Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett: 05-pälsvård
Läst 3417 ggr
Loas
0

Tips om pälsvård/preparering för skogkatt!

hej..köper min första skogis om en vecka och är så tacksam om jag kan få lite tips från er om hur ni preparerar era kissar inför utställning?? hör gärna lite tips hur ni sköter deras päls annars oxå.. vilka borstar ni har osv..

tacksam för hjälp!:)

StarsHollows
0

Ta kontakt med S*Royal Imp's..de säljer ett jättebra puder som de flesta uppfödare använder.

De berättar även för dig hur du skall använda det!

Sedan är MIRAKELKAMMEN oundbärlig Skrattande den är värd sin vikt i guldFlört och du kan köpa den via Eva Porat S*Taropave's.

Lycka till och hoppas att vi ses på utställning!

MoonCreature
0

Vi använder Jerobs produkter. Katterna tvättas ca 5 dagar före utställningen, så att pälsen hinner återhämta sig igen och lägga sig efter tvätten.

Först tvättar vi med Cocoa Butter & Mink Oil Shampoo. Viivi tvättar vi sedan med Black-In Shampoo, så färgen blir lite djupare, och så slutar vi med Texturizing Shampoo och sköljer mycket noggrant. Sedan fönar vi torra katterna. På morgonen till utställningen borstar vi ordentligt igenom och sätter lite anti-stat spray i katten för att undvika statisk elektricitet.

Vi använder talk/puder endast som ett undantag om pälsen ser tråkig ut. Tycker att våra katters pälsar har en så bra pälskondition naturligt att vi inte har behövt det, och katterna har oftast fått ex preparering på bedömningssedlarna.

flugufrelsarinn
0

vad gör den här mirakelkammen som är så mycket bättre än en vanlig kattkam? *curiosity killed the cat*

Mindfields
0

Jag har det nog för lätt.. har en kastratskogis som inte behöver badas, bara "putsas" på tex tassar, bakom öron o krage. :)
Han har fått fina kommentarer om pälskondition o showpreparering.
Det jag använder är barnpuder till krage o bakom öron, ev en touch i svansen o sen House of Anju's texturizer spray.
En sk "mirakelkamm" o en borste. Borstens taggar älskar han att dra längs huvudet ;)

Loas
0

vart kan man få tag på jerobs produkter ??tack!

Loas
0

mooncreature! tack för din hjälp.. har en fråga, när du fönar efter bad, borstar du samtidigt som du fönar??? tack!

Restless
0

Min skogis med mjuk päls kammar jag alltid samtidigt som jag fönar, annars blir det inget vidare resultat. Man skulle behöva några fler händer, men som tur är är katten snäll ;)

Sisikarlstad
0

#3 jo du den där Mirakelkammen gör under jag vet!!! trodde inte på den i början när alla pratade om den men sedan skaffade jag den själv TOPPEN!!!!!Flört

fjellans
0

Jag har aldrig badat mina katter, bara borstat och kammat, mirkelkammen tar bort smuts ur pälsen, väldigt braGlad

flugufrelsarinn
0

seriöst! vad är en mirakelkam? är det en sån med tänder som snurrar eller vad???

fjellans
0

Mirakelkammen är en metallkam som har någon sorts beläggning som tar bort smuts ur pälsen, efter användning ska den tvättas av med tvål och vatten, för att fungera bra. Förstår du???

majema
0

Jag har testat lite olika schampo och det tror jag man får göra för det är olika från katt till katt. Skrattande
Just nu använder jag #1all systems professional whitening.  Fungerar hittills bra. Badar mina katter ca 2-3 dgr innan utställning om det behövs.
Späder ut schampoot i lite vatten först. Sen schamponerar jag en gång med lite lite schampo och sköljer, schamponerar mer en gång till och sköljer noga. Har i liiite balsam och sköljer sista gången väldigt noga! Torkar med Plutoduk för ingen av mina katter går att föna. Ledsen Jag låter dem sen självtorka och när de är lite torrare kammar jag med "mirakelkammen" och en borste som ser ut som en karda och har "ståltaggar". Så det inte blir lockigt. När de sen är helt torra kammar jag noga igenom med
"mirakelkammen", vet inte varför kammen är så bra men det är den!
Lycka till!

EddaM
0

Tja jag använder det gamla hederliga diskmedlet yes ett par dagar innan utställning. Sedan har jag puder i kragarna o sådan där spray som jag glömt namnet på o inte orkar att ta fram. Det funkar ialf jätte bra på mina katter o har bara fått ex. prep. Glad

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

9 stycken skogisar
1

Hej!

Det är så olika vilka pälsar det är.

Jag har en han katt som har mjukt hår,och som hatar att bada eller att bli blöt,fast han är champion så har jag aldrig"riktigt" badat honom.

Jag brukar ta en varm urvriden frottehanduk och dra över hans päls, sen kammar jag honom jättenoga (helst i rastgården) så luft kommer in i pälsen mothårs,med mirakelkammen.pälsen blir fin och blänkande,har aldrig fått nerslag på hans päls,alltid omdömmet exelent preparerad!

innan han går upp för bedömning tar jag i textur spray,och drar över ryggen samt kragen.

Han är glad och jag är glad.

lycka till

AgnetaK
0

Får man bedömning på pälsprepareringen på norsk skogkatt alltså?

9 stycken skogisar
0

Ja!

Man kan få nedslag om det står mellan två skogisar för bedömning av domaren,det är en skönhetstävling!

Jag har själv råkat ut för det, innan jag visste att det var så viktigt,är det t.ex mycket vitt i ex:svart eller rött så är det svårare att preparera en katt, det "krullar sej lättare, och det kan man få nedslag på.

AgnetaK
0

Ok, tack för ditt svar, det var nyheter för mig… tänkte att utställningar borde handla mer om hur en raskatt följer den rasens standard än skönhetstävling, men då vet jag. Kanske håller mig till korthår då trots allt… Flört Skrattande hehe.

RolfH
0

Egentligen är det väl ingen direkt skönhetstävling utan det är standard som skall följas. Men om det finns två eller fler likvärdiga katter enligt standard så är det ju något som måste avgöra. (Det har du säkert även sett på bedömningssedlarna för dina korthår också.) Och då kan det vara preparering eller också just den domarens smak. Det kan vara temperament som avgör och det kan vara dagskondition.

//RolfH

Merlyn
0

Det är inte alla domare som har prepareringen som skiljesnöre,,,jag har sett dåligt preparerade kissar slå välputsade, helt beroende på att den har bättre standard i slutändan Skrattande

AgnetaK
0

Domare är förstås människor de också. En bekant till mig som har norsk skogkatt "bekräftar" detta med prepareringen; det stod mellan hennes katt och en till och domaren hade sagt rentut: Din katt är snyggare, men den andra har bättre preparerad päls och vinner (eller hur han/hon uttryckte sig). Det är klart att hon tyckte det kändes lite surt…

#18 Jodå, det är väl så i alla raser kan jag tro, jag är inte så utställningsvan så jag vet egentligen inte så mycket om den världen. Menade bara att det verkar vara mindre pälsjobb med min devon rex än på norsk skogkatt. Vilket ju faller sig ganska naturligt, egentligen.

Sisikarlstad
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det beror mkt på domaren!!!! Jag har varit assistent åt Aliosha o han har PÄLSNOJA!!!!! Han är jättenoga att katterna är typ badade preparerade mm han är så hygglig så han t om ger ägarna till katterna gå o fixa katterna till nomineringar mm för han tycker att de ska ha typ en rättvis chans o visa sig.

Det är bara o borsta borsta på om man typ ska ställa för han.

Ps: Han är en suuuuuper domare hihihihi han gillar min AnbornHemlis

Merlyn
0

Ja, självklart skall katten vara välpreparerad, och jag skall inte säja annat än att man blir förvånad när man ser en katt som ser ut som skrutt som slår en väl preppad kisse, MEN det har hänt!

Ex. en uppfödning till mig var på utställning nyss, hon fick nedslag på preparering för de ovana ägarna hade badat katten (som redan har lite för mjuk päls) i BALSAM!!!!!

MEN…hon slog den andra katten och fick sitt cert…så i det fallet är jag glad att domarna ibland ser bortanför prepareringen, och denna domare brukar vara benhård på prepareringSkrattande

AgnetaK
0

Nu har jag läst denna tråd en gång till, och jag ber om ursäkt för att jag inte fattat Generad , men jag måste fråga igen: ska domaren bedöma pälsprepareringen? Flera har ju skrivit att katterna fått "ex preparering". Eller har de i så fall endast skrivit detta som en extra "belöning"? Eller kanske sagt det muntligt?

ingela-anthon
0

Hej Agneta!

Står det "ex preparering" på bedömningssedeln betyder det att katten är "excellent" preparerad.

Katten är alltså väldigt bra preparerad.

//Ingela

AgnetaK
0

Tack för ditt svar, Ingela. Min huvudfråga kvarstår dock: SKA domaren bedöma prepareringen alltså? Ursäkta att jag tjatar… Generad

majema
0

#24 Ja jag tycker i alla fall att de flesta domare tittar på det.Glad Fast de lägger nog lite olika vikt på det.
Men det är ju en skönhetstävling också, och inte bara en bedömning av katten tekniskt! Så ser jag det…..
En katt bör vara preparerad för utställning, sen kan ju var och en, också beroende på kattens päls, intresse mm, lägga olika mycket tid på det. Men visst bedöms det.
/Marie

Kronängens
0

Jag undrar över en sak jag läste här och som jag läst på andra ställen också. Är vissa färger på skogkatter kända för att ha svårare päls eller sämre pälskvalitet? Här i skrev någon att det är svårare att preparera svarta och röda katter med vit päls för den krullar sig lättare och jag har förut läst att blå katter har sämre pälskvalitet. Kan det verkligen stämma?

Tippen
0

Jag gör INTE som alla andra när jag preppar min tant för utställning. Är utställningen på lördag så åker hon i badet på onsdag. Använder då ett medel som heter SWARFEGA som masseras in i torr päls. Sköljer sedan EXTREMT noga. Tar sedan och gnider in hela katten i Yes. Sköljer ytterligare EXTREMT noga igen och låter sedan katten självtorka.

Hon är blå/vit och har med ålderns och kastreringens hjäp fått en mjukare päls. Men hon kniper både cert, biv och nom samt bis- senior. MEN blåa katter har inte sämre kvalitet än andra!!!!!!!!!!

Awanathas
0

åå!! jag kan tipsa om ett schampo som Eva Porat och Häromi säljer.

Summerwind Schampo&Balsam.
ÄR kanonbra för skogispälsar!!

Du lär schamponera en 5-6 ggr, skölja ordentligt (späd ut schampot först och applicera sen med en tvättsvamp typ),
balsamera (här ska du bara ta en kork och så typ 4-5dl vatten och applicera på samma vis)

detta schampot är kanon!!

sen , läste jag tråden ang Royal Imps.de skriver på hemsidan om ett talk som funnits på apoteket men som inte säljs längre.
apotekets egna.

Men Apoteket säljer ett talk bakom disk.
Talcum heter det och kostar 100kr för 400gr, räcker en hel livstid om du bara ska ha det till katterna :))

Så till badningen,
schamponera, skölj ordentligt efter sista schamponeringen, balsamera och skölj därefter i ca 20min, inga rester får vara kvar.
torka sedan pälsen med handdukar så gott det går,
det bästa man kan göra enligt mig, är att föna pälsen torr,
gärna med en (joniserade fön&kalluft) och tillsammans med en borste med svinstrån.. eller vad det nu heter… ;)
på så sätt får du in mer luft i pälsen..

efter föningen så talkar du igenom pälsen..
kammar&talkar varje dag fram tills dagen innan utställningen, kamma &borsta ur hela pälsen, ta sedan fram fönen och blås igenom hela pälsen för att få bort ev. talkrester. :)

du bör bada ca 5-6-7 dagar innan utställningsdagen, så att pälsen hinner återhämta sig ordentligt.

men nu när han är så pass liten, så behöver du inte göra såhär avancerat om du inte vill.. :) men det är jäkligt bra övning för katten också :)

lycka till;)

Loas
0

tack awanathas för dina tips!!! supertack verkligen :) Ni är så gulliga allihopa på den här hemsidan som  hjälper till :)

jag har nu införskaffat House of an-ju produkter och ska testa dessa nu inför söndagen.. blir ev ikväll elller imorrn jag provar på bad på lillkillen..

ja, det där talket ska jag absolut införskaffa!! men är lite rädd för för mcyketb talk.. man har ju hört en del skr'äckisar.. så jag ska ta det lugnt med det till en början då jag inte riktigt är van att använda talk..

ja, han är ju så liten men det blir nog ändå ett bad och lite föning som träning .. ska följa dina badråd ! de är jätte bra!

tack för hjälpen en gång till ;)

Runsviks
0

Håller med #29 Apotekets Talcum är både bra och billigt.
Men ni kan behöva artikelnummret när ni be Apoteket ta hem talken. Vnr 324145 - TALCUM, de säljs i burkar på 400gr. JAg brukar köpa på mig ett par tre burkar och dela med mig till mina kattungeköpare.