Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett04-färger-mönster
Läst 357 ggr
Margareta
0

Genetikföreläsning

I morgon är Skogkattslingans genetikföreläsning.
Jag har anmält mig och skall åka dit.

Hoppas jag blir lite klokare och kan gissa lite mer om vilka färger den förhoppningsvis väntade kullen kan tänkas ha…

(Vad skönt det blir när jag VET om vi väntar kattungar eller ej…)

Den som vill hjälpa mig att gissa/förutsäga kan göra det här

Numer pensionär i Nynäshamn

Florinellas
0

Hej! Jag har varit på hennes genetikföreläsning en gång förut ocxh hon är jätteduktig tycker jag. Hoppas ni får en trevlig kväll!

SillyZones
0

Gissa färgutfallet på din kull? Det blir honor som är svartsköldpaddor med vitt, med eller utan mönster, och så blir det svartavita hanar med eler utan mönster.

Jessica, Sajtvärd på Norsk Skogkatt ifokus
S*SillyZone´s Norsk Skogkatt

Margareta
0

Så har jag också gissat… men det är väl den "enklaste" lösningen.
Finns det inte plats för några dolda spratt också?

SillyZones
0

Haha, nej det tror jag inte. Det ser inte ut att finnas dilution i hannens stamtavla, så långt tillbaka som man ser, alltså kan du troligtvis inte vänta dig blått och creme. Amber kan du knappast heller vänta dig, då det inte heller ser ut att finnas.

Margareta
0

Det finns både silver och creme i nästa led på hannen… (överst till höger…)

Blir alla vita?
Hur ärvs mönster?

Majamaloss
0

Jag håller med SillyZones om färgutfallet.
Några överraskningar i form av silver blir det inte, en liten möjlighet till dilution.
Vtfläck troligen i grad 09, möjligen 03, eventuellt kan du även få nån utan vitfläck eller med en liten medaljong.
Du kan få både med och utan agouti. Det ska det bli spännande att lära sej mer om nedärvningsmekanismerna på agouti.

SillyZones
0

Du har inte creme på ett enda ställe i stamtavlan.Skrattande Silver nedärvs dominant, dvs en förälder behöver vara silver för att det ska gå vidare till kullen. Dilution, alltså blått/creme nedärvs recessivt, alltså behöver båda föräldrarna bära på det för att det ska visa sig hos ungarna. Dock kan anlaget ligga längre tillbaka i stamtavlan.

Runsviks
0

Håller med Lollo #1 att Dagny Dickens är duktig på att förklara så att man förstår… har lyssnat på henne senast i våras och så för en 8 - 9 år sedan. Det kändes bra med en uppfräschning. Så ha en trevlig kväll med Dagny Glad. Kan kanske bli lite kort om tid… 18.30-22.00 men hoppas Skogkattslingan kör en uppföljning om inte Dagny hinner med allt.

Runsviks
0

GladSpännade att höra vad du tyckte om genetikkursen?