Vikt fertila hanar
Jag letar efter stora killar, men vad är stort? Ni som har fertila hanar kan ni inte skriva hur mycket de väger så att jag får en hint. Hörde förresten härsomsistens att D*Afjords Cyrano vägde 11 kg
och dit är det ju inte många som når.
/Inger

Min fertila hane väger 7.2 kilo.
Mvh Margona
Min fertila hane väger 6 kilo, är 1 år och 4 månader och knappast helt färdigväxt ännu.
Jessica, Sajtvärd på Norsk Skogkatt ifokus
S*SillyZone´s Norsk Skogkatt

S*Frostvikens Cutty Sark 5 månader väger 4 kg. Jag tror han kommer bli en stor kille då han är en grov katt och har lång tid kvar att växa på.
Man ska inte bara gå efter vikten tycker jag, utan mer efter benstommen. Benen ska vara tjocka och bröstkorgen/bringan ska vara bred och kraftig.
Susanna

En fertil hanne er som regel litt stressa og har ikke mye fett på kroppen. Men derimot bør han ha mye muskler.. Jeg mener en fertil VOKSEN hanne kan godt være minst 7 kilo.. uten å være tykk.
#4 helt enig kraft og styrke er vestenlig..

#4-5 Självklart ska man inte bara gå efter vikten, andra kvaliteer än hur mycket de väger är ju minst lika viktiga. Men det kan ändå vara intresant att veta olika vikter, och få som #0 frågar efter , en liten hint om vad som är normalt.
Gisela

#6 och övriga: Normalt och normalt - hur många skulle våga skriva sin hanes vikt här om den skulle ligga runt 4 kg?!

#7 Jag håller med dig.
Fertila hanar kan ju vara som streck ibland fast ändå ha utmärkta kvalitéer.

#7 Nu förstår jag faktiskt inte riktigt hur du menar??

#7 Fast det vågar jag
Men jag tror inte att "undersökningen" kommer att få ett rättvist resultat då det tar emot att skriva ut att ens katt inte väger som en mellanstor hund.
Min fertila hane på två år väger 4,5kg. Han ska kastreras nu eftersom han BARA tänker på tjejer. När han var 11 månader vägde han drygt 6kg så att gå efter vikten kan vara väldigt missvisande.
/Sylvia

En sak bara om nu de är smala som streck då kan de ju inte må bra av att vara så stressade utan kanske då borde kastreras så de får må bra istället.
För ett antal år sedan så vägde vi in alla katter på en utställning i Skogkattslingans regi.
Fertila hanarna låg mellan 4-5kg förutom en som vägde 8kg och det var S*Lisjöskogens Bishop.
Kanske dags att göra något liknande.
/Kattis

#11 Det skrev jag också i mitt inlägg.
En fundering som jag har, vänder mig mest till er som har haft flera hanar och har erfarenhet utav detta.
En hane som är trådsmal som min, ropar på tjejer dygnet runt och som parar utan några som helst problem. Alltså direkt, utan att vara burdus.
Och en hane som mest tänker på mat, inte ropar och inte markerar.
Om man jämnför dessa två hanar, finns det någon skillnad i antalet lyckade parningar/parningsvillighet?? Alltså har det "fertila" beteende något samband? En hona som har starka löp är ju oftast mer parningsvillig, eller hur?
/Sylvia

#12 Ja, det hade varit intressant eftersom vi ofta pratar om hur skogkatten blivit mindre under åren. Har varit upp i många trådar här inne. Vilket år var det som den vägningen gjordes? Kanske kunde NU/Spinneriet ha en invägning på deras utställning i november?
/Sylvia

#13 Jag hade inte ens läst ditt inlägg när jag skrev detta utan bara undrade rent allmänt. En katt som är stressad mår för mig inte bra. Jag kan bara gå efter min egen hane som både älskar mat, inte markerar men han har heller inga problem att para, så det ena utesluter inte det andra. Men skulle han börja må dåligt av att vara fertil och börja stressa skulle jag kastrera honom direkt då det viktigaste för mig är att mina katter mår bra.
Mvh Margona

Frågeställningen från trådskaparen blev nog lite konstig från början, eftersom hon frågar efter stora killar. Denna fråga leder nog lätt till att de flesta inte tycker att deras hanar platsar här i denna tråd
Sen växer ju katterna väldigt olika. En del drar iväg redan som ungdjur för att sen växa långsamt eller stanna av. Hos en del kommer bredden och muskelmassan senare. Skogkatten som alla vet är inte "färdig" vid 1-2 års ålder.
Min hane stod still i i vikt i ett halvår under "slyngeltiden" för att nu snabbt ha dragit iväg, musklat på sig, breddat och blivit lik en hankatt. Han väger nu 5,3 kg. Vilket är helt ok tycker jag för en fertil hane på 1,5 år. Vad han väger som färdigvuxen har jag inte en aning om, men det ligger stora katter bakom honom, så det är bara att vänta och se.

Jag tycker det går i vågor i vilken kondition dom är i. Min pojke väger mellan fem och sex kilo beroende på säsongen. Blir intressant att se vad han kommer ligga på som kastrat
#14 2004
#13 Svårt att säga då det finns så många varianter dess i mellan.
Min första hane Buster skötte sig hyfsat under alla år han var fertil från 1,5 till 6 år. Han var som regel en cool kille som inte gjorde mycket väsen av sig. Men han hade en jobbig period vid 3 år då han var extremt haning och vägrade äta. Under sina år som fertil låg han mellan 4,8 - 6,8kg. Rätt stor viktskillnade som inte berodde på ålder utan mer på årstid och parningar. Ang parningar så brukade han vänta ut honorna dvs missade inte en parning förutom en sista där han helt enkelt vägrade göra tjänst… Buster gillade inte för påträngande honor.
Min andra hane Krabat var från 1 års ålder väldigt haning, mycket ropande och markerande men gick aldrig ner sig speciellt i vikt. Pendlade mellan 5,5 - 6,2 kg Han gillad honor som var bitchiga, ju knepigare dessto bättre. Missade aldrig en parning.
Storleksmässigt var Buster en STOR katt längd och höjdmässigt, men hade inte den kraftiga benstommen och breda bröstkorgen som Krabat. Krabat är en medium stor katt.
Lite trådkapning
#18 Älskade Krabat <3
Gudrun saknar sin älskade :)

#18 Intressant att höra om Krabat och Buster eftersom min Bandit har dessa pojkar i stamtavlan. Ska bli spännade att få se vilken variant av dam Banditen kommer att gilla. Barbro är han ju väldigt kär i förstås. Hon fräser så fort hon ser honom och han verkar vara den typen som väntar ut. Tålmodigt ligger han och bara tittar på henne med förälskade ögon. Och det lär han få göra ett tag till.
Blev visst lite utanför ämnet. Uuuursäkta!

Jag tycker att invägning skulle vara intressant, med tanke på vad folk sägar att katterna väger och många gånger verkar det orimligt när man går tillbaka till sitt eget katteri och gämför.
Ett exempel är min egna hane EC S*Skogvittras Röde Orm som är en medelstor fertilhane på 5,5år och pendlar mellan sommarvikt ca 5,6kg och vintervikt ca 5kg. Nu senast på utställning frågade folk hur mycket han vägde och gissade på ca 7kg och när jag sa vikten blev det förvånade och såg frågande ut. Inte för att han vägde lite utan att deras känsla för vikt va betydligt under verkligheten. Och många gånger kan jag känna på andra hanar vars ägare uppger en vikt över Orm's och de är betydligt lättare.
Att väga en katt på vanliga våg för människor genom att dra bort vikten kan många gånger vara missvisande har jag märkt på flera olika vågar. För när man gämför hos vetrinär eller på en paketvåg blir vikten helt annorlunda och oftast mindre.
Någon annan som har annan erfarenhet?

Ja att väga katter på vågen hemma verkar alltid bli fel. Jag håller med dig om att bättre väga dem hos veterinären då det antagligen blir ett mer rätt resultat.
Mvh Margona

#11 I mitt inlägg skrev jag KAN och IBLAND, det var bara en liten kommentar i inlägget. 
Min numera kastrat Nicky hade olika årstider när han var tunn/normal, däremot var han aldrig stressad, skrek eller pinkade… men det var bara sån kan var, nu är han ju kastrat men är fortfarande inte mattokig eller överviktig.
Några dumma frågor:
Gagnar det rasen om katterna blir större? Hur blir det med hälsan?
En skogis skall ju enligt standarden vara både lång och hög.
Finns risken att skelettet inte orkar med och katterna får samma besvär som vissa stora hundraser har?

Det gagnar absolut inte någon ras oavsett djur om evolutionen går snabbt fram.
Men jag tror inte det är problemet här utan att folk lämnar missvisande information om vikt på sina katter och det kan i sin tur nästan hettsa fram hos nya oerfarnauppfödare att bara avla på stora katter. Om det blir så ligger rasen i riskson.
Men att genom att tänka flera generationer i taget vid en parning och försöka få fram en viss egenskap stegvis tex tyngd tror jag inte är skadligt.

Min kille S*sillyZone´s Maby I´m a Leo väger 7kg och han är 1år o 4 mån. Så han e stor o fin. Han har en avkomma här hemma: Kung Guztaf som följer i sin pappas spår om han nu inte blir ännu större för han e kanon snygg. Och till salu=)
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z
#19 Krabat saknar också sin käresta!

Hej!
Min fertila hane, som är av sena linjer, väger som ganska nybliven ettåring 4,6 kg. Det är för mig en bra vikt för honom, och jag är nöjd. 
mvh Malin

Jag har en kille som är 8 månader och som börjar närma sej 6 kg-strecket medans den andra killen som är 1 månad äldre inte väger merän 4 kg knappt. //Kaisa

Det vågar jag inte svara på
men han blev i alla fall BIS Avelshane och fick sitt HP i Varberg på lördagen förra helgen
(smal, med badbyxor samt opreparerad
) !!!
Mvh, Ingela
Tack så jättemycket för alla svar och synpunkter.
#16 Nej jag kom på det efteråt, att fråga vad era killar väger var inte så klokt. Det intresanta för mig är att få en genomsnittsvikt för en fertil kille.
#21 Visst är det så att det är mer än vågen som visar om katten är stor, å visst är det svårt att väga när hushållsvågen tar slut. (Min klarar inte mer än 5 kg.)
Anledningen till att jag frågade var att jag på utställningar alltid får höra att mina tjejer, mor och dotter (3,5 - 3,7 kg) kunde varit större. När det nu är läge att leta efter en kille igen tänkte jag upprioritera vikten. Det blir svårt det här, bra trekant kan jag inte göra avkall på, lång svans behöver min tjej å så vikt dessutom.
Tack igen
/Inger