Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett08-skogkattens-hälsa
Läst 669 ggr
Wichita
0

Vad testar ni ?

Vad testar man på blivande avelskatter (norsk Skogkatt menar jag då förståss) förutom HCM?

IngerH
0

Jag testar för FIV/ FeLV. Nu har jag även skickat in för GSD IV

Gyldenloeve
0

Udover HCM tester vi vores NFO'er for PKD, HD og PL.

Mvh Carli

MissMikkus
0

Förutom HCM testas katterna för FIV och FeLV. Har även klamydiatestat ett par av de äldsta katterna en gång.

Kronängens
0

FIV, FeLV, HCM och snart också för GSD IV.

Wichita
0

Har Skogkatterna PKD? Trodde det var på Perser och Exotic.

Imasy
0

Vad är GSD IV och PL förkortning av? :)

skogisen
0

#6   GSDIV  (glycogen Storage Disease Typ IV)

det är  en omvandlingssjukdom d.v.s de uppkommer av att det är fel i de kemiska processerna som omvandlar socker till användbar energi.

Energi behöver musklerna-i normala fall så omvandlas det tack vare en hel del biokemiska reaktioner som utlöser ett flertal enzymer.

det vanligaste är att kattungarna dör vid födseln eller strax efteråt, eftersom dom inte kan producera tillräckligt med glykos.

i sällsynta fall kan ungarna leva upp till 5 mån ,men sjukdomen tar överhand , det leder till muskelförtvining,hjärtfel,och död inom 15 månader.

Därför tycker jag att det är så viktigt att testa våra katter.

vet tyvärr inte vad PL är.

hoppas att du blev lite mer införstådd med ämnet?

Vi testar också våra avelsdjur för FeLV / FIVvid parning.

/Yvonne

Fitnesscats
0

#7 Hur vanligt förekommande är denna sjukdom hos NFO katter? Jag HCM testar alla mina avelkatter innan parning, men har även funderat på just GSDIV, hörde talas om det då CCC hade sin utställning, men jag vet inte så mkt om just denna sjukdom, får ta läsa på om den.

Jag har också sänt mail till djursjukhuset i Västerås, eftersom jag också funderar på testa mina katter för FIV och FeLV. Är det billigare om man skickar blodprovet till finland??

Mvh,

Eva-Helen S*Fitnesscats

Wichita
0

Tänkte testa min på GSD IV, FIV och FeLV förrutom HCM då som jag naturligtvis ska testa mot, innan parning nästa sommar.

Tycker ni det räcker? Jag måste låna hane och då måste jag ju vara säker på att det känna OK för hankattägaren.

Kronängens
0

Det låter bra tycker jag.