Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett: 03-avel-genetik-uppfödning
Läst 399 ggr
Majamaloss
0

Nu är det gjort!

Ja, nu är vår kära "Chastin" kastrerad. Som jag tidigare skrev i tråden "omkullkastade planer" så fick hon en inflammation i livmodern. Veterinären uppgav att hennes livmoder var 5 ggr så stor som normalt, även äggstockarna var kraftigt förtjockade och fulfärgade. Jag upptäckte ju att det kom flytningar ur henne och kunde på det sättet snabbt ta kontakt med veterinär. Det finns även en variant av livmoderinflammation (pyometra), där livmodern är stängd och man ser då inga flytningar. Jag hade inga andra symptom på katten och undrar hur andras erfarenheter ser ut.

Gyldenloeve
0

Jeg har haft 3 hunkatte med åben pyometra og 1 hunkat med lukket pyometra. Ved de 3 første kunne vi jo se, at der kom betændelse ud bagi, samt at hunkatten slikkede sig meget bagi! Den som havde en lukket pyometra ændrede adfærd, hun blev mere "stille" og var "ikke rigtig sig selv", så jeg mistænkte, at hun havde en lukket pyrometra og tog hende til dyrlægen som kunne konstaterer, at der VAR en lukket pyometra. Hun ændrede adfærd ca. 14 dage efter hun blev parret.

mvh Carli

Majamaloss
0

Tack för ditt svar Carli! Kanske är det bara du och jag som har erfarenhet av detta med tanke på hur ödslig tråden är…Flört

RolfH
0

Har inte råkat ut för detta ännu på mina honkatter vilket jag är väldigt tacksam för. Tråkigt när det händer måste det givetvis vara för de uppfödare som ser sina planer gå i kras. Men bara katterna blir friska igen så är det ju tacksamt.

//RolfH

WesthKiowas
0

Ha ha… Ödslig var ordet! Jag har inte varit ,med om detta på katt. Än så länge är det väl bäst att tillägga! Men på hund flertalet gånger, mest på grund av att min mor har haft hunduppföding sedan jag var liten.

Det är alltid "bättre" med en öpppen inflamation för då hinner man oftast med och åka till veterinären. Med den stängda kan det gå för lång tid innan man upptäcker det och katten/hunden har hunnit att få förgiftningssymtom.

Mvh Camilla Glad

Besök gärna min hemsida S*WesthKiowa's Norska Skogkatter

Kattungar planeras!

Margareta
0

Mina avelsplaner för Bellis gick ju i kras för ett ljumskbråck.

Urinblåsan kom ut mellan bukhinnan och huden. Det "skvalpade" och kändes konstigt länge innan jag fattade att något var fel.

Telefonkonsultation ledde till att jag avvaktade ett par dygn och sen blev det "blåljus" när jag fick panik. Då var blåsan som en halv avokado och hård.

Veterinären som tog emot (en rutinerad på Djurakuten i Stockholm) hade aldrig sett något dylikt, men det blev akutröntgen och op inom 30 minuter då vi kom in. Det var väldigt bråttom eftersom urinblåsan kunde spricka när som helst.

Numer pensionär i Nynäshamn

Majamaloss
0

Tack för era svar. Jag tror att vi är många som har olika slags erfarenheter och mycket att lära av varandra, det är mycket värdefullt för mej att få ta del av andras.