kattsand kattmat
Vill bara fråga er vad ni tycker är bästa kattsanden? har använt nästan alla märken men tycker absolut att ; Black label är bäst men tyvärr dyraste med…den dammar ej iaf som te ever cleen och kalles mm
tycker inte heler att det luktar om sanden fast jag har fertil hane…det gjorde det om evercleens sanden direkt nästan tyckte jag o har provat de mesta inom e-c…kalle cat sanden luktade ej men dammade fruktansvärt! Skall nu prova Olivers catsand från Olivers petfood,hoppas att denär bra då den är billigare än black label…
Nu till maten…Vilken kattmat använder ni till era katter? Jag har Royal canins Indoor 27.
Ni andra med norskisar? Har ni nåt bra tips på annan bra mat?Tänkte prova Olivers catfood,har beställt hem smakprov,får se då då…

Vi har testat mängder med olika kattsand,tycker ever-clean är klart bäst!!!!!!
Vi använder Royalcanin 31 (Maine coon) till våra,är lite större bitar så de måste tugga det!!!!
Foder med små bitar vile de inte tugga!!!!!
Olivers är mindre bitar men dom åt av det bra!!!!!
Mvh Niclas

Jag har enbart PeeWee lådor och det är det absolut bästa jag testat,, kommer inte byta ut dom.
Var lite knöligt i början när dom inte var vana,, då ville dom ju inte gärna gå där alls… Blandade ut pelletsen med sand och tog bort mera och mera sand allt eftersom,, funkar kanon,
Luktar inget, dammar inget och man kan spola ner det i toaletten,, ekologiskt.
Mat, RC Oral, Kitten och Hair ang skin.
Solklart bäst.
//Linda
Pussy Kompakt - Kattsand
Luktar lite mer än tex. EC och Calles, men klumpar sig 10ggr bättre. Har fått tips på att man kan i barnpuder för att det ska lukta lite mindre.
Till mat ger jag RC, just nu Kitten men annars Hair and Skin (Skin Care).
Vi använder Golden Grey eller Pets Plus som är suveräna hårt klumpande sandsorter med svag doft av "barnpuder". (Ibland blir det Pussi kompakt) Till mat äter mina kissar Purina Pro Plan, jag har helt slutat emd RC då en av mina kissar får exem av det…
/ Sophia
Vi använder tidy cats kattsand..Vi är rätt nöjda med den, bra pris o den är dryg.
Mat, så ger vi dom Orijen…Super bra:D gav Rc innan men en av mina kissar är gluten allergisk.

Jag använder Eldorados kattsand 5kg, använder lite Catman "luktegott", sanden klumpar sig bra dock så dammar de lite, men bästa jag provat i lagom pris kalss =)
Använder RC Indoor Longhair 35.
/Zabina
Här använder vi Ever Clean kattsand, vi tycker den funkar bra med 5 katter (varav 2 fertila hanar).
Kattfoder från endast Hills både Adult + Kitten, funkar mkt bra. Har tidigare använt RC.
Mvh,
Eva-Helen S*Fitnesscats

Här är det Ever Clean kattsand, och JW mat.
Kerstin Carlzon S*Youngun`s
Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus
Just nu vill alla ha baby kitten (royal) *fniss* då vi har kattungar i huset.
Några behöver det inte alls *skratt*
Annars så ger jag mina James Wellbeloved kalkon då jag har några som är väldigt känsliga emot fisk av alla slag.
Provade Orijen men tyvärr så reagerade fiskallergikerna emot detta.
Brukar ge dem kokt ägg som godis samt olika färser som kyckling, lamm, nöt och ibland lite hjärta
Jag brukar köpa Ever Clean och Pussy och nu har jag hittat en sort på konsum som är kompakt som heter Katty tror jag som jag faktiskt tycker är bättre än pussy. Brukar köpa parfympuder och strö i de parfymfria sorterna ….ibland finns det en sort i en grön flaska att köpa på ÖB för ca 20 :- tror en sådan där rosa i djuraffären brukar kosta 40-50:-

Vi blandar Pussi kompakt kattsand med Everclean Cedar eller Tidy Cats. Då klumpar det sig perfekt och luktar gott.
De får Orijen torrfoder och sen även BARF samt burkmat/påsmat.

Everclean är i mina ögon en oslagbar sand.
Torrfoder blir det en mix av
Eukenuba,
James Wellbelowed
och så den stora favoriten just nu som alla glufsar i sig av och ökar i vikt, Purina Delicat, men endast Delicaten, inte vanlig Purina :)
Barbro

Jag använder någon sand som heter Nature cat gold, tycker den klumpar bra och sedan strör jag över parfympuder. Blandar ibland med Everclean. Min ena katt är väldigt kräsen och bara RC Maine coon duger för honom. Men nu ger jag också RC kitten och ANF kitten då min hona är dräktig, och till min stora förvåning äter även Smeagol av det, tur att han är slank så jag behöver inte vara rädd att han ska bli tjock trots att han är kastrat, behöver nog istället lite mer hull
Vi har använt Everclean sista året men smakar det så kostar det… Dessutom dammade den väldigt mycket och så är jag personligen inte förtjust i kattsand som luktar tvättmedel, men det är så klart bättre än fränare äppeldoft osv. En annan sort som vi gillade var CATS Blend, men sanden är faktiskt den allra dyraste dagliga utgift vi har.
Nu har vi provat och gått över till Cal Le Cat's kattsand som vi köpte på utställningen i Malmö. Större runda korn, men den dammar knappt alls och det blir verkligen stenhårda klumpar. Ett plus är ju att man slipper släpa eländet själv, bara att beställa på webben och vips ett par dagar senare har man sanden hemlevererad. Slut på kånkandet av småpaket
och till ett klart konkkurenskraftigt pris.
Den är doftfri och det är helt OK för oss och katterna.
När det gäller mat blandar vi ofta tre olika RC-sorter, tex Maine Coon, Outdoor och Exigent eller dyl. Orijen var tyvärr ratat, och vi har misar som inte tål Hills så bra. Så vi är lite försiktiga med byte men har börjat med Advanced.
/Heli

Jag har Everclean i lådorna,
Jameswellbeloved kalkon gillar mina katter.
Jag har i många år kört Ever Clean men tycker att de nya sorterna dammar mycket mer och klumpar inte lika bra.
Jag har gått över till Tidy Cat de blå och är jätte nöjd.
I matväg blir det Hills som har fått mina överviktiga att gå ner i vikt. Och de kräsna eller de med hög förbränning får RC vid sidan om.
/Kattis

Ok köpte en kattsand nu från billiga nisses och tänkte bara prova ifall att då jag beställt en massa sand från olivers som ej kommit än;( den är peppar peppar bra än så länge iaf! Luktar inget o dammar ytterst lite…har ju provat calle cat men den dammade nåt fruktansvärt o sand fanns i hela lägenheten efter katterna varit på lådan…Tror personligen inte att nån sand e bra till 100% då får man nog framställa den själv;)
Orijens mat har jag hört mycket om…men ger som sagt Royal cats indoor till mina..
En hel ljungel detta med mat o sand,)

Har testat oliver's men tyckte den var hemsk, luktade illa och klumparna bara föll i bitar. Har haft pussi förut och den var ok men luktar väldigt unket snabbt. Katty har jag också provat och den var riktigt äcklig enligt mig. :/
I nuläget använder jag everclean everfresh som funkar väldigt bra men det kostar ju en del. :/

#17 NEJ!!! säg inte att Olivers är hemsk!!! jag som köpte nu flera säckar!!Andra har ju rekomenderat denna sand ju;( Ja vad gör man då? Ever cleen gillar jag EJ! Black label har ju vart bäst hittintills men den kostar ju multum!Ja ja får väl bita i det sura äpplet och ändå köra med B-L,kanske syster vill ha olivers sanden då hon ej har nån fertil hane…men prova kan man ju….

#18 äh syster yster den e nog säkert bra haha, maten var ju superb ju sen har man ju garanti att de hämtar om man ej e nöjd;)

Jo jo hämtar dom den använda sanden???Skulle ej kunna tro det va!!!!!!!!!!!

Vi använder faktiskt Katty.. nån ljusblå plastsäck från ica/willys whatever.. :)
Och RC Outdoor.. :)) Bra fetthalt+proteinhalt i det fodret:) Plus att dem gillar det!:)

#20 de hämtar väl den sanden som du har kvar, knäppo;)