HCM-test
På fredag ska min vuxna skogishona testas mot HCM. Jag har hört både och gällande denna test. En del säger att det inte finns någon mening med denna test medan andra anser att man absolut ska göra den. Vissa hankattägare kräver att honan ska vara testad innan de tillåter parning. Någon som har en bra åsikt om detta?

Jag som är ny i detta vet inte så mycket om de egentligen dock kändes de självklart att testa för att de inte ska uppkomma nått som jag kunnat stoppa.. dock kan ju hcm komma upp senare med men att göra de bästa förutsättningen för kullen känns självklart..
Tack vare min hane är fri så vill jag även att honorna han kommer para skall vara testade de är så lätt att testa så jag ser ingen anledning att skippa de

Jag känner att även om inte ett test är långt från 100% säkert så kan man iaf se att katten är frisk just nu och det är ändå bättre än ingenting. Det är en otäck sjukdom som kan ta katten ifrån en för tidigt och det skulle kännas väldigt jobbigt om det hände med kattungar man har sålt och man inte har testat själv.
Det finns en annan tråd angående HCM-test som du kan kika på.
http://norskskogkatt.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=ebed9dec-7f44-49be-8c21-d55482911a0c
//RolfH

#1 o #2 Håller med er så ser jag på det också.
Är förresten jätteglad just idag. Har testat min Skogishona för första gången idag hos Torkel Falk. Det gick jättebra hon var fullt Normal. så nu är jag så glad och lättad. 
Min planer på kattungar kan äntligen bli verklighet. Min hane är också HCM fritestad.
Man gör så mycket man kan helt enkelt. 100% är inget här i livet.
/Marie
Jag har också en hane och en hona som jag planerar en parning på. Har också funderat på HCM-testet innan. Då har man ju gjort vad man kan.

Jag är en av dem som skulle kräva HCM test av hona vid utlåning av hane. Jag tycker att det är bra om vi kommer igång att testa våra skogisar reguljärt mot HCM, skogisen är ju inte förskonad mot hjärtproblem och man vet ju att det här är ärftligt. Ju fler katter som blir testade ju mer har man att "gå på". Det är ju inte ett enda test som gäller utan reguljärt under kattens liv, jag tycker att man kan testa första gången innan katten går i avel, visar sig något vid detta test (HCM) bör katten plockas ur avel är min åsikt. Jag tycker du gör helt rätt som utför test och det visar på ditt intresse att avla på HCM-fria föräldradjur.
mvh
Marianne

#6 Bra… mycket bra skrivet.
Testar vi idag alla som går i avel så får vi se vad framtiden utvisar… vi gör i alla fall något för att främja friska avelsdjur.
Har själv en mycket vacker skogishona "Kiwi" som tyvärr inte kommer att få några avkommor, hon har HCM… vilken sorg vi och uppfödaren drabbades av. Jag vill inte att någon annan ska få genomlida detta.
Tack och lov så kan ingen tro att Kiwi har HCM, hon busar nästan värst av alla utan att bli andfådd… jag hoppas att hennes liv får fortsätta så.
Som Nilsfors sa… vi har ingen erfarenhet av "friska" HCM-fall. De kan leva ett helt normalt liv utan några som helt besvär.
Tack alla ni som testar era djur
Båda mina fertila honor har testats 1 gång redan(testet var normalt) och ska testa om dem igen innan och om jag bestämmer mig för att ta kull på dem
(lite velig matte
)