Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett: 01-allmänt-skogkattprat
Läst 564 ggr
Sagolika
0

Halvlöpig hona

Har ni eller har ni haft problem med honor som löper igenom p-pillerna? Tiffy är så halvlöpig nu, trots ökad p-pillerdos :(  Jag har hittat en jättefin hane till henne, men av olika skäl måste vi vänta lite innan han är redo för henne. Jag vill inte kastrera henne ännu.

P-spruta har jag hört så mkt. negativt om.

Hon har fått 2 piller i veckan, ja vi har t o m testat 3 i veckan!

Hur har ni löst situationer som dessa?

mvh Nina

Mezzo
0

först o främst.. vad för sorts ppiller får hon? perlutex(samma som gestapuran) eller promon??
jag vet att en av mina kompisars honor inte mådde bra av promon så hon fick perlutex ist o löper inte igenom osv osv.. :))

Mylingens
0

Men du har väl ingen hane hemma eller? Löper hon väldigt ofta och går ner sej i kondition eftersom du måste ha henne på piller? Om inte så hade jag inte brytt mej om att ge henne några för 2-3 piller i veckan är inte bra. Hellre hade jag då låtit henne löpa normalt tills det är dags för henne att träffa hanen. Annars har jag tyvärr inga bra råd att ge dej, har själv inte haft det problemet som tur är. Jag hoppas att det löser sej för er… //Kaisa

Sagolika
0

Hon får Perlutex.

Hon löper väldigt tätt om hon inte får p-piller.  Hon är lite för kraftig ,så det är inte det att hon blir alltför tanig då hon löper, utan det är främst pga livmoderinflammationsrisken hon får p-piller, dvs. för att undvika tomma löp ideligen.

Jag har ingen fertil hane hemma. Bara en kastrathane och så Tiffys dotter Bijou.

Tomma löp är ju inte heller bra utan sägs ge livmoderinflammation, så det tycker jag inte heller är ett bra alternativ. Hon är dessutom högljudd då hon löper, och det går inte för grannsämjans skull att ha sånt oväsen i en lägenhet dygnet runt. Då skulle man nog bli vräkt.

Mylingens
0

Jag förstår ditt dilemma och så klart får man väga för och nackdelar mot varandra. Kan du inte höra med din veterinär vilket som är bästa alternativet för henne? Men sen är det så klart inte roligt för grannarna heller med en skrikande hona vägg i vägg…. Flört //Kaisa

Sagolika
0

Jo, jag ska höra mig för lite. Eventuellt får hon bo hos mamma då hon löper. Mamma är lite lomhörd Flört hihi, nej men många äldre hör ju lite sämre. Sen är Tiffy lite lustig, för hon kan gala och ha sig hemma hos mig och vara tyst hos mamma. Frågar man mamma om Tiffy skrikit där, så säger mamma att nejdå, hon har varit tyst. Men kommer jag dit och hälsar på henne, då börjar Tiffy ropa igen.

Line
0

Har en del honor som löper igenom Perlutex men där de funkar bättre att ge Promon och tvärtom.

Båda har samma verkande substans och samma styrka men tillsatserna skiljer sig något…vilket gör att vissa individer fungerar bättre på Perlutex medan andra fungerar bättre på Promon.

Istället för att ge många åt gången eller flera i veckan hade jag kortat ner veckan.

D v s får honan sitt p-piller på en lördag så ge henne nästa på fredagen istället osv.

Lycka till!

/Line