Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett06-mat-leksaker
Läst 1554 ggr
Imasy
0

Den eviga matfrågan...

Var och köpte mat idag igen, och ytterligare en gång vart hålet i plånboken stort.

Såg att Royal höjt priset igen, och nu kostar en säck för bövelen ca 600 kr. Iams kostar också 600 kr. osv osv. Slutade denna gång med en 7,5 kg säck Purina för 439 kr. Slut om 3 dagar. (känns det som iaf, då mina lider av botten-lös-mage-syndromet)

Jag ger mina denna mat för att jag tror att detta är bra mat, som hjälper till att hålla katterna i kondition.

Men jag ifrågasätter ändå dessa hutlösa priser! är det verkligen bra mat att det är värt det?

Vad åt våra katter innan royal, hill´s och alla dessa märken kom till sverige? Blev katterna sjuka och dog av den kosten de fick då?

Anledningen till de höjda priserna är att tillverkarna har fått betala mer för råvarorna de gör fodret av. men ingen är villig att mer ingående tala om vad maten innehåller. Där ringer det iaf varningsklockor hos mig.

Så jag börjar fundera, kan man ge katterna ett billigare alternativ och de ff håller sig fina i päls, hull och kroppen överlag?

Ni har kanske sett på Lidl så finns det en silvrig påse som heter Opti cat tror jag. Mina katter gillar maten och blir inte dåliga i magen av den. Jag har visserligen inte gett dem denna mat under en längre tid att jag kan utvärdera deras kondition pga fodret. Men jag räknade ut att skulle jag gå över till detta foder så har jag halverat kostnaden per månad. Rent innehålls mässigt enligt deras deklaration var den mer eller mindre likvärdig både royal och hill´s, då jag jämförde de olika %-halterna av innehållet med varann.

Finns ett annat foder jag har testat som kostar ca 195 kr för 10 kg. Katterna gillar den maten också och inga diaree magar. Hur kan det då vara försvarbart att en annan tillverkare tar ca 600 kr för samma mängd? Vad betalar man för? För den billiga maten har ju även den tillverkaren fått höjda råvaru kostnader, eller?

Vad har ni för tankegångar?

Susanne-Magnus
0

Intressant tanke… Det som vi har märkt ibland när de får tex mjukmat eller billigare foder är att det inte mättar på samma sätt. Man får ge dem mer än vad man behöver göra med tex hills eller royal canin… Annars tror jag absolut inte att det skulle vara sämre mat bara för att den är billigare!

Egentligen ska man väl ge dem som de gjorde förr, rått kött! Mina katter älskar att få lite nötkött då och då, men det är ju inte heller billigt.. =(

Kul att få en diskussion kring detta…

Imasy
0

Ja, just detta foder som jag tog som exempel som kostar 195 kr vet jag innehåller mycket spannmål, och därför förvånad att mina katters magar inte har havererat.

Detta foder har jag bara köpt om maten har tagit slut 1-2 dagar innan lön och man har varit tom peng pung. Vet egentligen inte i vilken kondition katterna skulle vara av att äta det i längden.

En annan tanke jag har är ju att de flesta är ju överens att de billigare fodren inte mättar på samma satt som de dyrare.

Men hemma hos mig går det åt 2 st 10 kg säckar i månaden, då mina äter som hästar. Det blir nu nästan 1200 kr i månaden på bara mat.

För 1200 kr får jag 6 st säckar av det billigare fodret. Det blir 60 kg foder.

Om vi leker med tanken att jag byter ut det dyra fodret mot det billigare i exemplet, och att det inte mättar lika bra som det dyrare och att de måste äta mer, så även om det skulle gå åt 3-4 10kg´s säckar av det billigare fodret är det ändå billigare än 2 st säckar av det dyrare fodret.

Såg att JWB tar 899 kr för 20 kg foder. Det blir ju 450 kr för en 10 kg´s säck. Hur kan det vara en sån stor skillnad på James och Iams tex prismässigt? Hade gärnat testat detta foder, men jag har en herre hemme som inte tål fisk så bra.

Jag hade gärna exprimenterat mig fram, men då det är levande varelser jag ska testa mig fram på vill jag inte joxa alltför mycket heller, då det är katterna som blir ev lidande av det. Men det är ju kul att filosofera och diskutera för det ;)

Ixatrixa
0

Jag ger mina katter ren färs av olika slag samt kokt ägg + plus lite andra saker som tex hjärta(mina har alltid torrfoder framme också).  Ett exempel om man jämför med burkmaten så kommer jag undan billigare tex med att köpa kycklingfärs som mina katter älskar istället för att köpa viss burkmat. Några av mina katter klarar ej burkmat eftersom det nästan alltid finns fiskmjöl i det mest. Min huskatt hetsåt gärna innan och kräktes ofta direkt men detta beteende har blivit mycket bättre sedan jag började med detta istället för burkmat.

Imasy
0

Mina katter kan inte heller äta burkmat, då de blir lösa i magen.

Men jag har läst på flera ställen att en del påstår att man kan gå över helt till burkmat, och att det då ska vara samma sak som BARF. När de har gjort detta så har katten både gått ner i vikt om den var tjock, och gått upp i vikt om den varit mager.

Tydligen så ska Mjau burkmat vara den som liknar BARF mest.

Sant eller falskt? :)

Ixatrixa
0

Mina fiskallergiker klarar inte denna heller tyvärr.

Min personliga åsikt är väl att burkmaten är toppen på så vis att den nog skonar katten från njurproblem som torrfodret för med sig. Jag tror det har ökat då det var helt naturligt förr i världen att ge katterna rester och burkmat med mycket mera vätska i sig på en gång.

Jag är väl lite påverkad av att jag har varit kock tidigare och tycker det känns fel att stoppa i mig fabriksgjord mat med en massa tillsatser precis som det är i kattmaten också.

Funderar man på saken så är det inget konstigt att man ger frysta musungar till ormar och insekter till spindlarna men katter är det annorlunda med… här har man anpassat kosten mycket emot vad vi människor tycker och tänker.

Hade jag smidigt kunna fånga en o annan sork ,mus,fågelungar,insekter, ödlor och annat smått och gott som våra katters kroppar är gjorda för naturligt så hade det varit toppen. Sedan hade det varit toppen om dessa var maskfria med*skratt*

Ja det är inte lätt att vara kattmamma i den miljö vi har katter idag som innekatter med tillgång till utevistelse i utegård.

Men det känns skönt att kompensera med tex kycklingfärs och inälvor som i alla fall är i närheten av vad våra katters kroppar är gjorda för.

Imasy
0

Nu är inte jag så insatt i detta foder som heter Cenaturio, men en vän till mig hade haft ett långt samtal om innehållet med den man som tillverkar detta foder.

Hon blev väldigt förtjust i detta foder då de ej tillsatte en massa konstgjorda grejeor som finns i de andra fodren. Mannen som tillverkade detta hade lagat mat själv till sina hundar som var allergiska, och därifrån kom iden om att tillverka eget foder.

Men ni får läsa själva och göra er en egen uppfattning, även om jag tyckte att tanken bakom iden var bra. tror deras hemsida är cenaturio.se/com.

ingann
0

Ni som använder RC kanske kan passa på att köpa maten på http://www.hovotass.se/index.php?3d52ddl ;) Det är en nystartad webbutik jag hittade för några dagar sedan och de tar 499:-/10 kg… Enligt tjejen jag pratade med där har de fri frakt nu i början. Hon sa att de även hade Orijen men det finns inte med på hemsidan dock…

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Silvestris
0

Cenaturios torrfoder för katt är definitivt inte att rekommendera. Det innehåller dubbelt så mycket magnesium som högsta rekommenderade gräns! Högsta rekommenderade gräns i torrfoder är 0,1%, Cenaturio innehåller 0,2%. Inget annat torrfoder, inte ens Friskies, innehåller så mycket magnesium eftersom det är vida känt att mycket magnesium i torrfoder ökar risken för struvitstensbildning. Påståendet att fodret skulle motverka urinsten är jag därmed skeptisk till. Varför? Dels pga. magensiumhalten men även för att inga surgörande ämnen är tillsatta vilket med största sannolikhet innebär att urinen blir för basisk (ytterligare en faktor som gynnar struvitstensbildning). De anger inte heller vad för urin-pH deras foder ger.

De har dessutom haft missledande information om taurin utlagd på sin hemsida.

Imasy
0

Som sagt, jag är ej insatt i deras foder så jag kan inte säga varken bu eller bä :)

Men det du skriver om magnesium, är det en rekomendation eller en lag/bestämmelse?

Puzzle
0

Jag har givit Cenaturio till mina hundar (2 st golden) under flera års tid med mycket gott resultat. Yngsta hunden är allergisk och efter att ha testat nästan alla sorters mat på marknaden är Cenaturio den enda mat hon inte får eksem av. Allmäntillstånd och päls blev mycket bättre på båda (även den icke-allergiska) av Cenaturio.

Kattmaten kan jag inte uttala mig om för äldsta katten äter inte den så den har blivit utbuad i vårt hus Oskyldig

Silvestris
0

Det är rekommenderad högsta mängd magnesium. Det finns inga lagar som reglerar hur mycket magnesium kattmat får innehålla. Den rekommenderade högsta halten håller sig dock alla seriösa fodertillverkare under. Det finns inget gynnsamt med att ha så mycket magnesium i torrfoder så det finns inget skäl att ta risken för struvitstensbildning.

Cenaturio är inte heller unika med att inte ha några syntetiska ämnen i fodret så om det är deras tyngsta marknadsföringsargument faller de rätt platt till marken eftersom det inte alls är unikt.

En gång i tiden påstod Cenaturio detta (ordagrant) på sin hemsida:

"CENATURIO:s kattfoder har alla en hög halt av taurin vilket motverkar bildandet av urinsten!"

Det finns inga som helst vetenskapliga belägg för att taurin skulle förebygga urinstensbildning. Jag kontaktade även SJV om detta, kanske är det därför denna text inte längre finns att finna på deras hemsida.

Imasy
0

CENATURIO:s kattfoder har alla en hög halt av taurin vilket motverkar bildandet av urinsten!"

ja det lät ju lite som falsk marknadsföring. Som jag fattade det så började ju detta företag med just hundmat, så de kanske har ett bättre hundfoder är kattfoder?

Men Som sagt, jag är inte insatt i detta foder.

Draken_old
0

Billigare foder köper sina råvaror på den "öppna " markanden. Dvs de har ingen kontoll över råvara. Utan allt köps till billigast möjligast. Sedan spelar det inte så stor roll vart ifrån råvara kommer eller hur den har behandlast innan den kommer till tillverkaren.

Dessutom så kan katterna gå i flera år på de billigare sorterna och ändå verka må bra. Men de sliter på njurar och lever och ger katten ett sämre liv till slut.
Som tex för höga magnesium halter, för mycket salt eller som även några av de mer kända märkena, även innehåller socker i någon form, sockerbetor, fruktos eller dextros.

Dessutom var det ju inte länge sedan katter dog i USA pga av förgiftade foder….

Imasy
0

Men det förgiftade fodret i usa var väl iams va?

Men har de dyrare fodren gått ut med vart de köper sina råvaror?

Finns det någon lista över vilka halter av varje grej som är den högsta rekomendationen fodret bör innehålla? Vore ju intressant att jämföra :)

Silvestris
0

Man kan kolla tex. AAFCO 2008 eller NRC. Tyvärr så anges sällan maximinivåer för andra ämnen än sådana som direkt förgiftar katten.

Vad gäller förgiftat foder i USA så var det flera märken som var inblandade, lågprisfoder och dyrare foder. Problemet var melamin i riset man hade importerat från Kina. Idag råder en melaminkris i Kina, men där är det inte katter och hundar som far illa utan små barn som dricker mjölk/mjölkpulver som är "berikat" med melamin. Melamin sabbar njurarna.

Vad man inte ska glömma är att det ofta är samma tillverkare bakom lågprisfoder och dyrare foder vilket innebär att det i regel är samma kvalité på råvarorna som används. De tillverkas i samma fabriker, råvarorna kommer från samma källa… det är bara proportionerna och förpackningarna (samt marknadsföringen) som skiljer sig åt.

Draken_old
0

#15 Vilka märkene är det som beställer foder direkt från producentfabriker?? Dvs inte har kontorll över vare sig råvarans kvalitet eller tillverkningsprosess?

Vad jag har förstått har Hills tex sina egna fabriker och köper råvaran direkt från "sina" producenter där de även har kontoroll på råvarans "tillverkning".

Silvestris
0

Jag vet inte exakt. Djurfoderindustrin är stor, väldigt svår att överblicka.

Hill's på ha egna fabriker (det har Royal Canin också) men det finns inget som säger att deras råvaror är bättre än råvarorna i andra foder bara för att de säger sig ha kontroll på råvarutillverkningen. Hill's var ett av de företag som drog tillbaka foder från marknaden under melamin-krisen i USA. Melaminet fanns i ris från Kina (och jag gissar att allt ris som används i kattmat kommer från Kina och att det ofta handlar om samma råvaruleverantör som säljer till de olika fodertillverkarna).

Det var närmare 100 olika foder från 70 olika tillverkare som berördes av det melaminkontaminerade riset. "Dyra foder" berördes (tex. Eukanuba, Hill's, Nutro, Royal Canin och IAMS) men även lågprisfoder. Något säger mig att inte så många olika tillverkare hade berörts om det inte vore så att de köper råvaror från samma källa.

Kan inte påstå att jag litar på de "finare" tillverkarnas råvarukontroll än jag gör på de andra tillverkarnas. Inte efter melamin-historian.

Aflatoxinfynd i foder har även det lett till återkallning av flera olika foder, foder som tillverkats i Diamond Petfoods fabriker (och vad jag vet tillverkar de minst 3 olika märken bara i de drabbade fabrikerna).

Draken_old
0

#17 Men var det några europeiska fabriker som var inblandade i melamin-historian?
Det var vell främst de som tillverkades i USA?

Silvestris
0

Det vet jag inte, det framgår inte av den information jag har funnit.  Där står endast vilka foderlinjer som återkallats. Alla fodertillverkare har dock inte fabriker i Europa så den europeiska marknaden påverkades iaf.

LittleL
0

I ett tidigare inlägg diskuteras det att man till samma pris får mycket mer mat för pengarna om man köper en billigare sort. En  aspekt av det hela är ju att "utgifterna" ökar om intaget ökar, alltså blir det mer i lådan om man ger ett billigare foder. Och då måste man räkna in den ökade kostnaden för kattsand också.

/Sylvia

Silvestris
0

Å andra sidan är inte alla dyra foder innehållsmässigt bättre än billigare varianter heller så billigare foder behöver inte alls betyda större utgifter. Det är inte priset som spelar roll eller vart fodrets säljs, det är innehållet som räknas och alla dyra foder har inte bättre innehåll än billigare varianter.

Tiarasmatte
0

jag tycker oxå att kattmaten e dyr o hundmaten med;( Men däremot så tycker jag att det är värt kostnaden då dom blir finare i pälsen o bättre i magen av tex Royal eller Hills än billigare varianterna! har nu börjat med Olivers och mina älskar den maten! Olivers innehåller inga spannmål…en säck på 15 kg kostar ca 600kr…

Imasy
0

Vet du vart man kan läsa mer om Olivers fodret?

Silvestris
0

Olivers innehåller både ris och majs (som i princip alla torrfoder) vilka båda räknas som spannmål.