Svansknick?????
Hej alla!
Jag har en fråga ang. svansknick. Vi har fått vår första kull nu och en av kattungarna har en liten förhårdnad längst ute på svanstippen. Det syns inte men känns som en liten liten kula. Kan detta vara en svansknick och i så fall hur hanterar man det gentemot köparen? Han säljs som sällskap i så fall men hur mycket bör man gå ner i pris? Jag har en intresserad köpare på G.
Tacksam för svar!
Marika
S*Ex Emerika´s

Det är säkert en knick eller en annan slags svansdefekt eftersom du känner den så tidigt. Du skall vara ganska nöjd att det har kommit innan du har hunnit sälja kattungen eftersom du då i förväg kan informera den nya ägaren om detta och att det slipper komma som en överaskning senare. Jag har en kompis som köpte en Cornish Rex och hon upptäckte en knick och kontaktade då uppfödaren som betalad tillbaka 1000 kr av inköpet. Vet inte om det är brukligt med den summan på katt?
På hund finns det regler som reglerar deftekter och på ex svansknick eller om hunder är kryptochid så ska 10% av summan betalas tillbaka. Vet inte om det finns några regler på det inom katt. Men ta och kika i SVERAK:stadgor för uppfödare, det kanske står något där.
/Mvh Camilla

Hej,,nej det står inget om svansknickar i SVERKS stadgar,,men man bör gör ett skäligt avdrag på kattungepriset,,,,1000 kr eller nåt sånt verkar vara Ok, tycker jag, och sen ha god kolla på att
kattungen inte kommer att gå i avel

Nu är det faktiskt så att man får använda katter med knick i avel, det står endast att man inte bör göra det. Misstolka mig inte nu, jag säger inte att man ska utan att man får.
Jaa det vet jag och jag har haft dom diskutionerna på tal och vi är många med olika åsikter.
Men min egen åsikt är att man inte bör avla på en defekt katt och jag vill alltså inte att mina avkommor som har någon slags defekt ska fortsätta i avla.
Men jag vet sverak rekomenderar och jag är ödmjuk inför om någon annan tycker annorlunda än vad jag gör..

Samma här! Ödmjuk alltså

Då kan jag nog räkna med att det är en knick han har. Suck! Får ju snart veta då vi skall till veterinären för första vacc. inom kort. 1000 kr. avdrag låter annars rimligt tycker jag. Han är himla fin för övrigt. Jag kommer nog att skriva in i avtalet att han inte skall användas i avel. För säkerhet skull!
Jag har samma pris på på mina kattungar oavsett vad de skall användas för, men skulle nog dra av en tusenlapp på mitt pris om den hade någon skönhetsdefekt som gjorde att den inte skulle kunna ställas eller avlas på.
Många av mina vänner skulle nog gärna köpa en katt till reducerat pris pga defekt. De älskar katter och vill gärna ha stamtavla, men är inte beredda att betala
Numer pensionär i Nynäshamn
Man kan avla med på utstälning så når inte katten långt. Men om man kastrerar så går det bättre
Det är inte bevisat at avkom får det om modern har.
Jeg tar vanligt pris och när ägaren kastrerar katten så skickar dom mig kvitto och jag skickar enn delsumma tillbaks.

Selv om jeg ikke har haft en killingen med haleknæk/knick. Men hvis jeg fik en, ville den kun blive solgt som kæl ( lige meget hvor perfekt, den skulle ellers være ). Prisen ville ikke blive sat ned, da en svansknick normalt ikke er noget, katten kommer til at lide af.
Hos mig flytter ingen kæle katte hjemmefra, uden de er neutarliseret.
man får faktiskt inte ställa ut en fertil katt som har svansdefekt.
däremot som kastrat. (referar till av Edelmann(N).
en av mina kattungar fick en knick, och det en rejäl än, började som en kula längst ut men som 12v så var det en rejäl sicksack knick…!! jag sänkte priset med 1000kr och sa att han inte fick gå till avel pga defekten, jag främjar inte osund avel.
"Awanathas "
Ja det är självklart at man inte borde para en katt svanskick men det är "inte" bevisat att arvas vidare. Enn katt med svanskick är lika sunn som andra katter.
Vi vill helre inte avla på denna fel - men många missuppfattar och tror man inte får göra så ifölje reglerna.
Man kan ta dom med på utstälning men man får ingen poeng och har ingen sjans att gå vidare.
Men kastrerar man så blir det något annat.
Jag vil inte sänke prisen bara för att katten har svankick - men jag skickar tillbaka pengar för kastreringen istället.