Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 785 ggr
Frostvikens
0

Min katt löper

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så var det dags för löpning igen!! Vaknade i natt av att jag trodde det var en ko i vardagsrummet som råmade men det var Thea som har fått starka känslor i kroppen och vill bli mamma igen! Hon har varit väldigt kelig i ett par dagar så visst förstog jag att det var på gång men har helt lyckats förtränga detta djungelrop på killar.

Nu är det ju enligt planerna inte dags för parning än utan den bör ske i oktober…Då har jag ju det här trevliga alternativet som veterinären tipsade mig om i valet av att avända p-piller eller ej, nämligen den ärofyllda plikt att tillfredsställa min dam med en bomullspinne. Är det någon som har erfarenhet av detta?

fjellans
0

hej.
jag vet att det fungerar,,,om man lyckas,, har ingen egen erfarenhet av det,men känner en veterinär som använder den medtodenGlad, så prova

manlyckans
0

Ursäkta min fråga men varför inte bara låta henne löpa klart? Är det för att du tycker det är jobbigt eller för kattens skull? Tyvärr kan vi ju inte bestämma när våra pälsklingar ska löpa…

Det skulle aldrig falla mig in att använda Topz för att få katten skendräktig; för mig känns det som ett övergrepp på katten.

fjellans
0

Det anses inte som ett övergrepp, av de veterinärer som använder sig av detta,,, ungefär lika bra som att en kastrat hane erbjuder sina tjänster. Å det gör dom ju titt som tätt// Rita

Majamaloss
0

Detta hade jag ingen aaaaning om, fler som har erfarenhet?

manlyckans
0

#3; fjellan jag skrev inte att det anses som ett övergrepp, jag skrev att jag tycker så. JAG skulle aldrig vilja använda mig av den metoden sen är det upp till andra vad dom tycker och gör. Men jag vet oxå att för att det ska fungera räcker det inte med en gång utan man bör föra in topzen 4-5 gånger med ca 30 minuters mellanrum, och det är ändå inte säkert att katten blir skendräktig. Dessutom är det väldigt lätt att skada katten…

Det är inte heller bra att låta en kastrathane para löpande honor titt som tätt med tanke på infektionsrisken. Dessutom är det enligt veterinärer olämpligt att använda en kastrathane till detta då honkatten oftare får livmoderinflammation än blir skendräktig.

Frostvikens
0

Om jag har förstått det hela rätt så är det så här, honkatter får ju ingen ägglossning förrän de har blivit parade av en hankatt..med denna metod så kan man framkalla ägglossningen så hon tror att hon är gravid i en par tre veckor framåt, för att sedan börja löpa igen. Man leker alltså hane med en ren!!bomullspinne, upprepar denna procedur några gånger under ett dygn, precis så som katter gör när de parar sig…Självklart får man ställa sig frågan om det är ett övergrepp eller om man tycker att man hjälper katten…

manlyckans
0

#6 Frostvikens, det stämmer. Se bara till så att du först tvättar av katten försiktigt med sprit eller desinfektionslösning så att du minskar risken för infektioner om du väljer att göra detta. Det kan ta allt mellan ett par veckor upp till 7-8 vckor innan hon löper igen…

Frostvikens
0

Nja, jag vet att detta finns som ett alternativ, men det känns som ett stort steg att sköta den delen åt henne. Jag vill gärna höra andras åsikter och erfarenheter innan jag gör något sådant. Jag vill nog inte direkt kalla det för övergrepp, men det ganska onaturligt för mig..Hon får nog löpa klart…gudskelov är det ju helg nu så man sova mellan ropen…

WesthKiowas
0

Det som händer när man gör så är inte att stoppa löpet… Katten slutar ju inte löpa hos hanen, man gör bara katten nöjd ett tag och man skjuter upp nästa löp med det för kattens kropp tror att den är dräktig. Hade du tänkt para i Oktober så gör det inte, har du otur så kan löpet förskjutas upp till 3 månader som en normal dräktighet.

Mvh Camilla Glad

Besök gärna min hemsida S*WesthKiowa's Norska Skogkatter

Kattungar planeras!

RolfH
0

Jag skulle inte göra detta så nära en planerad parning. Du kan skjuta upp ett löp så att den planerade parningen inte kan genomföras. Alternativet är att para redan nu, stå ut med löpet eller ge p-piller.

//RolfH

Frej
0

Tror folk har blivit alldeles tokiga!!!!  Vi kan inte kontrollera allting!  Är det inte en del av charmen??

Frostvikens
0

Min avsikt med den här frågan var inte att börja kontrollera eller styra min katts löp, jag ville bara ha mer info och kunskap om detta.  Min katt kommer att få fortsätta löpa och bli parad i oktober som planerat. Frågar man inte , så får man ju inget veta?