6,5 kg är "lagom" stor.
Usch, nu blev det lite snurrigt igen!

Men om jag hade en "liten" hona där jag visste att linjerna bakom var väldigt "små" eller klent byggda skulle jag nog fundera mer än en gång över om jag skulle avla på henne eller ej.

Det är väl som med allt annat, ju mer man lär sig desto mer kritisk blir man.

Sissi

*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***

Draken_old
0

Om katten ska gå i avel eller ej inbegriper ju så många fler egenskaper än vikt/storlek.
Om katten i mina ögon har många andra egenskaper som väger upp det faktum att hon har låg vikt tar jag en kull och utvärderar.
Blev kullen som jag tänkt när det gäller de egenskaper jag tyckte var betydelsefull i mitt avelsarbete?
Hur var det med de egensakper som jag tyckte var min katts svaga sidor? Nedärvdes de? Hur pass mycket nedärvs det?
Kan jag kompensera det i en annan kombintaion?
Är det avelsmässigt viktigt att gå vidare men det avelsdjuret?

Olik linjer utvecklas olika fort och i olika faser.
Det är en fara i att generalisera och säga att alla katter i en viss ålder ska väga si och så mycket eller se så och så ut.

Frostvikarna
0

Hej Kerstin, jag förstår hur du tänker och har själv funderat lite i de banorna. Jag tycker inte att man behöver ha så himla bråttom med att välja bort honor eller framför allt para dem. Låt dem växa ett par år och gör en utvärdering sen! Precis som du skriver växer de långsamt och förhoppningsvis ska du ha din katt i många år och då finns det i mina ögon ingen anledning att stressa på med ungar bara för att hon ska bli större. Jag kan tycka att man ibland parar på fel grunder, man vill ju ha stora katter genetiskt, inte para till sig större katterFlört

Trevlig Helg!

Gisela

skaujentas
0

#3 Jeg er så enig! Godt sagt!

EddaM
0

#3: Håller med dig=)

Min avels hona är inte världens största men hon har annat som suuuuper längder på allt. Och hon är i dag 3år och väger 4kg. Och i hennes första kull så är det två honor som är lika henne i kroppen och de andra är stabilare och större och alla är bättre tekniskt. Nu i andra kullen med Leo som pappa är det en hane som är lik henne i kroppen men tekniskt bättre. Så han behöver kanske lite mer tid till att bli färdig. Men så är det ju. De tre andra ungarna har fått mycket av Leo och är super fina även om Prinzen är en som kommit efter de andra men jag hyser inga tvivel på att han en dag kommer vara lika stor och fin som sin pappa. Och jag köper hellre en sent utvecklad katt som jag vet kommer bli stor o fin än en ungkatts stjärna som slutar växa innan året.

Men det e bara mina tankar det.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

LittleL
0

En sak man inte får glömma i denna diskution är att vår ras faktiskt är en stor ras. ALLA katter måste in gå i avel. Precis som #3 skriver så inbegriper det mycket mer än bara storlek men samtidigt så finns det många honor som HAR samma kvaliteter som beskrivs ovan men…. som ÄVEN har storleken.

#6 Alla är vi olika och värdersätter olika, hoppas du inte tar illa upp av mina tankar nu? Men jag personligen skulle inte tagit en kull till på en hona som är 3 år gammal, redan haft en kull och borde växt på sig efter det och ändå bara väger 4 kg. OM jag skulle gjort det så vore det för att hon har otroliga egenskaper som jag verkligen vill bevara i mitt avelsarbete.

/Sylvia

Mizzi
0

Håller med både #3 och #7 här.

MissMikkus
0

# 6 och # 7

Nu blev jag förvånad! Förvånad 4 kg på en hona som inte är fet, tycker jag är en helt godkänd vikt! Även en hona på 3,5 kg (som inte är fet) räknas som medelstor. Eller har jag helt fel……?

Det ska bli riktigt spännade att se vad  viktundersökningen på Östkatten kommer att visa.

Mulan
0

Jag personligen älskar maffiga skogisar med långa kroppar o höga ben samt stomme. Därför är storlek viktigt för mig, MEN å andra sidan har jag dragits med tofslöshet o runda örontoppar tidigare.. Alla prioriterar vi det som vi anser vara viktigast i aveln, och det är viktigt att komma ihåg tycker jag. Om alla skulle bara prioritera kroppar o storlek så skulle vi tappa annat, om alla skulle jobba enbart mot spetsiga öron med tofsar så skulle vi tappa annat då också. Ingen katt är perfekt och även om jag vill slå ett slag för de stora kraftfulla skogisarna så finns det MASSOR av andra katter som kanske är aningens mindre, men som helhet har alla andra egenskaper som utmärker en skogkatt och varför ska man då inte kunna avla på dem? Jag lärde mig på en föreläsning av Ulrika Olsson att man ska "vikta" katternas egenskaper och väga för o nackdelar mot varandra, det är rätt nyttigt. Och jag instämmer helt i vad #3 skriver ovan.

mvh Malin

WesthKiowas
0

7# Oj, vad många katter som skulle ha gått förlorade i avel om man resonerat så. Jag anser att 4 kg på en hona är en bra vikt. Jag har en medium hona som hitills har gett mycket större och snyggare avkommor än henne själv, tycker du att min hona trots det inte ska gå i avel?

#10 Jag kunde inte ha skrivit det bättre själv.

#3 Håller med dig med också.

Mvh Camilla Glad

Besök gärna min hemsida S*WesthKiowa's Norska Skogkatter

Kattungar planeras!

kerstin2181
0

Härlig diskution, vågar man fråga, så får man veta merSkrattande

Fitnesscats
0

Jag är som Ni vet ny inom området, har inte tagit någon kull än, men har planer på parning av min hona Amazon av Edelmann(N). Far:CH S*Frostvikens Amadeus Mor: CH Chief Calisto`s Tia. Amazon är född 2007-08-11 väger idag ca: 3,3 kg. Amazons föräldrar utvecklades sent. Jag anser att Amazon har så mkt annat som väger upp till varför jag ska ta kull på henne. Jag följer mkt med i dessa diskussioner för att lära mig mer om rasen och hur ni andra ser på avelsarbete. Men bara för att honan är sen i sin utveckling så är det väl ingenting som säger att hon inte växer på sig, hon kanske inte får superstora kattungar, men enligt mitt tycke så är det så mkt mer som man bör väga in i sitt avelsarbete. Alla har vi olika smak och tycke och det viktigaste för mig är ialf att katten har ett supertemperament och att katten följer rasens standard så mkt som möjligt, men ingen katt är perfekt. Sedan måste väl valet av hane också påverka resultatet eller? En kattsutveckling pågår i många år, så jag skulle aldrig utesluta en katt i avel om jag anser att katten har goda förutsättningar som avelshona, bara för att den är sent utvecklad, men det är min åsikt.

Tack för en mkt bra tråd.

Mvh,

Eva-Helen

Kronängens
0

Problemet som jag ser det med att avla på en ung hona som väger för lite är att man inte vet om hon är sent utvecklad eller om hon är för liten enligt standarden. För en månad sedan drog Hanna Jensen ett cert från en hona som väger 3,3 kg eftersom hon ansåg att honan inte var rastypisk pga sin tunna benstomme. Om man känner linjerna bakom kan det vara en hint, men ingen garanti.

Det måste vara klokt att vänta lite med avel på en liten hona. Ibland tror jag att vi har lite bråttom.

Men visst är det mycket som ska vägas för och emot innan man avlar på en katt. Det viktigaste är väl att man tänker efter ordentligt innan man tar en kull och gör en parning, och kan försvara för sig själv varför just den här honan eller hanen ska få föra sina gener vidare. Förhoppningsvis vill vi alla rasen Norsk skogatts bästa.

Mizzi
0

Jag vill ha storlek på mina katter, men självklart så ska det gå efter rastandarden och en skitful hona som bara är stor är ju inte heller något att avla på .

En mindre hona med allt annat som stämmer enigt rasstandarden skulle jag ta kull på om jag hade en hane som uppväger vikten och också håller standarden.

Sen får man gå på vad som ligger bakom, det finns små honor som fått stora fina avkommor också, och tvärtom.

Det är inte alltid så lätt ibland blir det bra , men iband blir det inte alls som man har tänkt sig.

Det finns aldrig några garantier .

Jag vill ha stora Skogisar, dvs massiva med kraftig benstomme och allt som hör till, inte feta som ni förstår.

Men att få det är också ett jäkla jobb, nu ligger min uppfödning på is men när jag var igång så satt jag öppe hela nätter och kollade stamtavlor och hanar som kunde tänkas vara potensiella partners till mina honor.

Som sagt man jagar väl någonstans drömmen om den perfekta skogisen men dit kommer vi aldrig, för idealen ändras hela tiden.

Bara man vet vad man själv vill ha och håller sig inom rastandarden, jag har MIN bild av vad jag vill ha i huvudet, och det är den bilden jag försöker sträva efter.

Jag är säker på att det kommer ta sin tid och mycket arbete innan jag ens är i närheten, men det är mitt mål den dag jag startar upp igen Glad

Kram Marita

Mulan
0

#15 Nja, jag skulle nog avla på en "skitful" hona som bara är stor om hon hade en stamtavla som var annorlunda än alla andras och dessutom höll en harmoni plus hade bra hälsa o temperament. Kanske jag inte skulle få BIS-katter efter henne, men kanske hon skulle ge just det som jag önskar i första steget.  Allt handlar ju om hur långsiktiga mål man har.

Jag är fortfarande nybörjare och på min första och andra generation, så i o för sig kanske jag ska hålla munnen stängd, för allt jag hittills följer är högst personliga teorier o åsikter om vad jag tror, så där håller jag med dig! Det finns absolut inga garantier och det blir definitivt inte alltid som man tänkt sig! Men så länge man avlar på det man tror på så anser jag att man ändå är på rätt väg. Det finns som vanligt en massa åsikter men inget i livet är svart eller vitt.. Det finns massor av gråskalor o andra färgnyanser, precis som variationerna bland våra skogisar..

mvh Malin

EddaM
0

#7: Ingen fara på taket vet du. Men min hona är ingen liten hona, hon breddar sig för var dag som går nu, antagligen väger hon mer än 4kg. Som jag tycker är en helt okej vikt för en fertil hona som alltid är i farten. Hon är som sagt långbent och är super lång. En smalare variant än vad jag själv e hahaha =)

Vi alla tycker olika och hon skall inte få fler kullar nu men inte pga sin storlek som bara blir bättre, de brukar ju växa på sig tills ca 5års ålder. Tänkte ställa ut henne som kastrat om något år. =)

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

Frostvikarna
0

# 14, Vad skönt att det finns ngn mer som tycker man kan vänta ett tag med att para sina honor så att man får genestiskt stora tjejerFlört //Gisela

kerstin2181
0

Jag hade mycket funderingar ang detta, innan jag kastrerade min ena hona, tyckte hon var för tunn att avla på, och hade jag inte lärt mig så mycket här, och av Barbro, så hade jag parat henne med Dogge, idag är hon inte tunn, hon har grovat på sig massor, dock inte bara på magen, hon är väldigt vacker och harmonisk, sen har hon lite andra småbrister, som lite rundande örontoppar, något svag haka, men en underbar look, och kanontemprament, innan kastrering låg hon på ca 3,4kg, idag ligger hon på 4,7 och har inte fettbukFlört jag vet att katter oftast går upp i vikt efter kastrering, men med min hona, hände mycket annat med

rockringen
0

Hej Kerstin, ett intressant inlägg som är viktigt och absolut inte dumt någonstans…

Jag håller med många här, bl.a 3, 10, 14, men jag ska väl ha lite egna åsikter om det ska tillföra något Flört

Det viktigaste i mitt tycke är att man måste lära sig att se kattens egentliga storlek och proportioner istället för kattens vikt.

För mig spelar det "nästan" ingen roll vad katten väger, är den liten så är den. Det finns massor av honkatter med bra vikter men med alldeles för små proportioner, likaså finns det honkatter som väger för lite, men med stora proportioner, dvs omfång.

För mig kan en honkatt som väger 4 kg ha bättre proportioner än en honkatt som väger 5 kg, allt beror på proportionerna, dvs längd höjd och benstomme.

Om en honkatt väger 3 kg kastreras, så går hon upp till 4,5 kg, har hon då blivit större? Nej definitivt inte i mina ögon, hon har bara fått mer hull. Man växer inte och får inte benstomme av att kastreras.

Man måste lära sig att känna katternas storlek och proportioner genom att ta i dem, känna och klämma igenom dem.  Det finns massor av hon och hankatter som väger lite mindre, men som har en sagolik storlek och stomme. Visserligen ser de ut som långa taniga metmaskar, men de är inte små. När dessa katter kastreras och lägger på sig hull, då blir de genast större än alla andra…

#13 Jag kan förstå om man testar att ta en kull på en honkatt med väldigt fina kvaliteter som är lite mindre. Bäst är ju om man använder en meriterad hankatt som man vet lämnar stort ifrån sig. Detta med att linjerna är sena i utveckling vet man ju om man kan linjerna ett par generationer bakåt, annars kan det vara lite vanskligt, det är ju inte säkert att alla avkommor nedärver just det anlaget.

#15 Jag förstår inte vad du menar med en "ful" katt. Menar du orastypisk så är ju även en liten katt orastypisk, dvs ful. Menar du att katten är exteriört ful men rastypisk så skulle jag självklart hellre para en "ful" än en liten Flört 

Om vi ska bibehålla skogkattens storlek, så måste vi alla dra vårt strå till stacken. Storleken och proportionerna måste vara lika viktig som typen

Barbro i natten Tungan ute

Mezzo
0

jag tycker nog lite att man ska akta sig för att Enbart se till vikten..!!
är honan fertilmager och går ner sig vid löp så kan vikten vara betydligt lägre än för en hona som går på ppiller eller är kastrat.. ;)

- kolla till kroppstypen,bringan,frambenen,höjden och längden på kroppen… grovleken på huvudet,halsen osv osv..
Att alltid ställa ut honan före sin första kull och få ett cert kan vara en bra idé. Så att hon är "godkänd" exteriört. :)

min första kulls mamma, vägde 3,8kg när hon blev dräktig.
ingen pytteliten hona men spenstig om man så säger, helt ok höjd och helt ok längd i kroppen - idag väger hon som kastrat över 5kg utan att vara tjock!!!

min andra kulls mamma, vägde 4kg vid parning, och 1år senare 5,5kg!!! ;) fertil ska jag också påpeka, hon var riktigt mastig redan som kattunge- vacker som få dessutom med låååånga toffsar, looken,pälsen o ja det där helt enkelt..:) önskar sååå att hon hade fått fler kullar..
-Pappan till mina två kullar vägde i full kondition en bit över 7kg, och som stressad fertil hane så vägde han ca6,3…Och kompletterade mina honor enormt väl som tur var!! =)

Min nuvarande hona väger 4,5kg (och innan hon började löpa)
på ppiller och är 14mån gammal.:)
När hon däremot inte går på ppiller så löper hon 7 dar på raken varannan vecka… och markerar ..:S

Så en kull på henne är inte aktuell tyvärr..

Även om hennes storlek är något jag tycker borde föras vidare..
MEN avel är inte allt och hennes välmående går före allt annat, hon går ner sig rätt rejält vid sina löp av förståeliga skäl… eftersom de är så ihärdiga och långa:(
´

Min första skogkattshona, vacker som en solig dag men såååå tunn!! Spagettiben,… hon vägde som lägst 2,8kg.. men gick upp till ungefär 3,2kg som KASTRAT.. och väger ännu idag så pass lite, hon är 5år gammal dessutom numera..;) Hon blev parad - men fick livmoderinflammation vilket jag tror att moder natur hade sitt finger med i spelet, den tunna tunna tunna kroppen skulle inte ha klarat en dräktighet och även att kunna föda upp en kull ungar med sin tunna kropp…

DÄREMOT.. har man en 3,4kg's hona som man Jättegärna vill para av diverse skäl så borde man Verkligen fundera på vad För sorts hane man bör ha till henne.. en Rejäl hane..
Så att man väger upp där honan brister som mest.. benstommen antagligen.. :)

Nu blev det måååånga rader.. ;)

/Mezzo:)