Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett: 12-omplaceringar
Läst 1161 ggr
Sagolika
0

Rädda din avkomma?

Jag skulle vilja råda alla uppfödare som verkligen bryr sig om vad som händer med era avkommor även efter det att de flyttat ifrån er, att gärna ta för vana att kolla regelbundet på exempelvis Blocket.

Det händer ganska ofta att reggade Norska skogkatter omplaceras/säljs vidare där av olika anledningar, då man inte längre kan/vill ha kvar sin katt. Förhoppningsvis tar man först kontakt med uppfödaren då sådant händer, men det är tyvärr inte alltid köpare gör det, även om de lovat.

De flesta uppfödare slutar givetvis inte bry sig om katterna efter det att de flyttat hemifrån. Det är kanske inte alltid man har möjlighet att erbjuda sig att ta tillbaka katten t.ex. pga. platsbrist, smittorisk etc. men man kan ju alltid erbjuda sig att försöka hjälpa till med att hitta ett nytt gott hem. Det tycker jag visar att man är seriös och verkligen bryr sig om katten under hela dess liv.

Tänk även på att felaktig stavning som t.ex. Norsk skogskatt med s kan vara missvisande. Även om denna felaktiga stavning ofta innebär icke rasrena katter eller blandraser, är det inte alltid att så är fallet.

Just nu är det t.ex. en hona i Halland (Halmstad), en blåsköldpadda med vitt (man får inte länka dit så ni får leta upp annonsen själva) där man uttryckligen skriver att detta är hennes sista chans och vad det innebär kan vi nog alla gissa Rynkar på näsan 

Nu vet jag ju inte om uppfödaren är kontaktad eller ej, men det skadar nog inte att vi alla tar oss en titt där ibland. Jag skulle i alla fall vilja veta om någon av mina avkommor kanske var avlivningshotad. Jag hade gärna velat veta om den kom till ett nytt hem och gärna försökt hjälpa till med omplaceringen så man vet att katten får det bra.

mvh Nina

Bina
0

Hej Nina.

Var inne och läste annonsen, det ser ju inte ljust ut för denna katt Gråter

Hade jag kunnat, hade jag tagit hand om henne. Men visst måste det finnas ngn annan lösning? jag hoppas iafall, finns ju katthem också.

Tycker det är jätte bra att du tar upp detta ämne, även om jag inte är uppfödare.

Är ibland inne och tittar på blocket och tittar, och som du säger det där S :et är värt att ta en extra titt på.

Mvh Zabina

Susanne-Magnus
0

Jag har mailat annonsören och ställt lite frågor, avvaktar svaret!

Sagolika
0

Tack Zabina!

Ja, vi får hoppas att uppfödaren ser det eller redan är kontaktad. Det framgick ju inte i annonsen vem uppfödaren var, men man kan ju ringa eller maila och fråga. Det överlåter jag dock till någon annan att forska vidare i.

mvh Nina

Bina
0

Jag maila oxå, annonsören. Frågade om uppfödaren var kontaktad och att det fanns kanske ngt katthem som de kunde lääma till.

Får se om man får ngt svar.

//Zabina

Sagolika
0

Om ni får veta vem uppfödaren är, kan ni väl kontakta denna/denne så att han/hon åtminstone får veta det och har en chans att välja att ev. försöka göra någonting åt det.

mvh Nina

Bina
0

Har inte hört ngt från ägaren än, hoppas få ngn respons.

Är det ngn som känner igen katten och vet vem uppfödaren är? Tycker det är en hemsk siutation katten finner sig i.

/Zabina

Sagolika
0

Ibland är det mer effektivt att ringa säljaren än att maila. Så det kanske ni skulle kunna prova?

Jag vill inte göra det själv, eftersom jag bara kommer att få kritik för att jag lägger mig i.

favoritkatten2
0

Hej Nina det kan ju vara så att uppfödaren inte har katteri mer, eller inte går att hitta. Vissa uppfödare har ju försvunnit från jordens yta verkar det som, och inget nummer finns heller att hitta någonstans… Vet en uppfödare som lagt på hylla och bara försvunnit.

E det någon som fått svar vf sitationen e ohållbar?? Verkar vara drastiskt om man haft katten så länge??

Cina

Sagolika
0

#8 Ja, i vissa fall kan det ju vara så helt klart, men inte i ALLA fall. En del köpare drar sig helt enkelt för att berätta det för uppfödaren, trots att man lovat att göra detta och trots att uppfödaren går lätt att få tag på.

Det finns förresten fler skogkatter med stamtavla på Blocket som just nu ska säljas/omplaceras. Bl.a. en vuxen hane i Skåne för 200 kronor. Röd-vit (ev. mönstrad) och det finns fler än han. Så de uppfödare som bryr sig borde nog ta sig en titt för att se om de är just ER avkomma det rör sig om.

mvh Nina

Bina
0

Hejsan.

Har inte fått ngt svar från ägaren. Men hoppas på att katten får ett nytt hem snart.

Har dragit mig för att ringa, vet ej om jag kommer göra det, jag vill inte lägga näsan i blöt.

#2 har du fått ngt svar??

/Zabina

Bina
0

Hej.

Annonsen är bortplockad från Blocket verkar det som, jag kan ej finna den iafall. Hoppas det löste sig för katten.

Men idag fanns en ny annons på en Exotic.

Undrar ibland om människor verkligen tänker efter när de ska köpa katt? Sorgset ibland…

//Zabina