Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett32-utanför-ämnet
Läst 1463 ggr
Tiarasmatte
0

går ur nu!

Ni behöver EJ svara på mina inlägg då jag går ur nu! Tack o bock! Mvh. Mia

WesthKiowas
0

Men gud så lättstött, man får räkna med ibland att man inte får svar direkt. Eller att andra kanske inte har samma åsikt.

Mvh Camilla Glad

Besök gärna min hemsida S*WesthKiowa's Norska Skogkatter

Kattungar planeras!

MissMikkus
0

Tråkigt att du reagerar så häftigt och direkt väljer att gå ur forumet. Forumet kan vara en mycket bra väg att lära känna andra som har samma ras och där man kan få tips och råd.

Och jag förstår mycket väl att en del reagerar på din inställning till att så snabbt börja med avel. Du har, vad jag förstått precis fått hem dina tre omplaceringskatter, är inte nöjd med dessa vad det gäller färgen och börjar direkt att söka fler vuxna skogisar med andra färger, för att använda i din kommande avel.

Du framhåller gång på gång att du är kunnig och tidigare har bedrivit avel med Perser. Tyvärr lyser din okunskap igenom ganska väl. Så att man raegerar på dina inlägg är inte alls konstigt.

Jag räknar mej själv till nybörjarna vad det gäller avel, men jag går på förläsningar och kurser och vill lära mej allt jag har möjlighet till, för att bli en seriös och kunnig uppfödare.

Jag hoppas du tänker om och skaffar dej mer kunskap om rasen och uppfödning innan du påbörjar din kommande avel.

Och stanna gärna kvar i forumet, men "tagga ner" och du kommer att se fördelarna med att var med här

Mizzi
0

Kan bara hålla med föregående talare.

blackangel
0

Hmm nu blir jag lite förbannad faktiskt, min syster är inte alls bara intresserad av avel utan älskar dessa katter . Hennes dotter var allergisk mot perser men ej norsk skogskatt därför skaffade hon sig de istället!! Tycker att man skall vara mer vänlig mot folk i största allmänhet. Jag tror ej att hon skulle avla på en katt som ej passar till avel och dessutom är det väl ändå upp till henne om hon vill skaffa fler i andra färger, eller?!! Är det ren avundsjuka eller vad e felet bland andra uppfödare måste bara fråga….

LittleL
0

#4 Menar du att din syster har ett allergiskt barn, och väljer att skaffa tre och ev. ännu fler katter??????? Att en allergisk person skulle tåla en ras bättre än en annan är en myt!! Det är även individen som man är allergisk mot. Hur vet hon att barnet inte kommer reagera på någon av dessa katter som hon redan har?? Och hur i jösse namn vågar hon chansa på att skaffa ännu fler?? Vad händer med katterna den dagen barnet får en reaktion?? Ska Evas katter behöva omplaceras igen då?

Om ditt inlägg #4 skulle på något sätt förklara eller ursäkta hennes underliga sätt att skaffa sig nya familjemedlemmar så är jag iaf av åsikten att du bara gör det värre. Men å andra sidan så skulle jag inte äventyra mina barns hälsa genom att låta dom bo i ett katteri om dom var allergiska. Men det står henne givetvis fritt att göra som hon vill, precis som ni säger. Men det står även mig fritt att tycka vad jag vill om det.

/Sylvia

blackangel
0

Och vill bara tala om också att skogisar har varit både min och systers favorit ras sen barnsben, så ni inte tror att hon bara valde den rasen ur det blå….

LittleL
0

#6 Jag trodde att din favorit ras var Maine Coon och jag förutsatte att hennes favoritras var Perser eftersom hon fött upp sådana tidigare. Och att hon valde NFO för att barnet tålde dom.

Fel av mig?? Ber om ursäkt i så fall.

/Sylvia

Mizzi
0

Ja nu luktar det skumt här ……….Obestämd

blackangel
0

#5 Hon vet att hennes dotter ej är allergisk mot skogisar då jag själv har en !!!!!!! Hon skulle aldrig någonsin skaffat de annrs, du ska veta hur dåligt hon mådde då de ej kunde ha kvar perserna som hon hade. Givetvis går barnen före djuren, men som sagt var så är hennes dotter ej allergisk mot skogisar !!! Och det är ej någon myt att man kan vara allergisk mot en ras och ej en annan, då pälskvaliten är annorlunda.

blackangel
0

#6 Ja jag har alltid velat ha en main coon, men har alltid älskat skogisar m.m m.m m.m de flesta katter överlag faktiskt. Undrar lite varför ni är så påhoppiga har ni själva problem eller vad e felet. Får man ej ha vilka katter man vill eller måste man bara vara besatt av en ras och hoppa på alla som kanske ej hållt på med avel (har då en hona som e steriliserad) och kanske vill prova, vad är felet?!

[michaelalundgren]
0

#9 Med allergier, det är ju inte pälsen man är allergisk mot, utan "dammet" som är på huden.

Alltså spelar ingen roll om katten är långhårig eller korthårig.

Den enda ras jag vet som ska vara "snäll" mot allergiker är Sibirier

Sissi
0

Åååh jag blir så trött på allt snack om allergifria katter och hundar…DET FINNS INGA ALLEGIFRIA KATTER!!!

Det finns EN hundras som heter Bijon Frise som har liknande päls och hud som fåren som är lite mer "allergivänlig" men kan dock framkalla allergiska reaktioner hos väldigt känsliga personer ändå.

Är man allergisk så är man och det är bara en tidsfråga innan man reagerar på olika raser och djur.

MEN om man är beredd att bada sitt djur minst en gång i veckan, dammsuga, dammtorka och våttorka allt i sitt hem varje dag samt äta allergimedicin dagligen så fungerar det ju.

*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***

Wichita
0

#8 tycker jag med..skulle vara intressant vad Eva säjer.

Fairyhearts
0

Tänker inte gå in i någon diskussion om vad som är rätt och fel. Vad som är bevis och inte.

Men jag måste bara protestera lite här. Jag vet flera som tål Skogis men inte vanliga "huskatter" eller andra kattraser. osv. Jag vet inte vad det beror på - och man kanske inte kan säga allergivänlig katt, men något är det som gör att flera kattallergiker tål skogkatten.. även Sibirer osv.
Så säg inte att det inte kan vara så!

/Marie

Sissi
0

#14 Man kan vara mer eller mindre känslig mot vissa raser och djur (helt rätt), men "i de flesta fall" så utvecklar man mer eller mindre allergi med tiden, vilket många klarar av att leva med. 

Jag vet många som är allergiker och ändå har djur, och tar mediciner regelbundet…så visst fungerar det. Det är ju ett val man gör!

MEN det finns iaf inte några helt allergifria katter, sen att vissa klarar av mer än andra är en helt annan sak. Detta är vetenskapligt bevisat och inget jag hittar på.

*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***

svarttraskets
0

#14 Håller med dig!Glad

Fast man ska alltid vara försikig att skaffa en ellerfler katter om man har eller har haft allergie.

/Martina

blackangel
0

#14 tack för att någon inte e lika snabb med att smutskasta.. Efterssom min systers dotter varit mycket hos mej har vi märkt att hon går bra med vår skogis men inte med de exoter jag haft!!!! Det är inte så att hon på något vis exprimenterar med sin dotter, förstår väl vilken människa som helst att ingen skulle göra!!!! # 13 Jag tror nog att Eva som e en erfaren uppfödare har talat med min syster om allt vad gäller avel, allergier m.m m.m m.m…  Och hade hon ej velat att dessa katter skulle avlas på så skulle hon säkerligen satt ett avelsförbud;) All kärlek till er

Tiarasmatte
0

Går in här en sista gång för att be er sluta hoppa på min syrra!!!Har ni några frågor som ni har att göra med så kontakta mig!!!Min dotter är inte allergisk i ordets bemärkelse men reagerade mot min fertila perserhane och kattungar samt min exot jag hade tidigare! Hon reagerar INTE mot skogisar…Skulle aldrig skaffat mig dom annars,det måste ni väl ändå förstå???Tycker nog att vissa av er gått lite väl långt här! Med saker som ni ej har att göra med eller vet ett skvatt om! Att jag vill ha en padda är dels för att ta en kull med så jag har 2 honor som jag kan ta bäbbar med då Imma blir kastrat så småningom då hon löper så ofta. OCH FÖR ATT JAG HELT ENKELT ÄLSKAR PADDOR!!Helst blåpaddor eller svartsilverpaddor.Om jag vill köpa 10 katter så är det väl ändå mitt val o ingen annan skall väl behöva bestämma om jag skall ha uppfödning eller ej! Nu måste jag skriva fort här så det ej blir mera missförstånd att jag EJ SKALL KÖPA 10 KATTER!!!Om ni tycker att ni har med det att göra med så skall jag meddela er att jag endast tänkt ta 1 eller 2 kullar…är uppfödare sedan tidigare,blev ju inte det i sammband med evas katter!Har heller aldrig skrivit att jag köpt dom bara till sällskap men alla katter e ju sällskapskatter,har då aldrig hört att nån köper katter endast för avel!!Jag är 37 år så ni behöver inte ge mig en massa "råd" vill jag ha hjälp med något så frågar jag!!!Är det så här ni välkomnar nya medlemmar o uppfödare? Folk på andra forum undrar om ni är riktigt kloka!!!Sedan är ju vissa av er hycklare…först smutskastar ni mig o sen får jag pm där ni pratar skit om varann och några har t.om erbjudit sig att sälja honor till mig! Usch,vem i helsike är Sajtvärd här inne? Så här skulle det aldrig få gå till på andra forum…

Jag tänker INTE bråka mera…ha det så bra här inne ni som trivs!!!

Sedan finns det ju förståss andra här som oxå är trevliga o normala så jag tar inte alla över en kam…Är så ledsen för Evas skull bara att hon skall behöva ta detta skit oxå nu när hon mår dåligt ändå! Hon o jag har BRA kontakt så ni andra kan sluta lägga er i!!!!!!!!!!!!!!

Mvh.Millan`s loving gänget