Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett: 07-beteendefrågor
Läst 1027 ggr
Loas
0

Konstigt beteende vid utfodring

hejsan!

jag har nyligen blivit en lycklig ägare av en superduper söt skogis! men jag har lite problem med utfodringen av honom… han har ätit dåligt sen han kom till oss.. och han kraffsar runt matskålen som om han tyckte att det luktade bajs och ville kraffsa över det. vet ni varför han gör så?? har ni stött på nåt liknande? han äter lite grann sen börjar han sådär och kraffsa.. känns inge kul alls, vill få i han sin mat ju!

tack för alla tips!!

Humletassens
0

Han täcker över maten för att ingen annan ska ta den. SkrattandeHelt normalt, så gör alla våra åxå när dom ätit klart och det finns mat kvar.

RolfH
0

Vad är det för mat du ger honom?

Ofta krafsar katter vid matskålen och jag tror det är för att "gömma maten" till ett senare tillfälle eller så att inget annat rovdjur skall hitta den.

//RolfH

Ixatrixa
0

Vi har en hona som gör så varje gång hon har ätit färdigt….

Katter gillar helt enkelt att småäta och gömmer maten till ett senare tillfälle.

Loas
0

hej! okej, tack för era svar! va skönt att höra att det nog antagligen bara är det!:) men det jobbiga är ju att han är så liten i maten.. jag får hoppas att det bara är så nu i början, att han lixåm inte känner sig hemmastadd riktigt ännu och har ro att äta upp sin mat. för jag har gett honom riktigt små portioner.. tycker han är så smal!

Han ratar ju i stort sett torrfodret, ger honom Royals babycat.. den har han ätit hos uppfödaren.. men här duger den inte :P men kokt fisk går ner… men han behöver ju all näring från torrfodret..

tack igen för era svar!

Merlyn
0

Katter är småätare, mina katter vill gärna ha "färskt torrfoder" flera gånger om dagen, därför fyller jag inte upp hela skålen utan jag fyller på med jämna mellanrum.

West
0

3 af mine Hona gør det også, den ene gør det også ved vandet.

EddaM
0

Min ena husis begraver godiset när de får det. Men det har hon ju inte så mycket för eftersom de andra äter ju upp det. =)

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

Awanathas
0

prova kanske med Hill's Kitten , eller varför inte Nutro Choice .. tror de har Kitten foder :)

värt att testa iaf!:)

Frej
0

Prova att blöta upp  torrfodret i varmt vatten, ibland tycker de att det smakar bättre.

Runsviks
0

Nu får du många tips och förslag… mitt försla är att du kanske byter upp dig ett steg till Royal Canin Kitten 34, bra förslag som du redan fått är att blöta upp torrfodret… bara lite åt gången i och med att uppblöt foder gärna vill torka och bli oaptitligt. Om han gillar koktfisk blanda med den uppblöta fodret eller strö över lite torrfoder. Lycka till Glad

MusiCats
0

Jag har två katter som äter med god aptit men avslutar alltid (om det finns mat kvar!) med att krafsa och gräva runt matskålen.

Så just grävningen tror inte jag betyder att det är någonting "fel" på maten utan den ska bara sparas…

/ Kicki

Seerath
0

Det kanske är ett släktdrag. ;)

Precis så gör Chinook, han får då i sig nog med mat iaf. :D

Spinnackerns
0

Hej!

Vet inte hur gammal din katt är, men förmodar att han är kattunge. Att matvägra kan bero på många ting som du nu vet, kanske kan det bero på flytt, tandproblem. Går det inte över utan han minskar i vikt så ta honom till en veterinär. Hade själv en matvägrande katt i fem år fick ge henne kattungemat, även i vuxen ålder, för att hon inte skulle försvinna helt.

Lycka till med din buse/Spinnackern´s

Loas
0

nej nej nu är allt bra med lillkillen.. han kraffsar ibland..han vill ju att det ska vara kvar när han kommer tillbaks..hihi:)

han äter på jätte bra :) tack för all er hjälp:)

Anneli_G
0

Hej, Jag fick blanda ner torrfodret i blötmat ganska länge och sedan gradvis ta ur torrfodret…hade alltid en skål med torrfoder brevid… innan min kille åt torrfoder försig… han var oxå väldigt liten i maten och oftast fick jag kasta bort det mesta…men nu är han en stor kille på 7kg… så det gick nog ingen nöd på honom…Flört

Syllan
0

Min Levis gör alltid så. Ibland knuffar han undan dom andra i sin iver att täcka över maten. När dom sedan fortsätter äta så ser han sur ut, och försöker en gång till.

Helt normalt beteende. Katter vill inte att det ska lukta  för då lockas andra djur till maten som dom sparat. / Sylvia