Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 397 ggr
Fitnesscats
0

Nu löper Amazon av Edelmann(N)....

Nu löper Amazon för första gången.Glad

Jag har åkt upp till Östersund för att hälsa på min familj ett par dagar. Jag tog med mig Amazon och Savannah eftersom jag hade släppt P-pillerna på Amazon för ca: 1 1/2 vecka sedan. Jag ville ju inte riskera "tjuvparning" hemma i Vallentuna eftersom jag har två fertila hanar där hemma. Jag kommer att fortsätta mina sjukgymnaststudier i Västerås och våra honor( Savannah, Amazon, Izzie) kommer att bo där med mig under studietiden och grabbarna (Sebek och Tutankhamun) hemma i Vallentuna med min sambo Håkan. Eftersom vi kommer att para Amazon med Tutankhamun så kommer vi låta kattungarna växa upp i Västerås, parningen sker på Amazons andra löpperiod. Vi ska HCM testa dem båda innan parningen äger rum.

Mvh,

Eva-Helen S*Fitnesscats

Några frågor:

1. Vilken dag i löpet är det "säkrast" att parningen sker?

2. Hur många dagar är det "vanligt "att en hona löper? Förstår att det är olika från hona till hona.(Vetrinären sa mellan 5-7 dagar upp till 3 veckor).

3. Är det vanligt med viktnedgång för en hona under själva  löpperioden?

4. När brukar nästa löpperiod inträffa? Förstår att det är olika från hona till hona, men vad är era erfarenheter?

Sissi
0

1. Tredje dagen

2. Ungefär 1 ½ vecka

3. Vet ej, min hona äter konstant och har motsatt problem.

4. Min hona löper var nionde vecka.

*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***

Frostvikarna
0

Hej Eva Helen, detta är mina erfarenheter

1) Honan bör vara i höglöpet när hon paras, ca dag 3

2) Min Thea (Amazons farmor) har löpt i ca 5-7 dagar för att sedan göra uppehåll i ca 1½ vecka för att sedan börja om

3) Hon har varit stabil i vikten hela tiden

4) Mina katter har inte löpt på sensommaren-hösten utan kommit i löp framåt december..

Gisela

Fitnesscats
0

Tusen tack Sissi och Gisela för att ni delar med er av era erfarenheter. Amazon är nu på sin andra dag i löpet och hon verkligen "omar" sig på golvet framför Savannah och min mors andra katter( dom alla är kastrerade huskatter) som tur är…*s*

Mvh,

Eva-Helen