Eftertanke
Hej!
Jag tankte bara att jag skulle tipsa alla som sysslar med avel om en bra dokumentar: http://www.bbc.co.uk/iplayer/episode/b00d4ljk/
Lite eftertanke i dagens avel (av alla djur) kan behovas ibland.
Hoppas att ingen tar illa upp :)
Mvh Amanda
// Amanda

Vill gärna se men det står att det bara är för UK när jag går in …. jag kanske är dum och gör nått fel 

Samma här.

samma här 
Är det dessa filmer som du försökte länka till:
For those of you who missed the BBC programme last night on pedigree dogs, click on the links below
http://news.bbc.co.uk/1/hi/uk/7569064.stm

Men guuuuud va bra !!
Det är ju precis det här jag vill säga, man ska hålla koll på sin ras naturliga utseende.
Och inte springa iväg tills det går överstyr.
Och absolut inte avlafram raser för vårt eget ego, som sedan får djuren att lida 
Skitbra tråd Musiken, det manar verkligen till eftertanke för oss alla 
Man kan och ska följa rastandarden , men någonstans måste det ta stopp.
Detta kan rimma lite dåligt med vad jag skrev i ett tidigare inlääg i en tråd.
Men det är just detta jag menar även där, kolla sug i er av alla kunskap ni kan, men som jag också skrev det FINNS MODE även i uppfödning, och hur mycket andra än förnekar det så är det sant.
Så ni nybörjare, sug åt er , ta lärdom , skaffa ett mål med er uppfödning men fall inte för modenycker.
Det glömde jag kanske säga i förra inlägget.
Ursäkta mig men hur såg tex, usprungspersen ut ????
Inte f*an såg den ut som i dag, den hade en näsa att andas genom.
Min egen syster har två kavaljerer som finns med här på bilden, i den rasen är det "vanligt" med hjärtpproblem .
Notera det är vanligt !!!!
Och det skulle vara okey då …..hur f****n kan man ärligt talat fortsätta avla på en ras där det är "vanligt" med hjärtproblem ?????
Vem tänker på den dom avlar fram ?? nääää bara den är söt nog utåt när jag ska komma och gå med den på gatan typ ……
Ja blir så förbannad på sånt här, och det värsta är att det är tillåtet att avla fram raser även om man vet att det finns sjukdomar.
Faktum är och kvarstår att när djuren får sköta det själva så kommer dom friskaste djuren fram.
Det är ibland så jag skäms över att vara uppfödare …………………
//Marita
Men såååååå får man INTE säga, NEJ vi ska hålla varandra bakom ryggen och hålla käft.!!!!

Tror det er viktig at vi som oppdrettere av en naturlig rase beholder den " NATURLIG" og ikke avler fram Siameser-ører, Maine Coon tufser, eller perserpels… Tenk på hva som hadde fungert om den levde ute i skogen/ på fjellet/ på heiene… OG STÅ PÅ DET DU MENER ER RIKTIG FOR RASEN.
Dommerenes synspunkter er mote-styrt.. De kommer alltid tilbake til orginalen, ihvertfall de GODE dommerene..

jag minns att när jag kollade i rasbok över katter så var persern en vacker kattras jag ville ha…. Gissa om jag blev förvånad när jag uppdaterade mig om hur perserkatterna såg ut nu =P

Det är ruskigt vad vi människor kan göra med ett djur. Måtte vi ha detta i åtanke och inte låta aveln förstöra Skogkatten, eller andra djur överhuvudtaget. Jag tror det är jätteviktigt att inte dra iväg och avla fram tex för stora katter. Hur vet vi vad som händer med kroppen och dess fysiologi. Håller ryggen, leder osv. Visst finns det stora kattdjur (de vilda) men de har detta naturligt och har säkert anpassats genom årtusenden för sitt ändamål, inte styrts till sitt utseende och förändrats på några sekel av människohand.
Det finns ju redan goda exempel på raser där vi avlat så katterna fått svårigheter, med tex andningen. Tänk er själv att gå omkring och uppleva ständig andnöd pga av att någon tycker att man är "vackrare" Riktigt ruggigt!