Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett08-skogkattens-hälsa
Läst 1270 ggr
Margareta
0

Avmaskning

Hur gör ni med avmaskning av era innekatter…

Numer pensionär i Nynäshamn

Mulan
0

Jag avmaskar ytterst sällan. Inte heller kattungar avmaskas såtillvida de inte visar tecken som tyder på ev mask. Avmaskningsmedlen är inte så snälla mot magarna.. Men om det skulle finnas tecken på mask så skulle jag avmaska såklart, men inte annars.

LosGatos
0

Jag avmaskar katterna och kattungarna när de ska vaccineras. Naturligtvis skulle jag göra det om det skulle finnas tecken på mask, vilket det inte gjort hittills.

Labolina_73
0

Jag avmaskar väldigt sällan eftersom mina katter bara är inne.

Jag avmaskar när jag tagit en kull och eller inför vaccinering sedan avmaskar jag enbart om jag ser att dom har mask.. vilket ännu aldrig hänt.

Skrattande

Margareta
0

Att jag frågar är för att vi blivit rekommenderade av veterinär att inte ens avmaska hunden som lever sitt liv ute. Maskmedel tillhör ju det som kan göra maskar resistenta om det används för mycket och skall därför användas vid konstaterad mask.

Finns det något särskilt skäl till att avmaska hona och kattungar innan leverans? Innekatter borde inte ha mask och inte de små heller… jag skulle gärna slippa utsätta kattungarna för det.

Numer pensionär i Nynäshamn

majema
0

Avmaskar väldigt sällan. Har dock blivit tvungen ett par gånger "extra" då jag varit på utställning i Danmark och Polen.

Tänker avmaska min hona inför kull men då är det ca 1,5 år sen hon avmaskades sist.

#2 o #3 En nyfiken fråga, varför avmaskar ni inför vaccinering. Jag har aldrig hört talas om det.

/Marie

LosGatos
0

#5 Fick rådet när vi köpte våra första katter (-99) att avmaska innan vaccinering ifall de fått i sig något där maskparasiter/ägg kan finnas, t ex jord utifrån, för då skulle vaccinet inte ta lika bra.

Ska höra med vår veterinär ang avmaskning.Fundersam

EddaM
0

Jag avmaskar mina katter ca en gång om året. Det är ju inne katter o två av dom har aldrig ätit möss o sådant utan bara varit ute i koppel.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

RolfH
0

Jag avmaskar bara när jag ser symptom på mask. Kattungarna och mammakatt avmaskar jag däremot.

//RolfH

Mulan
0

#8 Varför avmaskar du mamma katt o kattungar? Jag är nyfiken bara, jag har också fått den rekommendationen förr, men min veterinär tycker inte att man behöver göra det om man inte ser symptom på mask hos honan.. Risken för mask hos innekatter är ju minimal..

RolfH
0

#9 Ja det är nog av gamal vana. Men jag har ju hundar också samt att katterna får gå ut i rastgård för jämnan. Där fångar de och tuggar i sig en del sniglar har jag sett. Dock har jag inte sett symptom på mask.

//RolfH

Mulan
0

# 10 Ok! Tack för svaret. Glad

fjellans
0

**Avmaskning
**Katter som äter möss blir förr eller senare angripna av mask men även innekatter kan drabbas av detta. Symtom på maskangrepp kan vara att katten har diarré, glanslös päls, svullen buk, dålig aptit, äter mycket men är ändå smal, kräks, och i vissa fall hosta. Ibland kan man se mask i kattens avföring. Avmaskningsmedel finns att köpa på apotek. Följ noga anvisningarna som finns angivna för preparatet. Om du är osäker eller inte ganska raskt får bukt med kattens problem skall du kontakta veterinär. Mask förekommer naturligt på kattungar varför det är särskilt viktigt att avmaska dessa.

Detta står på SVERAKS hemsida// Rita
Å jag följer det.

Margona
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag måste avmaska min ganska ofta då han går ute periodvis. Han äter även möss, fy. Men vilket medel är det bästa?

West
0

Jeg avmaska mine hunkatte ca. 14 dage før, at de skal føde. Killingeerne få under deres opvæskt 3 avmaskaninger.

De andre voksene få en gang om året, eller ved symtom op maska.

majema
0

#6 Tack för svaret. Ska till veterinären i morgon. Ska försöka höra hur de ser på saken angående avmaskning i samband med vaccinering.

Det är ju lite läskigt det där att maskarna kan bli resistenta mot medlen. Har hört att det är liknande varningar i hund och hästvärlden. Vi avmaskar generellt våra djur alldeles för mycket.

Mulan
0

#12 Det står inte någonstans i FIFes & Sveraks regler för uppfödning och stambokföring att du måste avmaska dina kattungar.. Flörtäremot står det i reglerna för uppfödning och stambokföring 3.1  under allmän skötsel följande: "Parasiter (loppor, fästingar, kvalster, inälvsmaskar, hjärtmaskar etc.), kan ibland inte undvikas, men alla katter ska regelbundet undersökas och behandlas." M a o så har man ingen skyldighet att avmaska kattungar.. Men det är helt upp till var o en vad man har för åsikter. En del vaccinerar med levande vaccin, andra med avdödat osv.

Det som är mest vanligt i Sverige och trolig orsak till att man avmaskar kattungar är väl spolmasken, och då kan man genom att noggrant undersöka kattungarnas avföring när de är runt fyra veckor se om de har ägg eller liknande däri. Har de inga ägg=ingen spolmask. Många uppfödare avmaskar innan vaccination vilket för mig är helt obegripligt.. Om du ska avmaska en kattunge för t ex spolmask så bör du göra det innan kattungen är 21 dagar. Övriga maskangrepp ser du tecken på och SJÄLVKLART skulle jag avmaska om mina katter påvisar symptom på mask! För mig är det dock viktigare att vaccinera honan iså fall innan hon föder ungar än att vaccinera små kattungar utan misstanke om mask. Bandmasken finns i råttor, sorkar o liknande och sådana ser mina katter inte röken av, så det behöver jag inte oroa mig för.. Flört Bandmask kan dessutom läkas ut av sig självt. Jag ser på avmaskningsmedel som på penicillin, vid för mycket användande utan anledning blir man såsmåningom resistent, och då får man verkligen problem..

fjellans
0

#16.
sa INTE att det står i några regler eller stadgar,,men full ut så står det på SVERAKS hemsida.
Har bara kopierat och klistrat in deras text,,,å efterom vi har en liten kattgård, där katterna fångar en å annan mus,, så avmaskar jag domFlört

Labolina_73
0

Jag har hört iaf att Axelur är det bästa just eftersom den tar bort alla parasiter i maskväg och inte bara en sort eller två.

Jag vet inte men det har jag ifa hört.

Ixatrixa
0

Jag anser att det är en avmasknigshysteri som grundar sig i att uppfödare skall visa sig seriösa.

Jag avmaskade mina katter 1 gång om året med axilur och kattungarna också  1 gång innan de skulle flytta.

I fortsättningen kommer jag bara att avmaska vid symptom då maskmedlen inte är någon förebyggande medicin.

Jag tror man skall stanna upp ibland som uppfödare och verkligen tänka på de sakerna som man gör av gammal vana.

Jag kan rekomendera drontal som är lättare att ge eftersom det bara är en tablett.

Det är enormt liten chans att katterna får mask om man har ínnekatter, visst kan det hända ,men ändå chansen är väldigt liten.

Kag tycker inte det är rättvist att små kattungar skall avmaskas jättemånga ggr med tex banminth bara för att det finns en liten chans att de kan ha mask.

Har man sina i markliggande kattgårdar kan jag förstå att det behövs men jag bor högst upp.

Sisikarlstad
0

Men hallå??Förvånad

Ska man INTE avmaska kattungarna typ var 3:e vecka??? Det gör ju jag o fått höra att man ska det oxå! Mina får ju nötfärs varje dag o det kan ju innehålla mask??

Man kan ju INTE sälja kattungarna efter 1gångsmaskning då kan de ju vara fulla av mask, jag menar man kan ju smitta katterna ev i det nya hemmaet??!! Då kan ju jag som säljare o uppfödare få faaaan för det o det är ju INTE så KUL???

Rätta mig om jag har fel????

Kattungarna brukar få Banminth för det tycker jag är lättast o ge dem.

När "alla" kattungar är sålda brukar jag ge "alla" djuren jag har kvar en liten kur för hundarna är ju tyvärr o snor babisarnas bajs i lådan mm. Annars brukar jag typ ge dem alla hundarna o katterna typ 1-2g/år. Flört

Mulan
0

#20 Fryser du inte nötfärsen innan du ger de små den??

Om dina kattungar skulle vara fulla med mask kan jag garantera att du skulle märka det.. Flört 

Jag håller helt o hållet med #19.

Känner att många avmaskar små kattungar upp till fem gånger.. Varför? Jo, för att "det står så på avmaskningsmedlets bipacksedel" .. Aha, och vilka tjänar på att vi maskar av våra katter ofta? Om man har vuxna katter som man åker med till t ex Polen o Danmark så är man skyldig att vaccinera med Drontal, och om inte mina katter visar symptom på mask kommer jag inte att avmaska dem annat än då..

Ixatrixa
0

Vad köper du för nötfärs?;)

Nötfärsen gör man ju råbiffar till människor och inte behöver man avmaska oss var tredje vecka;)

Jag ger också nötfärs till mina kattungar.

Två av mina kattungar har drabbats av mask men det beror på att de bor på en skärgårdsö(utekatter) och käkar allt möjligt spännande som tex små gnagare,småfåglar,ödlor, grodor.

Prata med en vetrinär eller flera så kanske du får ett annat svar.

Ixatrixa
0

En myt till om avmaskningen som jag frågat flera vetrinärer om är att axilur och drontal skulle vara mera starkt än banminth bara för att de tar flera maskar…jag har fått svaret att det är ingen skillnad mer än just att det tar flera maskar.

Sisikarlstad
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#22, #23 Va jag köper för nötfärs?? Hörs inte det av namnet nötfärs?

Jo du skriver att om vi människor äter råbiffar mmmm det är gott! Men om du äter råbiffar 1-3gr om dagen i typ 12 veckor så råder jag dig att söka läkare. För att ev maska av dig! För man vet ju inte va det finns i nötfärsen. Jag menar att en kattunge äter ju typ så mkt i 12 veckor. Jo och sedan får de ju RC Baby Cat oxå.

Detta recept har jag fått av en uppfödare här i Sverige och jag vet fler som gör som jag med nötfärsen o att avmaska kattungen var 3:e vecka upp till 12 veckor men sedan efter 12 veckor, när de kommit till sitt nya hem så kan de ju maska ungen igen för va jag har hört så ska de ju maskas vid miljöombyte o det betyder ju ett nytt hem.

Jag har sambo som är kock o han har sett mkt i köttfärsen hmhmhmhm.

Men det är väl upp till var o en hur de vill maska sina katter jag vill i alla fall INTE att mina ungar levereras eller leva med MASK!!!!

Du får förlåta mig om jag låter dum men det är ju upp till mig eller hur jag vill göra o jag har ju som sagt fått råd att göra så här. Gråter

Mina kissebarn är tjocka o goooa i alla fall o jag tror inte de har MASK hihihihihihi

Sisikarlstad
0

JA!! Jag fryser nötfärsen!!!

Detta står under: www.katter.nu

Skötselnsregler:

Vuxna katter 1-2 ggr/år
Avelshonor efter löpning och vid ungarnas första avmaskning.
Kattungar from 2v ålder och sedan vid 4,6,8 och 10veckor
Unga katter 1g/kvartal första 2-3 åren

Har du utekatt bör du använda annat preparat. Detta tar bara vissa sorter av rundmasken.

Preparatet är Banminth!!!Skrattande

Ixatrixa
0

Jag är också kock det var därför jag skojade om råbiffarna;)

Självklart skall du göra vad du tycker känns bra vi får helt enkelt acceptera att vi har olika åsikter om detta.

Sisikarlstad
0

JA Du Ixatrixa!! Tur att alla är olika annars hade världen gått under!!!Flört KRAAAAAM PÅ DIG!!!!

Ixatrixa
0

Jag undrar vem det är som har skrivit texten hittar ingen källa

Sisikarlstad
0

Ja du vill du ha den oxå!!Fot i munnnen

Mulan
0

Jaja, vi gör alla olika, det håller jag med om.. Flört

majema
0

#2,#3 o #6 Har varit hos veterinär idag. Frågade hur de ser på avmaskning innan vaccinering.
Det är rekommenderat om katten misstänks ha massor av mask. Tex en utehittekatt eller kattunge som växt upp ute osv. Då bör man avmaska innan vaccinering. Det som kan hända är i så fall att vaccinet inte tar lika bra.
Men hon sa att det ska vara misstänkt mycket mask och inte som hos normala katter idag. Särskilt inte innekatter. Lite mask gjorde tydligen ingen skada för vaccinet.
/Marie

kemikal
0

Angående vilket medel man ska använda… Så tycker jag man ska använda ett medel som tar bort den masksort man misstänker att katten har, och endast använda de som tar flera sorter om man inte vet eller om man misstänker flera olika sorters mask.

Avmaskning av kattungar kan jag inte uttala mig om, då jag inte håller på med uppfödning. Men jag har tre katter, en går ute själv, en i koppel, och en har inte fått gå ut ännu men tanken är att den också ska få gå ut i koppel. De avmaskades när de flyttade in då de är hittekatter, men annars avmaskas de endast vid symptom.

Då risken finns att maskarna blir resistenta, så bör man avmaska med eftertanke, efter vilken "riskgrupp" katten tillhör. Dvs en utekatt kanske behöver avmaskas ibland, medan en innekatt kanske aldrig behöver avmaskas.