Avelshane sökes för parning
Jag har en hona som heter Mizzy och är 1,5 år. Jag har funderingar på att ta iallafall en kull på henne innan jag kastrerar henne. Men saken är den att jag har inte mycket erfarenhet och ingen kontakt med uppfödare, så jag vet inte riktigt vem och var jag ska vända mig för att kunna hitta en lämplig hane till min hona, och som dessutom bor nära mig (Skåne).
Antar att d borde finnas någon vänlig själ här inne som kan hjälpa mig?
Jag vet som sagt väldigt lite om parning, dräktighet och kattungar och vad för hane man ska leta efter, så jag tar emot all hjälp jag kan få.
Här är ett foto på syskonen Mizzy (vänster) o Armani (höger)
Tack på förhand!
//Sofie

Hej!
Ett tips är att gå in på www.skogkattslingan.com och kolla efter hanar där. Jag vet inte om det står var de finns någonstans men kolla där. Du kan också gå in på www.sverak.se och sedan gå in under kattklubbar i ditt område, det bruka finnas avelshanar inlagda på dem. Lycka till i ditt sökande!
Mvh Margona

jag tackar! Ska gå in o kolla direkt 

Får jag fråga var du har köpt din hona någonstans? Vem är hennes uppfödare? Det underlättar om man vet det med tanke på om man ska tipsa dej om en lämplig hane som kan matcha henne. //Kaisa

Letar du efter en hane som matchar henne och som kan komplettera hennes positiva och negativa egenskaper? Eller vad söker du?
//Sussie

#3 Min hona kommer från S*Guldpärlans i Helsingborg. Maria Axner är hennes uppfödare. Har inte haft kontakt med henne på ett tag nu o vet att hon har mycket att göra, så jag vill inte fråga om hon vill hjälpa mig. (Vill inte vara till besvär :))
#4 Jag vet inte riktigt vad man tittar på när man söker efter hane. Vet att jag iallafall vill ha sociala och lugna och goa kattungar. Gärna stora och med tofsar :D Så isåfall borde jag väl söka efter en ganska stor hane, eftersom min hona är lite mindre (om jag jämför med min kastrerade hankatt. Vilket kanske är dumt att jämföra med??)

Jag har en katt ifrån S*Guldpärlan, med samma mamma som dina katter, S*Månlyckans Thelma. Tyvärr har ju dom blivit av med sina stamtavlor så därför får du inte lov att para din hona. Sorry… /Sylvia

#6 Varför har dom blivit av med sina stamtavlor?

#6 Ja jag vet att jag inte kan para henne utan stamtavla (kom på det precis) Men hur ska man göra för att få tillbaka dom?? Finns det något man kan göra??

#8 Tyvärr kan du inte göra någonting. Det är bara uppfödaren som kan ställa allt tillrätta igen. Genom att DNA-testa föräldradjuren. Tills det är gjort håller Sverak inne deras stamtavlor, och du får inte lov att avla, omplacera eller sälja dom. Dom är registrerade Norska Skogkatter men har ingen stamtavla. Själv valde jag att kastrera mina två honor.
Detta är uppgifter som jag fått ifrån Sveraks besvärsnämnd och Sveraks Stambokföring, så det är inga falska uppgifter. Ingen vore gladare än jag om min katt fick en riktig stamtavla.
/Sylvia

#8 Även om du vet att du har en renrasig katt och jag förmodar att du sett stamtavlorna innan, så är din katt en huskatt när du inte har någon stamtavla.
Har jag förstått rätt #6, det är väl så?
//Sussie

#10 Hahaha, ja men det är det som är kruxet i det hela. Dom är INTE huskatter. Jag har bett om att få dom reggade som huskatter istället men det får jag inte. Dom är Norska Skogkatter utan stamtavla. Helt befängt…. /Sylvia

#10 Ja det är oxå befängt tycker jag, jag har ju lärt mig att har inte en katt stamtavla så är det ju en huskatt. Men uppfödaren kommer ju aldrig att ställa det till rätta. Men då får ju varken du eller Mizzy ställa ut era katter?
//Sussie

#11 Herrejisses vilket klydd!!! 

#12 Jag tror inte vi får göra det nä. Sån tur är, så bryr jag mig inte så mycket om utställningen, hade bara velat ha en kull på henne innan jag kastrerade henne, men det ser ju inte lovande ut tyvärr 

#12 Men det kunde ju ha varit så att hon hade sålt någon kattunge till någon som var utställningsintresserad och sen fick veta att katten inte kunde ställas ut, tur att hon inte hann göra det. Kan nog bli svårt att para henne med en renrasig skogis, även om hon är reggad som en sådan.
Vet ju att du Sylvia är utställningsintresserad, men du har ju bara fått ta det som det är tyvärr.
//Sussie
Alltså du vill para din hona som inte har någon stamtavla och utöver det så vet du inget om katter.
Allvar?

#Nä, jag ska inte para någon katt utan stamtavla. Och jo då jag vet säkert lite om katter, men inte om parning och hur man letar hanar osv…som jag skrev i mitt inlägg =)

Mizzy, Men varför pratar du inte med Maria och ber henne lösa denna soppa nu eftersom du är intresserad av detta med avel etc.
Har du inte skrivet fel oxå ang bilden, höger och vänster?? Är inte Armani till vänster,, eller har han fått vitt nu oxå?
//Linda

men kan verkligen hon lösa de då felet från början ligger hos mamman till kattungarnas stamtavla.. Hennes föräldrar kan ju inte guldpärlans ändra?

#18 Jo jag har skrivit fel! Har jag inte upptäckt förrän nu…Tack! Det är ju förstås Armani till vänster o Mizzy till höger!
Jag har mailat Maria, så jag ska försöka lösa detta med henne.
Men som Juliette skriver så tror jag det är ägaren till mina katters mamma som borde lösa detta. Så jag hoppas det löser sig!

Jo men vad jag har förstått,, "ägaren" till dina katters mamma,, asså Thelma. Det är ju eller iaf var ju oxå Maria som ägde, om ni menar Thelmas uppfödare så har jag för mej att hon redan skickat in allt DNA för att lösa detta…
Det är ju Thelma som har fel stamtavla och då är det ju oxå fel på allas stamtavla som har henne som mamma. DVS bland annat Mizzy och Armani. Byter man mamma i stamtavlan så löser det sej för avkomman som då kan gå vidare med både avel och utställning, om dom är lämpade för detta.
//L

ja, så länge Månlyckans skickar in DNA prövningen på Thelmas föräldrar så är ju allt löst. Så jag ser inte heller något hinder att använda dessa kisar i avel. Det är ju i så fall bara för Ann att skicka in det, det är trots allt hon som har tillgång till föräldrarna tror jag.
Lätt fixat i mina ögon. Precis som Sylvia och Labolina skriver :)

Jajo men det jag menade var ju att det måste ju även skickas in DNA på Thelma och avkommorna för att kunna macha (hm hur stavas det?) med det som jag har för mej att Ann i det här fallet redan har skickats in,,
och det kan ju inte Ann gör då det är Maria som äger/ägde Thelma, ungarna måste väl köparna DNA testa kan jag ju anta, men det är ju ingen idé innan dom andra testerna finna på plats, och sedan vem som ska stå för vad ang alla avkommor lägge rjag mej inte i,,
men jag tycker inte att det är köparnas grej iaf då dom ju köpte en katt med rätt stamtavla, i deras tro såklart..
Detta är en enda stor soppa som jag hoppas för köparnas skull löser sej.
//L

Så vitt jag vet är det enbart Thelmas stamtavla som måste bestämams med DNA prov då det är den som är fel. På bebisarnas tavlor är det Thelmas föräldrar som inte stämmer. Så fort Thelmas stamtavla är fixad kan man ändra bebisarnas.

Men hur menar du då.. ? Hur ska man gå till väga då?
Jag hade god kontakt med Maria tidigare för jag skulle ju var det meningen använa Armani som hane till Maja, Men jag backade eftersom han är utan vitt och jag skulle ha med vitt till henne. Tack och loooooov säger jag ju nu….
Tyvärr så drar sej Maria undan, jag pratar inte med henne alls och jag vet inte hur mycket eller ens om hon vill försöka lösa detta problem som blivit?!?! Jag tycker bara så synd om dessa alla köpare,, för hur många ungar har inte Thelma fått? Om det avlas på någon eller har gjort så går alla med felaktig stamtavla.. lite skrämmande tycker jag.
//L

Om allt hänger på att Thelma ska DNA testas så ska jag självklart genast bestäälla tid till det så att detta är avklarat en gång för alla..
Ingen av Thelmas ungar har än så länge fått några ungar, därav har inga felaktiga stamtamvlor gått vidare.
Jag kommer att ta mitt ansvar, mitt största misstag i mitt liv var när jag gick ut med denna fakta. Jag kommer inte att gå vidare med någon slags avel. Jag gjorde helt klart ett stort jävla misstag och jag står för det men jag har ingen lust att få mera skit och personliga angrepp.
Så jag undanber mig personliga påhopp och hoppas att ni kan respektera det!
/Maria

Hon drar sig absolut inte undan. Jag förstår om man itne vill skriva här om man blir påhoppad så fort man gör det. I denna sak gjorde två personer fel och det var både Ann och Maria. Jag anser att det är upp till dem två att lösa det tillsammans.
Jag pratar fortfarande med Maria och hon är min vän trots allt, alla kan vi göra misstag men hon försöker iaf rätta till det hon har gjort. Ingen är felfri. Jag vet att nu börjar väl skitsnacket gå kring mig igen bara för jag är vän med "fel" personer enligt vissa men jag orkar faktiskt inte bry mig. Jag tvingar ingen att tycka om mig. Jag är så trött på att det aldrig kan vara en lugn stund. Jag vet att många håller med mig i det läget :)
Så länge Thelmas stamtavla kan bli klargjord kan bebisarnas stamtavlor korrigeras. Maria födde inte upp Thelma det gjorde Månlyckans. Därav måste Månlyckans även se till att Thelmas stamtavla är rätt.

Underbart Maria att du träder fram,, det är ju trots allt bara du och Ann som vet mest ang detta. Att det blev en sån här diskution igen var ju för att Mizzy ville para Honan hon har efter Thelma.
Vilka påhopp menar du? :-/ Om du menar det jag skrev att jag tack och loooooov är glad för idag så är jag faktiskt det. Och det att du dragit dej undan,, det är ju så och jag tycker att det är synd. Om du tar något av det jag skriver som påhopp så är det iaf inte menat så.
Det är ju bra det iaf att ingen ännu gått vidare i avel innan detta är löst.
//Linda

Nää Linda… När detta uppdagades så fick jag höra allt om mig från både sådanna jag träffat ochsådanna jag inte ens viste vem det var.. Det var det jag menade med påhopp!
Jag kommer att göra allt för att kunna lösa detta!
/Maria

#29 du träder fram och är ärlig, kanon i mina ögon, hoppas allt löser sig, för misstag, gör alla, och så länge man försöker rätta till dom på bästa sätt, så gör man vad man ska.
Kerstin Carlzon S*Youngun`s
Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

Detta var nog mitt största misstag att skriva här därav kommer dock detta bli mitt absolut SISTA inlägg. Jag kommer att ta tag i att DNA testa Thelma.
Alla kort på bordet en gång för alla:
Jag har inte hört ett enda ljud från Månlyckans Ann sedan detta uppdagades, däremot har jag flertal gånger skrivit och berättat om var och vad Darling bor. Hon har till och med fått namn Adress och telefonnr trots detta står det på hennes hemsida att jag omplacerade henne utan hennes vetskap*SKITSNACK*
Darling började kissa hemma hos mig och då valde jag att omplacera henne och idagsläget går hon som sällskapskatt ute på landet precis som hon vill ut och in. Katten mår prima och älskar sitt liv. Träffar katten själv flera dagar i veckan och hon är en go och glad kastrat.
12 stamtavlor skulle in hälften lämnade jag själv in plus Thelmas (resten av stamtavlorna skickade deras ägare in, för att de inte litade på mig) och betalade för nya stamtavlor precis det som det stod att jag skulle göra. I detta brev stod INTE att jag skulle DNA alla kattungar.
Däremot när jag berättade för sverak att det inte var Buffalo Bill som inte var pappa till thelmas första kull utan Cadillac trotts att Ann har skrivit på att Thelma hade besökt henne i Stockholm och blivit parad av Buffis*skitsnack* Ann påstår att jag ljuger om detta men sanningen är att thelma har ALDRIG varit i Stockholm hos Ann.
Om Ann var oskylldig till allt detta och hjälpte till att fixa stamtavla till Thelma med fel mamma för att jag ska kunna ställa ut Thelma, varför i all sin da låter hon hennes EGEN hane stå skriven som pappa till Thelmas första kull om hon var emot avel på henne?!? Jag kanske har hotat henne med pistol
Varför sa jag inte att Cadillac var pappa till Thelmas kull från början.Jo Thelma med fel stamtavla skulle vara halvsyster till caddi, därav fick jag hjälp från Ann
Jag har skickat Mail till Ann att jag står för kalaset om det visar sig att Thelmas kattungar har Buffis som pappa, men jag vill att hon står för kostnaderna om det är cadillac som är far till kullen.Vilket inte borde vara något problem om hon nu vet att Thelma varit hos henne i Stockholm!
Hon svarar inte ens på det mailet.
Jaja sedan ska jag villigt erkänna att jag har varken haft ork lust eller annat då mitt liv har ändrast radikalt och för att jag nu förtiden har fullt upp med annat.
Men nu ska hela sanningen fram och alla katter ska DNA-testas och jag kan garantera att sanningen är som jag har sagt.Jag fick ett straff och såklart ska jag ha det, men min fråga är VARFÖR jag ha hela djävla skulden för jag har minsann inte varit ensam bov i dramat.
/Maria
#31 Jag kan inte läsa här någonstans i tråden att det står att du är ensam skyldig till något. Jag tror inte att den här tråden skapades för att prata illa om dig eller om någon annan.
Det är inte bra när man regestrerar fel föräldrar, men om du nu är villig att rätta till felet så är det jättebra. Jag tror att var och en förstår att detta är jobbig för dig, för kattungeköparna och för alla andra inblandade.
Susanna

Jag har pratat med maria och vi har klarat upp allt o hon ska hjälpa mig att lösa detta, så jag kanske i framtiden kan få en liten kull på världens underbaraste Pärla!
Håller tummarna för att det löser sig med stamtavlan så att du får din kull. Mizzy är jättefin.
Susanna

Ja, ingen vore lyckligare än jag om detta löste sig en gång för alla. Men hoppet hos mig är inte särkilt stort. Uppgifterna jag har ifrån Sverak kräver DNA-test på Thelma för att fastställa hennes ursrung, vilket åligger Månlyckans. För att fastställa min honas ursrung krävs DNA-test på Thelma, Buffalo Bill och Cadillac, vilket åligger Guldpärlans. DNA-test på min hona och alla andra avkommer ur den kombinationen åligger också Guldpärlans.
Så för att min katt ska få sin stamtavla krävs många test till en otrolig kostnad. Så jag hyser inget direkt hopp om att det ska lösa sig. Staffet var avstängning i 2år.
Och jag kan inte låta bli att kopiera det Maria själv skriver i #26 "mitt största misstag i mitt liv var när jag gick ut med denna fakta". Jag tycker det beskriver det här ärendet bäst.
/Sylvia
Hur har det gått med DNA testet?
Nyfiken bara:)

ingenting har hänt vad jag vet!

Blir inte direkt förvånad.

Men nu har vi iaf fått tillbka stamtavlorna ifrån Sverak. Inte för att det står så mycket i dom men ändå…
RX-stamtavla och båda föräldrarna okända. Helt tom med andra ord.
/Sylvia

#39 vad innebär det? är det alltså inget gjort, för att fixa stamtavlorna? inga prover tagna?
Kerstin Carlzon S*Youngun`s
Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus
Annars kan ju hennes man betala kalaset. Det står ju i hennes info att hennes man tjänar sååååååååååååååååå mycket.

#41,, tänk dej för hur du skriver… inte för att jag är nån ordningsvakt eller så men endå.. ;-)

Vad jag förstått så har ju föräldradjurs uppfödaren (ägaren) skickat in prover. Jag har för mej att det är så iaf. Jag menar då denna som äger mamman till, armanis mamma Thelma..
//L

#39 Enligt Sverak är inga tester gjorda. Anledningen till att stamtavlorna kommit tillbaka är för att vi köpare inte ska drabbas mer än vad vi gjort redan.
I och med att stamtavlan kommit fick jag lov att sälja min Nahla till fodervärden. Vilket jag också gjorde. Men i lördags så kom hon hem igen. Hon saknade oss mer och mer, jamade och var ledsen. Inte något att tveka om iaf för mig. Så klart fick hon komma hem igen, trodde inte att jag saknat henne så mycket som jag faktiskt gjort. Så skönt att ha henne hemma igen:))
/Sylvia
#41 Nu tar vi och lugnar ner oss här…
/Jessica Sajtvärd
Jessica, Sajtvärd på Norsk Skogkatt ifokus
S*SillyZone´s Norsk Skogkatt

Men, en fråga! Jag som har rätt dålig koll på stamtavlorna. Vad ska man med tomma stamtavlor till?? Man kom mer väl ingen vart ändå, som ägare?
Nä, eftersom det inte har lett nånvart nu dessa sista månaderna så struntar jag i det o kastrerar henne. jag e glad att jag inte hade tänkt att ha dom på utställn ing eller avel.
Men jag har två underbara goa o sociala katter. Det är jag glad för! Men hade ju ändå varit kul med en kull från Mizzy. Men men, jag har ingen lust o ork och lägga ner energi på att få rätt på stamtavlorna.
//Sofie

#46 Jag tycker verkligen synd om dig. Stamtavlorna kan ju inte du göra nått åt. Jag önskar för din skull din uppfödare reder ut detta så ni kan få korekta stamtavlor

Ja det hade ju varit kul o ha korrekta stamtavlor. Men det får uppfödaren fixa till om hon känner för det. Men jag har inte hört nåt på länge nu, så jag vet inte vad som händer=) Huvudsaken är iaf att jag har kvar katterna:)
Citerar:
Jag kommer att göra allt för att kunna lösa detta!
Hon har ju haft gott om tid på sig men det har väl inte hänt något ännu eller?

Bara en liten fråga som kanskje är glömd.
Hur mycket betalad du för katten utan korrekt stamtavla Mizzy???
Om du har en fel i stamtavlan så kan du än så lenge kräva tillbaka alla pengar du har betalat för katten inntill allt är fixat.
Här tycker jag bara att du ska betala för dom utgifter som uppfödaren har haft på katten:
Vaksineringen, avmaskningen, och om katten är ID märkt.
Syftar då till köps lagen!!! 

#50 Så vitt jag vet och tror var väl Mizzy på foder från början?

aha… har inte fått med mig det 

ja, Mizzy var en foderkatt från början, men nu står jag som ägare både på Mizzy och Armani.
Såå vad har hänt hittintills i denna röra? Har det blitt några nya stamtavlor än? Har inblandade katter blivit testade?
Citerar #26: "Om allt hänger på att Thelma ska DNA testas så ska jag självklart genast bestäälla tid till det så att detta är avklarat en gång för alla.."
och #29: Jag kommer att göra allt för att kunna lösa detta!
Hoppas för alla inblandade att det är löst för länge sen….

Om du nu står som ägara så har du "krav" på stamtavlan nu som din jobb som fòdervärd är färdig 
Men oansett så kan en fòdervärd ändå få stamtavlan eller en kopia som uppfödaren kan beställa själv
Om man säljer enn raskatt så "ska" uppfödaren skicka med stamtavlan om det så är till fòdervärd eller inte.
Stamtavlan står ju ändå i uppfödarens namn hela tiden tills ägarbyte är skickat inn av "uppfödaren" 
Jag kan tala om vad som hänt och inte hänt i denna historien. Jag har gjort vad jag blev ålagd att göra av Sverak, dvs sett till att blodprov på Thelmas riktiga föräldrar är tagna och skickade till labbet i Finland. Där ligger dessa och väntar på att Thelmas blodprov ska komma så att DNA-test kan utföras och därefter kan ny och riktig stamtavla utfärdas till Thelma. Så sent som i torsdags fick jag mail från labbet där dom undrar om och när Thelmas blodprov kommer. Jag har pm:at Maria 3 gånger via forumet och bett henne skicka Thelmas blodprov och även lämnat adressen till labbet. Mycket tråkigt att hon satte igång allt detta men inte vill slutföra det tycker jag. Jag har gjort vad jag kunnat för att ställa detta till rätta men utan Thelmas blodprov kan det tyvärr inte bli något slut på denna historien.
/Ann.

#56 Kanon Ann du gör det bästa du kan göra och som du säger Thelma kan du ju inte göra något åt och jag blir så förundrad varför hon inte skickar blodet så att alla som har avkommor efter henne åtminstånde kan få rätt tavlor.. Hoppas hon inser vad som är bäst snart.
Tack Ann för du visar din välvilja och säger hur det ligger till så slipper folk luska så mycket själva.
#57 Tack Juliette. Fast jag hoppas att folk inte luskar så mycket själva utan istället frågar mig direkt vid funderingar ang detta. Jag önskar såklart att hela denna historien vore ogjord men jag gör vad jag kan för att rätta till allt och jag ber alla inblandade om ursäkt för allt jag orsakat er.
/Ann.
Om guldpärlans nu har en så stor inkomst som hon skryter med så vore ju inte ett blodprov någon värre kostnad för henne.
Är du säker på att Thelma lever?Är du säker på att någon av dem katterna lever?
Du har gjort vad du kunnat vilket Guldpärlans inte gjort.Ändå skrev hon att hon skulle rätta till allt.Men det är ju sådan hon är.En enda stor lögnare och att folk fortfarande går på hennes lögner är ju märkligt och mycket betuttande.
#59 Jag vet bara att Thelma var vid liv och mådde bra i mitten av november 2007 då Maria skrev ett inlägg om henne här. Och då hade det gått 8 månader sedan detta uppdagades. För ett blodprov behövs det ca 5 minuter…
/Ann.
Det är 4 månader sen och i hennes sk. värld händer besluten från ena dagen till den andra,så man vet ju inte om dem ens lever.
Det provet kostar?med tanke på hennes fantasi-inkomst
I vilket fall som helst är det inget du kan göra något åt,du har gjort vad du kunnat det vet väl alla.

Jag vill be er att hålla er till skrivreglerna här på forumet. Annars är jag tvungen att stänga tråden. Och det är något som verkligen bär mig emot. Då jag själv är drabbad av denna härva så ser jag helst att tråden fortsätter vara öppen. Tack!
/Sylvia
#58 asså ja föstår inte hur man kan komma på å fusska me stamtavlor så du får järna berätta

nä här har inte hänt ett dugg. Guldpärlan LOVADE mig att lämna in blodprov på Thelma så att vi fick rätta stamtavlor. Men jag har inte hört ett knyst på säkert ett halvår. Ganska besviken!

Jag tror att det är dags för dig att inse att det aldrig kommer hända och gå vidare med ditt liv. Kastrera Mizzy! Jag kastrerade Sarabi och Nahla så fort detta uppdagades. Och jag har valt att inte ställa ut någon av katterna efter detta. Dom har ju inte direkt några namn som man vill skryta med. Eller?? /Sylvia

Ja jag har tappat hoppet. Jag ska kastrera Mizzy till hösten hade jag tänkt mig. Hade jag vetat det jag vet idag, hade jag handlat annorlunda.//Sofie

Jag förstår inte riktigt denna härva är det två personer som fuskat med stamtavla ?? alltså först fuskar en , sen köper den andra katt från den första och gör samma sak ??? jag fattar ingenting 
Och ni som köpt katt vem ni nu har köpt av …. har ni köpt katt utan stamtavla eller falsk stamtavla ???

jag ska säga dig att jag heller inte förstår allt. Varför man har gjort vad etc. Jag är själv ganska ny inom raskatter o stamtavlor o så. Men vad jag har förstått det så är det falska stamtavlor.

Uppfödare 1 fuskade med stamtavlorna.
Uppfödare 2 fuskade med stamtavlorna i sin tur. Och sålde två katter till köpare 3.
Köpare 3 sålde dom två vuxna katterna till mig som var helt ovetande om detta fusk. Katterna hade "riktiga" stamtavlor när jag köpte dom men dom blev av med dom vid ca två års ålder då allt detta uppdagades. Jag valde att kastrera båda katterna då jag kände att det inte gick att lita på någon i denna härva.
Trådskaparen Mizzy har en annan historia men samma uppfödare 1 och 2 ligger bakom där med. Dock tillhör hennes katt/katter en annan kull.
Hoppas det klarnat lite…

Men då är det väl dom/den som sålt katternas skyldighet att ta tillbaka katterna och ge tillbaka pengarna, eller se till att testa sina djur tills man kan få fram en riktig stamtavla ???
Det låter ju helt sjukt annars att man ska kunna lura folk på det viset.

jo, som sagt så skulle uppfödaren till mina katter testa mamman. Men verkar inte ha kommit så långt med detta, eftersom jag inte hört ifrån henne på ca ett halvår.

# 69
Tack jo det klarnade.
Hur ska någon kunna lita på dessa uppfödare efter en sådan grej ??
Och andra som sitter där ute med katter från dessa uppfödare måste ju undra om deras stamtavlor är äkta.

Ja du, det hade iaf jag gjort. /Sylvia

Inte för att man tycker mindre om katterna, men har man köpt dom med avsikt att man ska använda dom i avel, och utställning så har man ju blivit grundlurad.
Det måste ni ju få någon ersättning för tycker man, vad säger SVERAK ??

#71 du var väl till och med fodervärd från början vad jag förstått så u2 hade ju tänkt fortsatt sen vart de bråk och detta kom fram. Tycker synd om er köpare som trodde ni köpte avelsdjur

Ja jag var fodervärd på Mizzy från början, men Maria skrev över henne på mig. Men anledningen till att hon skrev över mizzy på mig o sålde Armani till mig är ju pga allt detta, vilket jag INTE visste från allra första början. Jag fick reda på att hon hade "tröttnat" på allt skitsnack inom kattvärlden och skulle lägga sin avel på hyllan ett tag.

#76 ja det var kanske för hon vart avtängd och inte hade något val.

ja, jag har förstått det nu.
Hur vanlit e de att folk fusskar? Listorna på avstängningar från SVERAK e ju långa ju. Ja blir mörkrädd!!!!!

#79 Finns det någon länk till de listorna?

De blir bara skickade till vissa styrelsemedlemmar i klubbarna.

Aha! på så vis.

Är det någon, som vet om det hänt något??
Jag har i mitten av juni i år, köpt S* Guldpärlans Adidas, juu. Fick dock inte stamtavlan med vid köpet, då ägaren precis skilt sej och flyttat och inte hade ordnong på alla papper. Jag fick besiktningspapper och vaccinationskort. Katten är 2 år, född i maj 2206 och har Thelma som mamma. Pappan heter Diggory. Är han också inblandad i den här soppan??
J

#83 Ja, tyvärr är han en kullbror till trådskaparens katter. Så anledningen till att du inte fick någon stamtavla var kanske att dom inte ville visa hur den egentligen ser ut.
Jag bifogar en bild på min katts stamtavla så ni ser hur den ser ut. Valde att täcka över uppfödarens namn så det inte blir något snack efter detta. Kan tillägga att det inte hänt ett skit…..
/Sylvia

Kopierar en länk från ett annat forum, det är gällande DNA test, och de är faktiskt billiga, ca 700 kr och man får tydligen svar rätt snabbt. Man svabbar munhålan på katterna i fråga så inte ens blodprov behövs…
Jag hoppas att uppfödaren till era katter läser detta och att ni får era stamtavlor.
// Merlyn

Ja, det vore ju bra om vi kunde få stamtavlor till våra katter, även om jag inte köpt katten för stamtavlans skull, utan för att han är en underbart härlig kisse, som passar ihop med mej alldeles perfekt. =O)
Jag fattar inte hur det kunnat bli en sån här härva, men jag har ju precis köpt S* Guldpärlans Adidas (Sven), och precis hittat den här länken och är därför inte insatt i det hela.
Det är alltså inte lönt för mej att skicka in om ersättningstamtavla? Och kan jag skicka in ägarbyte till SVERAK?? Får man överlåta en katt, som har strul med stamtavlan?
När kom denna härvan i ljuset. Sven kastrerades 4/7 - 07. Berodde det på att pappren var fel, eller kan det ha varit att ägaren inte ville ha honom som avelsdjur? Jag blir ju lite misstänksam. Sven lär även ha varit utställd en gång och fått fint omdöme. Kan jag hitta nån info om det här på nätet?
Jag har haft ett antal katter tidigare, men aldrig en raskatt, som nu visar sej vara en stamtavlelös!! Så jag kan inte alla turer om sånt här.

Fyyy en så´n härva! Jag är ingen hejare på kattuppfödning,men om man är osäker på något, så finns det ju folk att fråga.Nu skäms jag för att kalla mig uppfödare! Vad ska folk tro om oss?
Mona på S*Vätten´s

# 86 Jag känner inte alls de inblandade i denna härva. Beklagar verkligen att du dragits in i den och hoppas du förstår att detta förfarande inte är vanligt hos uppfödare.
Om katten är utställd så finns det en bedömningssedel som ägaren fick när katten ställdes ut. Om katten ställdes ut på en Sverakansluten klubbs utställning, kan du säkert få en kopia därifrån. Du kan gå in på Sveraks hemsida och söka information där www.sverak.se
Sen finns det IDP-utställningar också, bör väl gå att få en kopia därifrån också, ifall katten ställdes ut där. Hör efter med förre ägaren vilken klubb som arrangerade utställningen.

Detta är väl ändå ett undantagsfall?! Jag tror väl och hoppas!! att de flesta uppfödare skickar in rätt uppgifter! Så jag tycker inte du ska ta åt dej, Afrodite!
Den här härvan visar, dock, att man ska kolla upp ordentligt innan man köper katt och då gärna hänga inne på forum, som det här, för att ev. få info om katterna och uppfödaren. För vill man ha katten som avels-eller utställnings-djur, så blir ju en sån här historia inte rolig. Jag har bara min Sven som sällskap, så jag störs inte, så mycket. Men jag undrar ju om min kisse kan ha ärftliga sjukor med i sitt bagage, så klart. Det hade ju inte varit så skoj.
/ Bibbi

jag kan ju berätta att det inte har hänt ett dugg, och jag är mycket besviken och ganska irriterad på Thelmas ägare (mina katters uppfödare), eftersom hon LOVADE att DNA-testa henne, och jag har inte hört ifrån min uppfödare sen detta togs upp.
Sån tur e, så har jag heller inte mina katter för avel eller utställning, så Mizzy kommer att kastreras nu i oktober.

Ja, jag kan förstå att du är besviken och arg, Mizzy!! Jag tror inte vi kommer att få nån reda i det här nån gång.. Nu har det ju gått så lång tid, så det borde vara gjort.
Du och jag har väl kissar från samma kull? Är dina katter friska? Vet du om Diggory är pappa till dom? Och om han i så fall är frisk.
Jag tycker att jag, nu efter att ha fått reda på allt det här, kollar Sven alldeles för ofta. han blir irriterad på mej. Men jag vill ju inte att han ska vara sjuk!! Nursjuka verkar ju vara nåt, som det finns stor risk för. Men jag var hos veterinären förra veckan, och då var han frisk och fin.
/Bibbi

Något posetivt måste ialf att kattköparna börjar att prata och kan hjälpas åt med det hela eller bara prata med varandra om allt.
*kramar* från oss till er som är drabbade och alla andra med =)
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z

Ja, #92, jag håller med om, att det är bra att vi kan prata om det hele här. Som drabbad är man ju intresserad av om det blir sjukor tex. eller annat.
Jag har bestämt mej för att skicka in pappren till SVERAK - både ägarbyte och stamtavleersättning. Även om det inte står något i stamtavlan, så vill jag ha en. Den borde vara kuriosa!! =O) Om jag får skämta lite, mitt i allt elände.
/Bibbi

En annan sak är ju att det sitter folk med andra katter från dessa uppfödare som nu undrar om deras katter också har fel i sina stamtavlor.
Och som har haft kattungar med detta stamnamn i stamtavlorna som inte får sina kattungar sålda just på grund av att det stamnamnet finns med.
Sånt här drabbar ju tyvärr inte "bara" dom där det är konstaterat fel, utan även alla som har katter från samma ställe eftersom det oundvikligen kommer finnas misstankar om att detta kan ha skett fler gånger.
Det blir så många som blir lidande när sånt här händer tyvärr.
Jag hoppas verkigen ni får den hjälp ni behöver att bena ut detta, och att dessa uppfödare tar sitt ansvar och hjälper er.

#91 Ja vi har våra katter från samma kull och mina är (vad jag vet) friska. Ska till veterinären nu i oktober. Kastrera Mizzy och vet.bes. båda två. Tråkigt att så många är drabbade av detta. Hoppas alla katterna är friska iaf. Jag ska säga dig att jag tycker detta är så rörigt, så jag vet knappt vem som är mamma och pappa till mina katter längre! Men är det nu Diggory som är pappa till våra katter, så får vi ju verkligen hoppas att han är frisk!!
Lycka till med Sven. Fin katt det där! :)

#95 Lycka till med veterinärbesöket!! Hoppas allt är bra med dina kissar!!
Ja, Sven är en fin katt och väldigt speciell. Förra ägaren har gjort ett bra jobb med honom! han är väldigt speciell.
Lycka till med dina fina katter! Vi får väl skriva ibland, så vi vet hur det står till med syskonen! Ha det så bra, Bibbi och Sven

Tack så mycket :) Lycka till själv, så hörs vi säkert av :)