Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 632 ggr
mariamia
0

Svansknick

Hej hej! Jag blev påhoppad på jobbet av en arbetskamrat som spydigt talade om för mig att man ABSOLUT inte fick sälja kattungar med svansknick.Jag fick heller inte sälja kattungar för 4500:- som sällskapskatter. Ställa ut katter m svansknick jaa då får man en nolla i protokollet upplyste hon mig om. Så nu undrar jag vad svarar jag henne? Kände mig väldigt påhoppad och det som retar mig mest är att hon jämnförde mitt katteri med sin fd kaninuppfödning!!!!

Mvh Mia

Mymlan
0

Sälja katt med svansknick får du, jag hade även om det går satt avelsförbud på dem i stamtavlan. Du får däremot ej avla på knick. Men nu finns det olika knickar. En som är medfödd som ej behöver synas då de föds det kan komma senare. Sedan finns det de som är knick pga en skada. Ska man veta vad som är vad så kan man röntga svansen. Detta förklarade veterinär Håkan Kasström för mig på sandvikens djurklinik då jag bodde där.

Du får sälja kattungar till vilket pris du vill även om de går bara till sällskap. Vill hon ej köpa till det priset, upp till henne. Är uppfödaren som bestämmer priset inte hon eller andra. Hon är bara avundsjuk ska du se.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

parlan
0

hmmm…vad skulle du göra med kattungar som är födda med svansknick då enligt henne??Fundersam

En katt som är kastrat ska gå hur bra som helst att ställa då domaren ska se förbi  knicken..

Ixatrixa
0

Vilken människa!

Haahha…borde inte du veta mer om detta än henne då kaniner och katter är olika världar:)

Trodde hon att en med svansknick är mera gratis att föda upp?

elfame
0

Din arbetskamrat kanske är en sån som tycker att katter ska vara gratisLedsenFörvånad
Eller kanske bara ville spela lite kunnig..

Kan kaniner få svansknick?? Å i så fall vad gör man åt det??
Säljer dem för 50 öre..?? 
Nej det var en dumt inlägg från mig..

WesthKiowas
0

#1 Du får däremot ej avla på knick.

Bara en liten rättelse, man får visst avla på knick. Men kan kanske hålla med om att man inte bör avla på det. Tyvärr kan inte heller alltid veterinären se vid röntgen om den är en medfödd eller förvärvad knick.Jag skulle dra av lite på priset pga en sådan defekt. Men det är ju helt upp till uppfödaren vad priset ska vara!

Säg till din ytterst osympatiska arbetskamrat att om hon vill köpa katt nån gång av dig så kostar den 10.000 och om hon har tur kan hon få en knick på köpetFlört

Mvh Camilla Glad

Besök gärna min hemsida S*WesthKiowa's Norska Skogkatter

Kattungar planeras!

Mymlan
0

#5 En medfödd kan ses i röntgen har med egna ögon sett röngen plåt. En medfödd knick så saknas del eller hela disken mellan kotan där knicken sitter och då har kotorna vuxit samman där disken mellan ska vara.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

WesthKiowas
0

#6 Jo, det där vet jag. Men det är i alla fall inte alltid som de kan se skillnad mellan medfödd eller förvärvad. Disken kan ha blivit skadad av yttre våld och då kan det vara svårt att se. Har också erfarenhet av det när en av min mammas hundar skadade svansen i en bildörr och vetrinären först trodde det var en medfödd skada när han såg plåtarna. Det hade förstört ena disken så att det såg ut som den bara var halv. Vi fick amputera en bit av svansen.

Mvh Camilla Glad

Kattungar planeras!

Frostvikens
0

Det är klart du ska sälja katten för det du vill! Han är väl lika mycket värd som sällskapskatt för det? Alla avlar ju inte på sina katter och de säljs väl ändå i första hand som sällskapskatt. Om man sedan väljer att avla och ställa ut och katterna tycker det är ok så är det bara ett plus i kanten. Men du kan ju redan i köpekontraket skriva in avelsförbud om det nu är en medfödd defekt..sedan är det upp till köparen hur de vill göra och vad de ska använda kissen till

mariamia
0

Hej hej! jo då jag har dragit av på priset ´på den som har svansknicken, självklart.

Sen säljer jag alla mina kattungar som sällskaps katter, man kan ju aldrig garantera att de håller som vuxna sen, om det är utställning man vill syssla med.

Så har jag äntligen fått mitt stamnamn: S*Eklövet´s!!

Tack för era synpunkter!

Frostvikens
0

Grattis till stamnamnet, ska lägga det på minnet!/Gisela

RolfH
0

#9 Grattis till stamnamnet Mia :)

//RolfH

SillyZones
0

Grattis till stamnamnet!

Jessica, Sajtvärd på Norsk Skogkatt ifokus
S*SillyZone´s Norsk Skogkatt

mariamia
0

TACK bugar & bockar!!!

Seerath
0

Grattis, ett fint stamnamn. :)

elfame
0

Grattis till stamnamnet Mia!!

/ Mia -oxå Glad

WesthKiowas
0

Grattis till stamnamnet! Vackert! Har du hemsida så kan jag länka till dig?

Mvh Camilla Glad

Kattungar planeras!

mariamia
0

jaja mensan! www.freewebs.com/eklovets/

har ett VÄLDIGT gott öga till dina två underbara pojkar camilla, ska du veta! Sååå du får gärna länka till mig!

/Mia

WesthKiowas
0

Skrattande Va kul! Men jag kom ju på vem du var nu ju!!! Jag har ju varit in på din sida förut! Tror jag har blivit senil! Ha ha!

Mvh Camilla Glad

Kattungar planeras!