Pälsvård till vardags
Nu skulle jag vilja höra hur mycket ni pysslar med era skogisars pälsar till vardags. Borstar ofta, inte alls? Kammar? Mycket tovor, inga tovor?

Kammar (med mirakelkammen, såklart… :-)) ca en gång i veckan för att katterna inte ska fälla så mycket hår överallt. Kammar ibland oftare men det är mest för att katterna gillar det och råkar jag stöta till kammen så har jag i alla fall en pip-lisa som står och skriker och kräver att bli kammad.
Bad + föning varannan till var tredje månad, främst för att få loss lösa hår, men även för att pälsarna är lättare att sköta när de är rena.
På vintern, om katterna blir statiska, så sprayar jag lite "Fur food" på dem.
Jag kammar och borstar mina katter var och varannan dag, lite nytta förenat med nöje och mycket spinn och mys!
Badar gör vi 1-2 ggr med några dagars mellanrum inför utställningar.(Vi åker på utställning högst en gång i månaden) Jag tycker att pälsen är väldigt lättskött, visst fäller de mycket periodvis men som 3 barnsmamma så damsuger och städar man i alla fall varje dag…
Tack för era svar, då har jag fått mig en liten bild. 

Och in kommer jag som inte alls borstar så ofta, någon gång i veckan bara. Men mina katter har så bra päls, de tovar sig aldrig. Men min husis hona hon har super mjukpäls men inte ofta tovor, bara när hon skall fälla. Badar gör katterna ett par dagar innan utställning bara. =)
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z

Jag kammar henne varje dag.
Någon som kan berätta lite om den där "mirakelkammen"? Vilka fördelar har den?
Mirakelkammen avlägsnar överskottsfett och det damm mm som sitter i detta. Den gör heller inte pälsen statisk som vissa andra kammar kan göra. Du skall diska kammen mellan kammningarna.
//RolfH
Jag vill ha två mirakelkammar, den jag har är alltid på fel ställe…
Min man har börjat använda den till labradoren och tycker den är suverän, bättre än alla borstar vi testat…
Hundhår är betydligt värre att ha i huset än katthår, tycker jag…
Numer pensionär i Nynäshamn
Jag kammar med mirakelkammen 1-2 ggr i veckan i "ickefällnings" tider och dagligen när de fäller mycket. Bada min skogis har jag gett upp på men behövs det så blöter jag upp pälsen med en blöt handduk och torkar med mirakeltrasan
. Bakom öronen tar jag lite torrschampo om det behövs.

Min mirakelkam
Mirakelkammen köpte jag 1996… den var inte så känd då… mina närmaste skrattade åt mig… även kattfolk. Men Greta hade då våren -96 kammat vår Nick-O-Teen och han såg fortfarande nykammad ut ett par dagar efteråt. När sedan Greta ringde mig och sa att det fanns en kam över ifall jag vill ha… JA! och betalade glatt 300 spänn för den… vilket jag aldrig har ångrat mig. Idag har var och varannan denna härliga kam. Den är helt underbar att använda på hundar oxså och jag har även använt den på tjejernas hår när de hade långt hår
Fördelar med kammen är att den är spesialslipad och den kommer åt på djupet… den sliter inte i pälsen, är skonsam för katten och mycket lätt att jobba med. Om du är på utställning och ser någon använda den fråga om du får prova att hålla i den eller till och med använda den… Du vill inte ha någon annan kam sedan 
Se fotot: vår Nicko älskar kammen lika mycket som jag… han har mycket päls… till honom har jag även köpt en kam ""Meatbreaker" som jag kan kamma ur hans enorma mängd av underull.
Mirakel kammen och Meatbreaker kan köpas av Eva Porat Taropaves

Tack för alla svar om mirakelkammen. Nu vet jag vad jag ska köpa.