Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett: 02-kattungeprat
Läst 1361 ggr
Margona
0

Kattungar och utekatter

Min katt väntar ju kattungar vilken dag som helst och jag är lite undrande gällande att ha dem tillsammans med Smeagol som går ute. Är det någon fara att han drar in något som kan smitta dem innan de nu är vaccinerade? Hur gör ni andra som har kattungar samtidigt som ni har en utekatt?

Margona

Sissi
0

Lite försiktig ska man nog vara de första veckorna. Om du inte redan avmaskat Smeagol & Amadeus, så är det nog läge att göra det nu samt i samband med att du avmaskar kattungarna och mamma katt.

*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***

Margona
0

Tack för svaret Sissi, Amadeus är nyss avmaskad men ska avmaska Smeagol idag han har inte varit hemma men kommer hem idag. Men ska jag då stänga honom ute från Skrållan och kattungarna i flera veckor?

Margona
0

Smeagol får väll helt enkelt stå ut med att vara inne tills kattungarna är vaccinerade så att de inte riskerar att bli sjuka.

ariel
0

Jag personligen skulle aldrig avla när jag har utekatter som lever i katteriet.Även om din kisse är vacc,avmaskad så kan han ju få med sej mkt annan skit om han skulle para med en lösspringande hona.

Skulle aldrig våga chansa,kissungar är ju så infektionskänsliga första tiden,varför man väljer att vänta tills dom blivet 3-4 veckor innan dom får träffa andra människor,tycker jag säjer en del.

Hoppas att det löser sej, MVH/Marina

Marina/ S*Karmskogen's

Ägd av 6 Norska Skogkatter

Margona
0

Smeagol är kastrerad!

Sissi
0

Var inte orolig Margona, det är många som har utekatter och samtidigt föder upp kattungar.

*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***

ariel
0

Ja det vet jag, men många hanar parar även om dom är kastrerade,har själv en kastrerad kille som gärna vill para mina honor,,hans pappa likaså+andra kastrerade hanar.Det jag menar är att du kan ju aldrig veta om han parar någon hona om du inte är med honom hela tiden.

Marina/ S*Karmskogen's

Margona
0

Jag pratade nyss med Bagarmossens djursjukhus och de sade som du Sissi att det inte är någon större fara men om jag är rädd för det så ska jag hålla honom inne under den fösta perioden. Smeagol kommer ändå att hållas inne nu för att vara på den säkra sidan för självklart vill jag inte riskera att kattungarna blir sjuka.

Mvh Margona

Labolina_73
0

Själv skulle jag aldrig för mitt liv våga chansa, jag har haft en Fudge och skulle göra allt i min makt fäör att slippa det igen,, och om jag då skulle kunna undvika det på ett sådant enkelt vis som att inte ha utekatter och avel under samma tak så skulle jag givetvis göra det.

Jag är ingen hejjare för utekatter alls.. Det vet ju dom flesta här.. ;-)

Jag kanske är extra fånig, det vet jag inget om, men jag är iaf en sån att jag tar hellre det mera säkre före det mera osäkra.. sedan kan man ju givetvis aldrig vara säker iaf,, men man måste kanske inte utmana ödet.. :-)

Kram alla IFOKUSARE,,,,
//Linda

Margona
0

Smeagol kommer att hållas åtskilld från kattungarna under den första perioden och kommer att vara inne nu.

Frostvikarna
0

Jag tycker inte heller du ska vara så orolig Margona, många har ju sina innekatter i uteburar och ställer ut sina katter fast man har nyfött hemma.  Även vi människor drar in en hel del med våra skor och ytterkläder… Men man ska ju självklart ta det säkra för det osäkra och inte nonchalera smittorisken, försök ha han inne så länge det går eller kanske dela på dem den första tiden?

Kram Gisela

Mulan
0

Hej!

Jag tror det funkar alldeles ypperligt att ha utekatt samtidigt som man har kattungar så länge man låter sunda förnuftet råda. Huvudsaken är att katterna är friska o välmående, och så länge Smeagol är vid god hälsa skulle inte jag oroa mig alltför mycket. Kattungarna föds med antikroppar från sin mamma och hos mina kattungar har de mest kritiska åldrarna varit just runt första vaccinationen (runt 8-9 veckor)och dessutom när de är runt 4-5 veckor och börjar äta mat själva. Vid dessa tillfällen har jag haft magsjuka hos en del av våra kattungekullar, trots att mina katter alla är innekatter, vi har undvikit utställningar under kattungetiderna, bara ger noggrannt granskat foder o kött osv.. Men ändå har vi fått magsjuka på kattungar..

Tycker du gör helt rätt i att ha pratat med Djursjukhuset, Margona, de om några borde ju veta, eller hur?

Lycka till med kommande bebisar!

mvh Malin

[michaelalundgren]
0

Vi har tidigare haft utekatter samtidigt som vi har haft kattungar hemma.

2 av S*Glömstaskogens kullar är födda där det funnits fri tillgång till att gå ute för våra katter, även för mammakatt efter några veckor.

Vi har aldrig haft några problem, och så länge Smeagol är frisk så tycker jag inte att du ska vara särskilt orolig.

Margona
0

Ok, tack för era svar och Smeagol är mycket frisk och välmående nu efter sin skada i svansen. Han är pigg och han ser så frisk ut, har nog aldrig varit finare med sin långa blanka päls=) Självklart kommer han att avmaskas nu innan kattungarna föds. Kan tillägga att han finns hos mig nu och Skrållan och Amadeus hos mitt ex.

Mvh Margona

rockringen
0

Hej Margona

Kattungar är precis som barn Cool

Om de växer upp i en halvt steril värld och aldrig utsätts för något, så resulterar det oftast i att de som vuxna har lättare att bli sjuka, än de som fått bearbeta "lite skit på vägen" Kyss

Så precis som några skriver bör man vara försiktig, men inte överdriva. Är kattungarna däremot nedsatta eller mamman har dåligt med mjölk, då bör man vara lite försiktigare eftersom deras immunförsvar kan bli lite sämre då.

Däremot håller jag isär kattungar från de som varit på utställning, detta för att kattsnuvan oftast bärs hem från utställning och inte från naturen.

Barbro

Margona
0

Jag kan ju bara se på min Smeagol som är född där det finns utekatter och han har aldrig varit sjuk. Eller det har han men då av en helt annan orsak, slagsmål. Sist när han hade fått infektionen i sitt svansben så trodde vetreinären att han kanske inte skulle klara sig men det gjorde han på grund av att han har ett bra immunförsvar. Så det ligger nog lite i det att skyddas de för mycket kanske de blir mera sjuka som vuxna. Det var bara något jag kom på nu.

Wirre
0

Jag tror på #15 Barbro`s hypotes, och du har ju pratat med djursjukhuset och dom bör ju kunna sin sak kan man tycka. Lycka till!!!

Tiarasmatte
0

jag tror heller inte att det skulle vara nån fara att ha utekatter samtidigt som bäbbar inne…har haft perserbäbbar och en hund som givetvis är ute och det blev då inte bäbbarna sjuka av! Att vara försiktig; Ja,självklart! men inte överdriven som någon skrev här…

ariel
0

Då har jag en fråga?När man avlar så är det helt oki att ha flera utekatter som går ut&in som dom vill?

Trodde att det inte gick ihop med avel att det var så känsligt med sjukdommar&så,,

Men nu vet jag,,så då kan jag ha utekatter när jag vill i samband med avel,eller?

MVH/Marina

Marina/ S*Karmskogen's

Mulan
0

#19 Det är väl helt upp till dig? Alla har vi olika åsikter om hur vi vill sköta våra katterier, det är sällan så enkelt att det finns ett rätt och ett fel..

Om vi nu ponerar att Margonas katt är van vid att gå ut och helt plötsligt blir instängd i huset och börjar skrika och må dåligt över det så skapar det förmodligen stress hos de andra katterna. Stress är inget bra i mina ögon. Inte heller full ruljangs i katteriet med katter som köps in med korta mellanrum för att ingå i kattflocken, det tror jag skapar ett högre smittryck än t ex en kastrerad utekatt som går ut under någorlunda ordnade former. Men ibland händer saker. Jag gillar t ex inte att åka till djursjukhuset med små kattungar eftersom det ökar risken för smitta. Ändå var jag tvungen att åka in med min hona och hennes ungar när de var ett dygn gamla eftersom hon drabbades av livmoderinflammation och var tvungen att opereras. Ingen idealsituation alltså.. Men de överlevde allihopa, till min stora lycka, och peppar peppar så blev ingen sjuk!

Jag personligen släpper inte ut mina katter, jag försöker också att undvika utställningar under kattungetider, men då o då ställer jag ut trots kattungar. Men en fin utegård är ju lika riskfylld om man är rädd för smitta, eller hur? Det är upp till var o en hur man vill sköta sitt katteri så länge som man inte medvetet gör saker som får katterna att må dåligt eller liknande. DET har jag mycket svårt att acceptera.

F. ö håller jag med Barbro i #15.

mvh Malin

Pia-Leena
0

Signerar vad nr #15 har skrivit och hon vet mycket väl vad hon pratar om Flört

Hillepiller
0

Om katten går ute så har den väl redan bakteriefloran i sig?? Den försvinner väl inte bara för att man stänger den inne? Katten blir ju bara olycklig! Även om mamman inte går ute så har hon med största sannolikhet samma bakterieflora som de som går ute!

Mina katter går ute, både kastrater och avelshonor. Nu bor jag väldigt isolerat från "faror" men aldrig nånsin har nån dragit hem nån skit utifrån! Alla har fått hälsa på kattungarna och ingen har tagit skada av det!

Måste väl tilläga att kattungarna inte går ute utan endast i rastgården!Flört

Så, släpp ut din katt och njut av kattungarna!Skrattande

/Helena

Labolina_73
0

#22.

hm blir lite förbryllad,, :-(

Även om mamman har "bakteriefloran" som du säger så är ju faktiskt trots allt kattungarna känsligare, även om dom har skydd från sin mamma så utsätter man dom ju för extra skit om man har dom tillsammans med utekatt/er..

Menar du alltså att du har alla dina katter ute? avelshonor tom?

Varför har du ens kattgård? varför är inte alla katterna där?

Varför måste dom springa fritt?

Du skriver att du bor långt ifrån faror.. Långt från råttor? ingen lägger väl ut gift till dom där du bor?

Det är ju faktiskt inte bara vägar och bilar som ses som faror,, iaf inte för mej.

Jag kan för mitt liv inte förstå hur man kan ha sina katter ute och springa alls.. Oavsett det är raskatt eller huskatt,, Finns för mycket som kan gör dom illa.  Människor, andra djur, gift, etc etc etc..

Jag vet att många här inte håller med mej,, såklart är det inget fel att ha sina katter ute som dom vill.. Jo det tycker JAG.

Bara för att många andra har sina katter ute i det "fria" som dom så fint kallar det. Så vad ger det mej rätten att ha mina ute som förstör för grannar eller blir skadade. Jag vill inte att mina katter ska kissa ner på grannens tomt. Oavsett jag bor i tätbebyggtområde eller på landet.. Finns väl ingen granne som tycker att jo men det är helt ok,, vi bor ju på landet,, så kom lilla kissen och kissa i min hamock.

Ha katterna i koppel när som ska gå ute eller i rastgård.. Finns ingen som helst anledning att låta som springa fritt,, någonstans,, det finns faktiskt dom som är rädda för katter oxå… löljigt kan tyckas,, men för dom är det inte löljigt, allergikerna oxå,, varför ska dom behöva bli dåliga för att jag valt att ha katt?

Jag kan ju inte ta ansvar för hur alla andra gör med sina katter, men jag kan och jag ska ta ansvar för mina egna. Om alla gjorde det skulle det inte finnas så många vildkatter och hemlösingar här heller..

Så…. SHOT…

/Kram Linda

Tiarasmatte
0

#23 håller med dig till en viss del MEN kan inte människor får göra som dom vill med SINA katter?

Jag personligen bor nära en väg så jag skulle absolut inte ha mina älsklingar springandes ute hej vilt utan jag skall bygga en kattgård ute på våran tomt på baksidan…men ute måste dom ju få vara…katter e gjorda för att få vara ute…man kan ju ta ut dom med sele!!!

Sedan kan man ju tyvärr inte beskydda dom till 100% så dom ej tar in sjukdomar…vadå? Vi då? som e ute i skogen med hundar o springer o sen kommer in med skorna fulla i allt som finns i skog o mark…håret,kläder ja i allt finns det en massa skit!!!

Skulle jag däremot bo ute på landet och ha mark skog o allt som hör till skulle jag ABSOLUT ha mina katter ute i det fria!!!

Hur som helst så tycker jag fortfarande att alla får göra som dom vill med sina egna katter så länge dom mår bra! Då menar jag förståss både katterna o människorna;)

Hillepiller
0

Nu är jag ganska övertygad om att den här tråden handlade om Margonas rädsla om hennes utegående katt skulle ta in nån smitta till kattungarna!

Kan genast lugna alla som har utegående katter att råttgift smittar inte! Inte heller bilar smittar vare sig kattungar eller andra katter! Om grannarna är rädda för katter så smittar det inte heller av sig så att kattungarna blir rädda….

Vi som har förmånen av att låta våra katter gå ute har nog beräknat riskerna innan vi släppte ut dem. Så jag tror att jag talar för oss alla som har utegående katter att vi betackar oss för en uppläxning av nån nybörjare!

/Helena

ariel
0

#25 Nu är det såhär att Margona var rädd för att få in smitta,,,men det har vi ju redan fått svar på av vet.

Sen har jag svårt att förstå vad du menar,uppläxning av en nybörjare?Ingen som har läxat upp någon här utan var&en har väl all rätt i världen & säja vad dom tycker,elleR hur?

/Marina

Marina/ S*Karmskogen's

Hillepiller
0

Vad jag kan se så var frågeställningen, citat:

"Hur gör ni andra som har kattungar samtidigt som ni har en utekatt?"

Tycker jag fyller de kriterierna till 100%! Sen att hon har fått ett råd av en veterinär - är tråden avklippt då och jag inte får säga hur jag gör med utekatter och kattungar? Ser ju liksom ingenstans att det är en veterinär hon efterfrågar.

Själv tycker jag att många gånger är vetskapen hos erfarna uppfödare tusen gånger mer värt än ett veterinärutlåtande! Men det kanske bara jag som är sån??

/Helena

LittleL
0

#27 Jag kan bara hålla med dig om att jag i en sådan här fråga hellre vänder mig till en erfaren uppfödare än en veterinär. Veterinärer har oftast ingen egen erfarenhet utav att faktiskt föda upp kattungar och svara givetvis rent medicinst.

Själv har jag inga utekatter utan har valt att ha alla som innekatter, raskatter, huskatter, kastrater och fertila. Men det beror på att jag inte bor så att jag har någon möjlighet att ha dom ute. Rastgård har dom dock och smitta kan ju även spridas där. Jag tillhör även dom som åker på utställning när jag har kattungar, men är mycket medveten om risken och är därför väldigt noga med hygien och klädbyten. Har mina kattungar isolerade ifrån katterna som varit på utställning. Nu har jag ju lyckats med bedriften att ha två kullar på en gång hemma *suck*. Men dessa kullar har aldrig träffat varandra eftersom jag är medveten om det höga smittotrycket i mitt hem just nu.

Jag tror på att kattungar (precis som barn) måste utsättas för lite "skit" när dom är små för att få ett fungerande imunförsvar. Men som alltid måste man använda sitt sunda förnuft. Om Smegol är van att gå ut så blir mitt råd att låta honom fortsätta med det. Smittotrycket ökar när kattungarna föds och om Smegol är stressad så ökar det bara trycket ännu mer. Lycka till med dom små och använd ditt sunda förnuft:))

/Sylvia

lynxeyes
0

Tycker att denna tråden som många andra totalt spårat ur!! Frågeställningen var väl om Margona vågade ha sin utekatt fortsatt ute när kattungarna kommit!!? Inte om hon gjorde rätt eller fel? Håller helt med #27 Hillerpiller, även i de tidigare inlägg hon skrivit!!

Saken är den att när man har en katt ute, så utsätts den naturligt för små doser av alla smittämnen som finns i naturen, detta gör att denna katt kontinuerligt fyller på sin dos av antikroppar mot dessa smittämnen, på ett naturligt sätt. Så summan av kardemumman brukar ge mycket friskare katter än våra innekatter. Om detta sker i ett hushåll där alla katter går ute har alla dessa individer samma bakterieflora och samma imunförsvar (med individuella skillnader föståss då en del kan vara mer eller mindre mottagliga) Och eftersom Smeagol gått ute under så lång period redan innan kattungarna öht blev till så är jag ganska övertygad om att även de som lever som innekatter får sin dagliga dos av vad Smeagol snappat upp!! Mao så borde hela katteriet ha ett starkt imunförsvar och även kattungarna får del av dessa antikroppar genom sin mammas mjölk! Så jag hade inte haft några betänkligheter mot att fortsätta låta katten gå ute, då det annars kan bli en omvänd situation med stress i flocken som istället kan påverka imunfösvaret negativt!! Däremot skulle jag om jag aldrig haft mina katter ute inte på några villkor släppt in en utegångskatt till mina kattungar eftersom flocken då inte är skyddad mot dessa bakterier….

Lycka till Margona!! Du skall se att du får en hög med friska små bebisar därhemma och låt du Smeagol fortsätta vara en lycklig utekatt!!

/ Sophia