chockad
Jag vet inte vad jag ska säga, Men jag förkomlig knäckt! då jag vill medela att Founders blev dålig i går och det är med stor sorg att tala om att han avled i går kväll
Founders blev slö och började spy, jag åkte till vetrinärn , han andades tungt, vetrinärn tog tepen på honom han hande 38,8 och gav honom b-vitamin , vätskedrivade + Antibiotika även baytril mot infektion som han sen skulle få i 10 dagar om han blev pigg tills i dag , han piggande till lite under kvällen , men sen börja han andas mycket smärre, jag ringde både skara och göteborg samt min egen veterinär under tiden blev founders smärre, inom 15-20 min var han borta mitt framför ögonen på mej!! 
Jag inte sovit en blund på hela natten, så fort jag sluter mina ögon ser jag detta framför mej !
Nu sitter jag och väntar på att få åka i väg och lämna in honom för analys , Founders var borta i 4 veckor och vem vet vad han har fått i sig eller om det är så att han har blvit smittad av nåt ute, eller så förgiftad !
otroligt nog så har vi möss i våra lägenheter jag har ingen aning om hur råttgift påverkar katter , men misstankar finns , just nu misstänker jag allt om jag ska vara ärlig!
chockad matte /Eva

Ohhh fyyy så hemskt!!!Stackars dig! Skall du aldrig få lugn o ro??
Tänker på dig!!!!
Men herre gud, när ska du få vara glad. tänker på er,
Mille tar hand om honom nu
Varför ? ? Massa styrkekramar…

Jaaaa som du vet så finner jag inga ord…. tack för samtalet igår Eva och du ska veta att jag lider vansinnigt med dej…
Det vi pratade om, tycker jag låter som en förgiftning och det jag läst om det,,, men jag vet inte,,,, hoppas att dom kan kika på det med blodprov.
ha det super,, massa stödkramar Linda,,, bara att höra av dej,, det vet du….

Nej, men fy. Nu får det väl ändå räcka med elände! 
Stackars dig!

Ja vi talades ju vid i går på telefonen, jag lider så himmla mycket med dig.
INGEN ska behöva gå igenom allt skit som du fått stått ut med den senaste tiden, det är bara för mycket.
Jag har också tänkt på lille Founders hela tiden sedan dess, allt detta är en stor gåta.
Men som jag sa till dig i telefonen i går så tycker man ju det låter som någon slags förgiftning eftersom både Millboy och Founders gick bort så fort.
Och ÄR det nu så att dom hittar tecken på det hos Founders så är det med all säkerhet samma sak som hände Millboy.
I så fall ska du kräva skadestånd från din hyresvärd för dom har skyldighet att tala om i fall och vart dom lagt ut det.
Och som jag sa i går, jag har inga ord, man vet inte vad man ska säga ……. det finns endå inga ord som kan trösta dig nu, men du ska veta att jag finns här om du behöver mig.
Många varma kramar Marita

Vilken tragedi
Detta är bara för ledsamt…….
Sänder tröstekramar och mina tankar är med Dig!
Hoppas nu av hela mitt hjärta att ledsamheterna skall vara över för din del.
Kramar, Ingela

Neeeeeej, hur mycket ska du behöva gå igenom?
Mina varmaste tröstekramar till dig och barnen.
/Lena

Fick just ett sms från Eva, hon är på väg in till vetrinären med Founders nu så hon ska få någon klarhet i vad som hänt.
Hon hälsar och tackar er alla för er omtanke.
//Marita

#8 jaaaa jag hoppas verkligen att hon och du,, får klarhet,,, vad fasen händer,, men det låter ju precis som eva sa att du oxå trott att det är nån typ av förgiftning, ev råttgift…
hoppas hon hör av sej till mej sedan,,,, hon mådde riktigt kass igår… :-(
//Kram Linda

Jag finner inga ord Eva,men tycker oxå att det låter som någon typ av förgiftning.Hur mkt ska en människa behöva utstå,jag finns om du oxå vill prata.
Massor av tröstekramar/Marina
Marina/ S*Karmskogen's
Ägd av 6 Norska Skogkatter

#9 Ja jag misstänker starkt att det är något sånt, värden hon hyr av verkar ju vara en riktig skitstövel rent ut sagt.
Hon hade ju hört av någon granne att antisimex varit där, och då har dom säkert lagt ut råttgift eftersom det finns både möss och råttor i huset.
Men då har hyresvärden gjort ett stort fel för han är skyldig att tala om att och vart dom lagt ut det till sina hyresgäster i så fall.
Och vem vet vad det kan vara för skit dom lagt ut i så fall , det kan ju vara fara för både djur och människor att bo där då .
Jag har svårt att tro att det skulle vara någon sjukdom men man vet ju inte …….. vad finns det för sjukdomar på katter som går så fort ?? och när det är två st på kort tid efter varandra.
Det är om det skulle kommit in något okänt skit som ingen känner till ännu i så fall men det låter ju också otroligt.
Nej det är något mysko med detta, jag tror dom har lagt ut något skit i som katterna fått i sig helt enkelt.
Tycker så himmla synd om Eva hon var helt knäckt i telefonen i går och grät hysteriskt när hon ringde, hoppas verkligen det vänder för henne nu så hon får det lugnt omkring sig.
Det är mer en vad en person ska klara av det hon varit med om.
//Marita

jag tror oxå att katterna kan fått nån förgiftning som tex ätit råttgift! Eftersom jag har 3 av hennes andra katter här hos mig o dom mår hur bra som helst(Därför tror jag ej att det skulle vara nån virus eller nåt som smittar)Vi tänker på Eva här hemma och sänder tusen tröstkramar till henne!!! Nu har Founders det bra på regnbågsbron tillsammans med Millboy…dom tar hand om varann…
Jag har nu tagit en sista farväl av Founders
tack snälla för att ni finns och stöttar mej! Många kanske aldrig skulle gå ut med sånt här öppet, men jag har inget att dölja , jag skulle bara mår smärre om jag höll tyst det finns igen andledning till att hålla sånt här hemligt!! vad det än må vara för nåt så har jag gjort vad jag har kunnat både för Millboy & Founders, skilanden är att Founders fick hjälp innan men dog här hemma, medans Millboy fick en avlivningspruta hos vetrinärn, Jag såg aldrig Millboy spy men jag tvivlar inte på att han har gjort det,
ang hyresvärden så har vi som bor här inte fått information om råttgift , utan en granne tala om att det finns i tvättstugan, kjällaren och runt hela huset, om det finns i trapphuset vet jag ej, men runt soptunerna hörde jag talas om, Jag har sett råttskit i mina grannars lägeheter i skåp, golv ja över allt!! Huset är privat ägt och så fort man ska ha tag på dom så har dom byt nr eller åkt utomlands , jag har kämpat länge med att få tag på en annan bostad men dok inte så lätt då jag inget jobb har, jag har en 3a på gång men vet ej om jag kan få ta den just nu!! Just nu känner jag bara för att ta mina barn och dom katter som finns kvar och flytta hem till nån annan, tills jag vet om jag får flytta in i 3a…
jag har prata med många och nästan alla säger att det kan vara förgifting, jag har mat framme 24 timmar inkl vatten , som sagt jag ställde en massa frågor till min vet i går kväll, vi kunde inte utesluta nåt skilanden är att det finns sjukdommar där katter har hög feber vilket founders inte hade och inte Millboy häller! utan slöa, bleka och andnings svår heter, ingen akut diarre,
nu söker dom igenom hela founders så får jag sitta här och vänta på svar, jag blev råd till at at kontakt med försäkringsbolaget inte kul alls, fy vill inte va med längre
jag har varken ätit eller sovit , det snurrar i huvdet , än så länge står jag på benen ,
jag var inne och tittade till kattungarna innan jag åkte , det såg så mysigt ut när dom låg där hos Rosmarin, ja vd ska man säga man födes o man dör livet är bara så orättvist!
det kom skolbarn när jag väntade på min snälla vän som körde mej, och frågade vad har du där ? katt eller ? är han dö frågade dom, sen lämnade dom mej i fred, två pojkar kom sen tillbax å sa vilken söt katt du hade , vad svara man på sånt! mm han var ju det med tårar på kinden!! Nä nu måste jag sluta att skriva å samla i hop mej innan mina barn kommer hem i från skolan,
Kramar om er alla som orkar läsa!//Eva

Sorgligt att drabbas gång på gång av detta som Eva gjort. men jag förstår inte riktigt varför ni tror att båda katterna drabbats av förgiftning av råttgift. Vad jag förstått så dog Millboy av blodpropp och hjärtsvikt. Nu är inte jag nån expert på råttgift, men vad jag känner till innehåller råttgift blodförtunnade ämnen. (rätta mej om jag har fel) Och är det så, så bör ju inte Millboy ha drabbats av blodpropp om han fått i sig råttgift, utan tvärtom blir ju blodet mera lättflytande och koagulerar inte.
Och blodpropp i kombination med hjärtsvikt hör mer ihop med HCM och andra likande hjärtsjukdomar.
Ibland kan det vara slumpen att flera katter drabbas samtidigt av olika dödliga sjukdomstillstånd.
Kanske bra om ni tar reda på mer fakta ang råttgiftet som ev lagts ut innan ni anklagar hyresvärden/anticimex
Beklagar verkligen det som hänt Eva och hoppas att hon snart får reda på vad som hänt hennes katter.
Här kommer en länk där man kan läsa om symtom vid förgiftning med råttgift
Det är ju helt sanslöst hur allt tycks drabba just dig nu, försök att få i dig lite mat och sömn så att du inte klappar ihop helt och hållet.
Ta hand om dig / Sissi
*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***

# 14 Jo jag har läst på nätet om råttgift och det stämmer att blodet blir förtunnat.
Min tanke var att eftersom båda haft andningsvårigheter med vätska i lungorna så kanske inte blodet kunde syresätta sig ordentligt och gå runt som det ska och därför fick Millboy blodpropp.
Men man vet ju inte …. allt är bara så konstigt .
Och vad är oddsen för att två katter dör på så kort tid efter varandra från att varit helt friska ??
Sen kanske det inte är råttgift dom lagt ut , kan ju vara något annat ?? det vet man ju inte heller.
Hoppas innerligt att dom hittar svaret nu vid obduktionen.

Att det aldrig tar slut, det är ju helt sjukt så drabbad du är.. vi har haft en hund som dog av råttgift och hon slutade aldrig spy heller men dog snabbt vilken fruktansvärd död..
jag kan inget annat än skicka massor av kramar till dig, du finns i mina tankar
Kram
/Emelie

#16 Vet inte om vi ska fördjupa oss i hur en blodpropp uppkommer, men här kommer en kort beskrivning på de vanligaste orsakerna:
1) När hjärtat inte har kraft att arbeta som det ska (ofta pga hjärtsvikt) eller när det arbetar oregelbundet, stannar en del av blodet kvar i hjärtkammaren och ligger där och "virvlar runt", koagler bildas och ibland far dessa iväg ut i cirkulationen, ut i kroppen, inkl hjärnan. Man har då fått en blodpropp i det organ där proppen fastnat.
2) Vid förträngningar i hjärtats kranskärl kan blodproppar byggas "på plats" Man har en ojämnhet i kranskärlet och blodplättarna fastnar här succesivt, ända tills kärlet är helt igenstängt och inget blod kan passera längre. Nu har man fått en hjärtinfarkt.
3) Man kan också få blodproppar om man varit sjuk och varit t.ex sängliggande. Dessa proppar bildas då i själva blodkärlen, i venerna. De kan slitas loss och åker då iväg till hjärtat (höger sida) och sen vidare ut i lungorna. Om en propp fastnar i lungorna får man andningssvårigheter och man brukar ofta dö av detta om blodproppen är stor.
En vanlig orsak till vätska i lungarna är hjärtsvikt. Och hjärtsvikt kan man få av HCM, hjärtinfarkt inkl många andra hjärtsjukdomar. Även vissa förgiftningar kan ge hjärtsvikt.
Oj, min lilla förklaring blev visst lite längre än jag tänkt
#18 Tack för din förklaring! Millboy fick blodpropp
jag ställde ett antal frågor till min veterinär i går om fip, kattpest men det stämer inte, founders hade fästingar runt omkring halsen men borde inte bli så dåligig av det, ,men som sagt vi utesluter inget utan nu är det bara att vänta på svaren!!
jag har som sagt 5 katter kvar och än så länge mår dom bra! + tre st kattungar som inte är så gamla som måpr bra och ökar i vikt, Om det nu skulle vara nåt som smittar så kommer min vetrinär hjälpa mej så gott det går med dom katter som finns kvar! Nu behöver det ju inte vara nåt som smittar utan nåt helt annat med vad jag det vet jag inte dessvärre, nu vill jag bara samla nya kafter igen och se framåt men är dok inte lätt vill jag lova, för ena stunden gråter jag o nästa stund sitter jag här som ett stor ? och inte fattar nåt!!
I från mitt hjärta Marita vill jag säga att jag är så
över vad som har hänt Founders
ang Millboy ja han skulle ju stanna hos mej, nu finns han i mitt hjärta varje dag,
kramar till er alla //Eva

Läste på din hemsida att Founders kastrerats igår den 19/8. Stämmer det? så kan ju hans hastiga insjuknade vara en komplikation till sövningen eller något annat i samband med operationen.

Bara en liten fundering kring Anticimex…..
När dom har lagt ut råttgift sätter dom i samband med det upp lappar där giftet har blivit utlagt, detta för att varna de boende.
Skulle någon katt smaka på en råtta som ätit råttgift (smakar illa) endast bli illamående. Det gift som används idag skall ej vara dödligt för katter.
Vi fick en gång anlita Anticimex då vi hade råttor runt hönshuset samt på den tiden även huskatt. Anticimex satte upp lappar och talade om för mig att giftet skulle vara ofarligt för katten.
mvh, Ingela

#20 han kastrerades inte eftersom han inte mådde bra.

Eva jag vet hur ledsen du är, du ska absolut inte gå omkring och känna någon skuld för min skull ABSOLUT INTE.
Jag klandrar dig inte på något sätt jag vet ju hur jobbigt du har haft det och hur du månar om dina katter, du kan inte på något sätt rå över det som hänt, så får du absolut inte tänka.
Dom flesta av oss har varit med om katter som blivit sjuka eller på annat sätt gått bort så dom flesta av oss vet vad du går igenom nu.
Sen har du haft maximal otur under en lång period nu och det finns ingen som kan klandra dig för något.
JAG VET hur du kämpade på och letade efter Founders när han var borta trotts att du hade mycket annat jobbigt omkring dig just då.
Sen händer detta med Millboy och Founders och det är bara så J*vla orättvist, men absolut inget du kunnat göra något åt.
Det kunde lika gärna hänt vem som helst av oss och vi hade inte kunnat gjort mer vi heller så du ska absolut inte klandra dig själv.
# 20 Jag tror att det var meningen att Founders skulle ha kastrerat i går, men i och med att han blev dålig så blev det inställt.
//Marita

Neeej..Founders som var så underbar, har inte träffat honom, men alla bilder jag sett.
Vad du gör, anklaga inte hyresvärden nu. Millboy fick en propp, visst var det så? Råttgift fungerar åt andra hållet, de förblöder istället. avvakta resultatet istället. jag vet hur lätt det är att gripa ett strå och skylla på någon (sedan ångrar man sig). Vänta och se vad det är, visar det sig vara råttgift så vet jag inte vad jag gjort med hyresvärden…..
Klappa på dina små solskenstroll som tröst tills vidare. Tänker på dej fast jag inte ens känner dej!

Om ett djur får en massa fästingar som sedan växer och har borelia viruset så kan dom faktiskt dö av det! Min svärfar hade en katt förut som blev fästingbiten=fick borelia och dog;( Om sedan kattens hälsotillstånd e sämre o nedsatt så kan katten tyvärr dö av borelia,hans katt hade nyss haft ungar)Som tur e så finns det nästan säkert inge borelia i våra fästingar…huuu så hemskt med dessa äckliga djur! Nu vet ju ingen varför Founders dog så vi får nog vänta tills Eva får veta svaret från obduktionen…Stackars Eva…vi tänker på dig vet du!!!!

#25: Klart borrelia finns, min kompis (människa).. fick ett litet bett, fästingen hann knappt ens fästa sig o suga blod.. och hon fick borrelia.. blev som ett stort blått märke på benet där den hade suttit i en kort stund bara.. :(
Eva jag är såååååååååååååååå hemskt ledsen för din skull så du bara anar inte.. :'( Vet hur det känns att förlora två pälsklingar på så kort tid..
Men som de andra, och som du vet, så tror jag inte på råttgift..
Millboy tror jag starkt på hcm… det tyder starkt på det.. eller någon form av hjärtsjukdom öht..
Vad Founders hade är ju en gåta för tillfället, men det visar sig snart, och det är starkt av dig att klara av att åka in och lämna honom för obduktion.
En dag kommer du att finna en mening med detta även om det absolut känns som om hela livet har rasat för dig just nu..
Kraaama om alla katterna där hemma och alla dina goa barn!!
Stora VARMA Kramar
Malin

jag måste fråga;Är det vanligt med dessa hjärtsjukdomar hos en norskis?
Har ju som de flesta vet haft perser o där var ju Pkd väldigt omdiskuterad?så därför testade jag alla mina perser för det! Skall man testa för detta med hjärtat på norskisar även om föräldradjuren e testade?
Isåfall hur gör man??
#20 Jo jag hade tid för kastering, men eftersom han börja spy och andas tungt, så våga varken jag eller min vetrinär kastera, Jag klara inte ändra min hemsida i går jag var så
förmodligen hade han aldrig vaknat upp igen om vi hade söft ner honom, han fick lite sprutor i stället så han piggade till, jag förlängde nog hans liv en stund, han dog 2,5 timme efter vi kom hem i från vetrinärn,
Tack alla för era stöd och tröstkramar //Eva

men fyyy en gång till! Har du beställt för obduktion? Vill ju gärna veta så det inte är smittsamt!!!!!!!!!!!inte för att jag tror det men ingenting kan man vara säker på förrän man har bevis…eller hur?kramar
Hej Marja!
jag har lämnat founders för obduktion! som sagt jag medelar dej om det är nåt smittsamt , det Millboy tog av är inte smittsamt
Dom vet om att jag flera katter och ringer mej om dom ser nåt som är smittsamt, jag blev oxå varnad att i bland hittar dom inget fel! //Eva

Nej fy så ledsamt. Jag vill skicka massor med tröstekramar. Kan knappt föreställa mig hur hemskt allt detta varit som du råkat ut för. Hoppas verkligen du får veta vad som hände Founders. Måste på nåt sätt vara lättare att komma vidare då.
Du borde nu få lugn och ro, och njuta av kattungarna åtminstone.
/Marie
#31 det är så hemskt och ernorm saknad efter både Founders & Millboy hur ska jag kunna gå vidare, det är som stort hål i mit hjärta!!
Älskade Founders du fattas mej! vi älskar dej matte med små mattar & lill husse saknar dej nåt ernormt!!
R.I.P