Nytt avmaskningsmedel
Hej allesammans,
Nu är det dags att avmaska mina katter igen och jag funderar på om jag ska använda Drontal (tabletter) eller Axilur (flytande). Har alltid använt Drontal tidigare, men tycker att det är lite jobbigt att få i en del av katterna den äckliga och stora tabletten som dessutom måste delas.
Nu har jag hittat ett nytt avmaskningsmedel som används ungefär som Frontline med en droppe i nacken på katten.
Är det någon som provat detta?
http://animalhealth.bayer.dk/sv/hund/arma/armasking.html
*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***
Hej,
Vi har funderat på att testa det, såg det väl för snart 1 år sen hos våran Vet i Torslanda. Men så kunde inte apoteket hitta det, så då tog vi det gamla beprövade. 

Vi har provat det och det fungerar jättebra, vi har inte haft några problem när vi har använt det. Som du skriver så är Drontal-tabletten stor och jobbig att få i dom, men att trycka ut vätskan från en pipett i nacken är mycket lättare och skonsammare tycker jag. Dock är det en aning dyrare och tidigare var det receptbelagt, vet inte om det fortfarande är det. //Kaisa

Vi har avmaskat ganska mycket med Profender på katthemmskatter, och det har funkat bra, vad vi vet
Kerstin Carlzon S*Youngun`s
Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus
Aha, så det har funnits ett tag alltså.
Avvaktar tills fler svarat, antar att de flesta är ute i det fina vädret. Jag var själv ute på en liten skogspromenad med en av mina missar alldeles nyss.
Så här lycklig var hon över att just hon blev den utvalda.
Kan meddela att hon t.o.m rullade ner från den stora stenen hon låg & åmade sig på.
En veterinär sa till mig att Axilur är lite väl starkt för innekatter som inte behöver avmaskas mot bandmask. Han tyckte Drontal eller ännu hellre Fubinol var att föredra.
Men Banmint borde egentligen räcka för innekatter om man behöver avmaska dem. Det tar ju bara spolmask.
Susanna
#5 Tack för en utförlig förklaring!
Mina katter går ute i sele och lina och en av dem är "utekatt" så därför har jag använt Drontal. Vilket är då bäst, Axilur eller Drontal?
Jag skulle avmaskat med Drontal.
Susanna

Jag använder Profender och föredrar det på Smeagol då han är svår att få i tabletter. Vad jag vet så behövs ett recept från veterinären.
Mvh Margona

Ett tips är att istället för Drontal ge Milbemax. De har varit receptbelagda men är numera inte det. De tabletterna är mindre och smakar "kött"… Finns två storlekar t.om, dvs även en mindre för kattungar och små katter. 1 tablett max 2 kg, och den andra sorten behöver man bara ge 1 tablett upp till 8 kg Kanon om man nu måste avmaska vill säga….
Det är som är bra med dessa (då man måste avmaska när man tex varit i Danmark.) är att de är gdk för dvärgbandmask. Drontal är ju så stora och hemska illasmakande tabletter.
/Marie
#9 Kanon, Tack för tipset!
Vi använder också Milbemax på våra vuxna katter. De tar den utan några större protester 
/Monica
Jag har förmånen att ha katter som är väldigt lätta att ge tabletter, så jag avmaskar med Drontal. På katter som är lite mer svårhanterliga (jag är avmaskaren i bekantskapskretsen) så brukar jag använda Profender Spot-On. Jätteenkelt att trycka ut i nacken. Bara se till att ingen annan katt går dit direkt och slickar.
Profender är receptbelagt, inte alla veterinärer som har koll på det, men de större veterinärklinikerna känner till den. Annars kan man ju alltid tipsa om att veterinären ska titta i Fass. Vissa apotek har den inte heller hemma, men det går alltid att beställa hem med ett par dagars varsel.
// David
Ett hem utan katt är bara ett hus...
Tack alla, jag ska nog testa med Milbemax!

#9 Vilka maskar tar Milbemax? Är det både spolmask och bandmask?
#14 Har kollat i FASS och den är mot rundmask och bandmask.

#14 Låter bra

Är det vanligt att regelbundet avmaska sina katter? Jag har aldrig avmaskat mina men har däremot använt mig av "kolla masken".
#17 Tror det är ganska vanligt!
För min del känns det som ett måste då mina katter är utomhus ganska mycket.

Heisan!
Jeg tror dette preparatet er det samme som det vi har i norge "stronghold".
Mine katter er mye ute og da får de med seg alskens parasitter i tarmene og mye fuglelopper som hopper på a mor og biter meg også. I fjor trodde jeg skulle bli gal og hadde utrolig mange bitt. Jeg og kattene klødde som gale og stakkars Edda som vcar ganske avpelset bak fra før rev ut pelsen sin. Jeg rpatet med veterinærene på våren fordi nå nærmet det seg våren igjen og jeg grudde meg litt for dette en sommer til sukk…og dessuten så har det begynt å komme litt flått også som biter seg fast og suger blod og det blir de merkene etter det!!
Mine veterinærer sa jeg skulle prøve stronghold. Jeg har brukt det på gamle unge, hanner, hunner og kattunger og er strålende fornøyd. dette tar jo alt! Ingen flere fuglelopper, ingen flere flåttbitt, ingen flere parasitter av noe slag. JIPPI!!! Og så trygt det føles når kattungene flytter at jeg VET de er frie for alt og vil ha beskyttelse i 3 måneder fremover.
Jeg har kun en dårlig erfaring og det er ikke gi det til ammende mødre med små kattunger.
I mitt h-kull regaerte en gutt veldig kraftig og slik ble han seendes ut…han mistet all pels…..legger ved et bilde av ham
Ellers bare suuuuuuper erfaring og en slipper å sloss med kattene. 
Lykke til!
Julie

Hmm, måste bara se om jag förstått rätt?!
Stronghold som Heike tappade pälsen av, var det samma sak som Profender och Milbemax har alltså inget med det hela att göra?
Sissi

Profender og stronghold er IKKE det samme.
Heike ble syk av Profender.
Ok, tack…lite svårt att förstå språket 

#9 tack för tipset säger jag osso, det ska jag prova, men inte på mina, dom är grundavmaskade och har inte varit ute, så där finns ingen andledning

stronghold ger vi till katter med skabb
#26 Aha, inte konstigt att jag inte kände igen det då!