Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett: 05-pälsvård
Läst 2856 ggr
Blankan
0

Hur tar ni bort mjäll?

Min hona  som nu har kattungar ska så småningom ställas ut igen och har efter kullen fått lite mjäll liknande uppe på ryggen ganska långt bak mot svansen.

Är det någon som har bra tips om hur man kan bada bort eller ta bort detta på bästa möjliga sätt. Nämn gärna preparat, själv har jag ett shampo från KW men jag vet inte om jag är fullt nöjd med det.

Hon har inte ännu badat men det ska jag göra snart tänkte jag.

Syllan
0

Helt ärligt så vet jag inte hur det är med katter då jag aldrig haft en katt som mjällat. Men däremot brukar hundar mjälla när dom fäller mycket och det gör väl din katt nu eftersom hon ska pälsa på igen efter kattungarna och inför vintern? Finns säkert någon annan som vet mer. /Sylvia

Runsviks
0

Jag hade mjäll på en katt som skulle på utställning… för sent att bada hene. Men då kom jag ihåg att Eva Porat pratade om något medel som tog bort animaliska ämnen som t.ex. mjäll. Jag kontaktade henne och hon rekomnederade Gibbon ab, Grooming Aid. Det funkar, men testa ett par dagar innan utställningen så du vet hur din katts päls reagerar på medlet.

Bruksanvisningen på sprayflaskan

Rengöringsspray med enzymer 

Grooming Aid är en naturlig rengöringsspray, som bryter ner organiskt materila som blod, smuts, tjära, fett och odörer frånt.ex. analkörtlarna. Denna lösning är också utmärkt att använda vid öronrengöring och för att eliminera dålig andedräkt. Används sprayen dagligen kommer den att reducera fällning, mjäll och hudflagor. Resultatet blir en glänsande och fräsch päls utan användning av kemikalier eller döljande parfymer.

Spraya pälsen och låt verka i några minuter. Borsta eller kamma igenom pälsen i den riktning som du vill att pälsen ska ligga.

Ja, det var en del. Jag har bara använt den ett par gånger och då vid mjäll. Men som jag kan förstå så måste sprayen vara kanon bra vid fetsvans… någon med katt med fetsvans få prova och rappotera till oss här på iFokus. Jag köpte sprayen i vår djuraffär hår i Sundsvall.

Lyckas tillGlad

Eithels
0

Har aldrig haft mjäll på någon av mina katter… Kristins (Runsviks) medel verkar ju bra!

Spinnackerns
0

Hej!

Har ibland mjäll på mina hundar, då har jag tagit Clerasil mjällshampoo till människor. Och det har fungerat bra på dom utan att dom har fått förändringar på huden, så testa dig fram till vilket medel som du tycker fungerar bra på dina djur.

Lycka till/Spinnackern´s

Blankan
0

Tack för tipset! Ska försöka hitta Grooming Aid här i stán.

[Pimme]
0

# 2 ett välldans bra tips. Tack för de!!!

Blankan
0

Jag kan nu efter användandet av det som #2 nämner säga att det funkar jättebra på alla mina katter! Det hjälpte som i honans fall efter hennes kull och även med de katter som har fått sk stressmjäll inför utställning.

Rekommenderar det starkt!

Sagolika
0

Hur många dagar behövde ni använda Grooming aid för att få bort mjällen?

Sissi
0

Jag vet att jag skrivit om det i nästan alla trådar om päls och mjäll men det tål att upprepas.

Jag använder en päls vitamin som heter Dr Clauder's Fell Plus som är i flytande form och har en mer långverkande effekt, dvs inget som bara hjälper för stunden. Kanon bra päls vitamin!!!

Finns att köpa hos BeCat's och House of Anju.

*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***

iotdis
0

En varning man får inte bada katter med mjällschampo för människor innehåller något ämne som är giftigt för katter.Har läst det men kommer tyvärr inte ihåg vilket ämne det var./ Gunilla

Fitnesscats
0

Jag har börjat använda Anju produkternas vitamin kur Dr Clauder`s Fell Plus till alla mina katter. Jag tror hellre på produkter med långtidsverkande effekter bla schampo och hudvårdsprodukter. Samma filosofi har jag för mina katters pälsvård.

Mvh,

Eva-Helen S*Fitnesscats

Sagolika
0

Jag har hört att en del katter absolut inte vill förtära Dr Clauder´s Fell Plus, så jag har än så länge inte beställt hem den, men den är säkert bra om man får i katterna det. Jag ska överväga att prova den på mina katter.

Grooming Aid har jag däremot hemma nu och jag är lite nyfiken på om det tar några dagar eller om det rör sig om flera veckor för att få bort mjäll med den produkten. Men det kanske de som använt Grooming Aid med gott resultat kan svara på.

Fitnesscats
0

#12 Du kan säkert blanda det i maten om dom inte vill ta det på en t-sked, mina katter tar vitaminerna med god aptit.

Jag ska testa Grooming Aid på mina fertila hanar, eftersom dom har fetsvans. Vill använda så naturligt som möjligt, man kan ju alltid testa och se om det hjälper för fetsvans.

Mvh,

Eva-Helen S*Fitnesscats