avmaska?
ytterligare en fråga just om detta.
ALLA säger ju så vansinnigt olika saker, ena att man ska avmaska kattungarna vid ett flertalet ggr under uppväxten innan flytt, andra att det ska man visst inte, och en del andra så ska man köpa hem och kolla om dom har mask med och har dom mask ska man avmaska annars inte..
Detsamma sägs ju om sina vuxna katter, men ska inte avmaska om man inte vet eller misstänker mask. Medans andra avmaskar nån gång / år iaf, även om det är innekatter.
Alla mina vuxna katter är nu avmaskade sedan en tid tillbaks. ca 1½ månad sedan. Ska jag då enligt er rekomendation avmaska mina småttingar om några veckor och sedan nån eller ett par till innan lev eller tycker ni att jag inte ska göra det?
Det är ju oxå så vansinnigt olika på vad olika veterinärer säger gällande detta, katter/kattungar ska vara avmaskade innan vaccination, andra säger nej avmaska inte om du inte vet att katten har mask…
Vad ska man lyssna på? hur ska man veta vad som är rätt?
Jag har ju tidigare alltid avmaskat mina kattungar men om det inte är bra eller bara onödigt så vill jag ju inte peta i dom massa medicin i onädan heller ju,,
hm sorry blev lite långt detta och många rader med samma sak,, men aja hur som,,, ni fattar ju frågan iaf.. :-)
Kram Linda

Min förra kull avmaskade jag en gång. Tycker att kattungarna blir dåliga i magen när de avmaskas och testade då i stället att skicka träckprov som samlingsprov på dom till labbet i Enköping. Allt var ua på kattungarna och jag behövde inte avmaska dom fler gånger. Jag kommer förmodligen att använda mej av träckprov vid nästa kull också. Tycker det var skönt att slippa avmaskningen på de små.
Jag var i telefonkontakt med en dam på labbet som var mycket kunnig och villig att svara på alla mina frågor och hon gav mig bra tips om hur hon tyckte jag skulle gå tillväga.
Mina katter är ute minst en gång om dagen (i sele & lina) var av en av dem är utekatt på heltid, därför anser jag att alla fem måste avmaskas med jämna mellanrum.
*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***
Om man har utekatt finns det risk att de får maska och den kan sedan spridas genom bajs i lådan. Så om mamman och kattungarna använder samma låda som utekatten måste man avmaska sin kull.
Likaså om mamma eller någon mamma leden närmast före varit utekatt. Det finns risk att spolmask överförs vid diningen (vid tre veckor ungefär). Men om man då avmaskar ungarna innan det bildats larver så måste man ju kunna bryta den trenden och då smittar ju inte de ungarna sina ungar sedan. Så generationer av innekatter borde inte kunna få spolmask och borde därför inte behöva avmaskas…
Eftersom vi har en utekatt, så avmaskar jag mina kattungar.
Susanna

Jo men om man då bara har innekatter,, tillgång till innätad balkong, mamma avmaskad och dom andra katterna i hemmet oxå.
måste man då eller anser ni då att man ska avmaska sin kull?
kram L
Nej, inte om mammans mamma och mormor också är innekatter. Eller om mamma blev avmaskad innan tre veckor, eller flera gånger därefter. Första gången tar man larver men inte äggen. De utvecklas sedan.
Man kan ju göra träckprov och skicka in "Kolla masken" så slipper man avmaska om det inte behövs.
Susanna

#1 håller fullt och fast med dig ,jag avmaskar bara om det behövs och tar då kollamasken prov ,vilket man gör på hästar
det är farligt (masken blir resistent mot medlet så till slut biter inget medel på mask) att avmaska om man inte vet att katten har mask tycker jag är oansvarligt ,
se bara vad som hänt i häst världen då man avmaskat hit och dit bara för att man ska ,nu så MÅSTE man ta kolla masken först innan veterinären skriver ut avmasknings medel
så avmaska med förstånd !!!!!!
/Annette

#6 Håller med, Använd sunt förnuft. Vi vill ju inte ha resistenta maskar i framtiden.
"Stor mängd spolmask kan orsaka kräkningar, diarré och avmagring" Det är ju inte så att katter precis dör om de har lite mask… även om det känns läbbigt förstås.
Man borde förhoppningsvis se om de har mask i avföringen innan det går sålångt.
Använda Kolla masken låter ju bra! Har inte provat men ska nog göra det.
/Marie