Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 932 ggr
Majamaloss
0

Godkänd!

Nu är det gjort (2)! Skrev uppfödar prov för min rasklubb på hundsidan och blev godkänd. Hoppas det blir nån motsvarighet på kattsidan så småningom, jag tycker att det är ett bra sätt att mäta sina egna kunskaper på, om inte annat! Kyss

elfame
0

GRATTIS!!!
Visst har dem inte så i Danmark att man måste göra ett prov innan man får kalla sig uppfödare?? På Skogisar alltså.. Eller så har jag helt missuppfattat det..

RolfH
0

Grattis! Vad roligt! Tycker också att borde finnas något kunskapstest (frivilligt) för uppfödare av katter.

//RolfH

Margareta
0

Grattis Maja och jag håller med om uppfödarkurser som leder till ett test eller nåt….
Det är massor att lära sig för den som är ny.

Numer pensionär i Nynäshamn

Majamaloss
0

Om intresse finns så kan jag här berätta vad provet bestod av för delar.

Stort tack för gratulationer!  Skrattande

elfame
0

Ja gör gärna detGlad
Det är alltid roligt och intressant å få reda på.

Majamaloss
0

Allright, här kommer det:

INNEHÅLL:

Rasstandard
Anatomi
Genetik
Avelsplanering Parning/valpning
Uppfödning av valpar Avtal/juridik
SKK:s grundregler                        Registreringsbestämmelser                                            Rasspecifik avelsstrategi                                        Näringslära

STUDIEGÅNG:

Självstudier

LITTERATUR:

SKK Bokserie för uppfödare med sju böcker: Uppfödarboken                                               Anatomiboken                                               Hundmatboken                                                  Juridikboken                                                 Beteendeboken                                             Valpningsboken                                                   Avelsboken                                                            Rasspecifika avelsstrategier RAS för Chinese Crested  Rasstandard för Chinese Crested Dog                                CCCs raskompendium                                                          SKKs grundregler                                                                SKKs Registreringsbestämmelser                                             SKKs Avelspolicy                                                              SDHKs Avelspolicy                                                             CCCs Avelspolicy 

Jag ser att det blev lite knepigt uppställt, jag kopierade från rasklubbens hemsida men det är nog läsbart, inte sant?

WesthKiowas
0

Är det ett prov  för att få föda upp hundar numera eller är det bara på frivillig basis?

Mvh Camilla Glad

Besök gärna min hemsida S*WesthKiowa's Norska Skogkatter

Kattungar planeras!

elfame
0

Ja då det är verkligen fullt läsbart.

Men det där ser ju ut att vara ett stooort prov..
Tog det lång tid att göra det?? Själva provet..
Måste ju be att Gratulera igen.. Glad

Majamaloss
0

#7 : Nej, det är fortfarande frivilligt….tyvärr om jag får uttrycka min högst personliga åsikt. I Finland gör de tvärtom, där får man först gå i kurs anordnad av motsvarigheten till SKK alt studera själv, sen skriva provet för den egna special/rasklubben. Först om du klarar provet för special/rasklubben kan du gå vidare och ansöka om kennelnamn/innehav i den stora organisationen. Allt enligt en finsk deltagare på ett rasforum gör hund.

manlyckans
0

GRATTIS Maja, vad duktig du är! Skrattande

Majamaloss
0

# 8 : lång tid?? Fråga inte mej, jag hade tunnelseende av nervositet.. Flört skulle uppskatta att det tog mellan 45 - 60 minuter…

elfame
0

Hi hi det tror nog att även jag skulle drabbas av..Glad

fjellans
0

Grattis Maja. SVERAK har under många på jobbat på en liknande utbildning för oss kattuppfödare, men det tar viss lite tid för dom att komma till skottGlad

parlan
0

Grattis MajaCool det gjorde du bra!!

/Maria

Black Forest
0

Grattis:)

Det här är verkligen någonting som borde anammas av kattförbunden och det ska inte vara frivilligt, ett krav helt enkelt. 

mvh

Marianne

Sisikarlstad
0

GRATTIS!!!! GRATTIS!!!!!

ÅH jag vill ha en Nakenhund om några år!!! De är ju för underbara! Vet ngr här i Karlstad som har..Flört

GRATTIS Igen!!

Majamaloss
0

Återigen, tack för gratulationer!

Juliette-
0

Måste ju fråga vad du har för ras *nyfiken*

Grattis du måste vara duktig som fixa de Flört

Denna kommentar har tagits bort.
Majamaloss
0

Jag har Chinese crested dog & powder puff.
Kallas kinesisk nakenhund på vardagssvenska.
Korrekt för båda varianterna är Chinese crested dog men för att veta om vi pratar om en naken eller pälsad, har vi tillägget powder puff på de pälsade.
-Jo, det finns två varianter av samma ras, en naken och en pälsad. Den pälsade varianten av chinese crested dog är den enda nakenhundsrasen i världen med anlag för lång päls.
Enkel genetikbeskrivning av rasen: Den nakna har anlag för både päls och nakenhet, nakenheten är dominant, päls recessivt.
Därför kan två nakna föräldrar få en pälsad. Denna i sin tur har ärvt båda sina föräldrars gen för päls men har ingen gen för naket. Parar man två med päls får man alltså inga nakna. 
Jämför med arvsgången på fullfärgade katter och diluterade. Två fullfärgade kan ju få dilution men två dilutioner aldrig fullfärg.  Maja

Juliette-
0

Hehe ok ja jag har 4 hundar och kan väl en hel del.. är mycket mer insatt där än på katt egentligen.. dock föder jag inte upp.. de vart inga avelsdjur jag tyckte dugde till att tillföra rasen de avlas på så mycket skit ändå tyvärr..

Lycka till med framtida avel nu

Majamaloss
0

Tack Juliette! Jag håller med dej om att det avlas alltför lättvindigt på en del individer, den uppfattningen har jag även när det gäller kattavel. Guldstjärna till dej som kunde se att dina avelsdjur var bättre som enbart sällskap, det är en stor tillgång att ha den insikten. // Maja