Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett06-mat-leksaker
Läst 2136 ggr
Elorath
0

Mager katt

Skrev detta i Katter iFokus men tänkte höra med er också…

_Hämtade hem en väldigt liten katt tös idag på 1½ år och nu undrar jag hur jag på bästa möjliga sätt kan få henne att gå upp i vikt? Hon är oerhört mager och tunn.

Hon har precis haft en kull på 5 kattungar som blev leveransklara denna vecka. Hon är inte avmaskad men kommer att bli (kan vara en orsak). Fodret hon får hos oss är Royal Canin Sensible._

Fairyhearts
0

Är hon dålig i magen ska du kanske vara försiktig. Men kattungemat är ju fetare. tex Royal Canins Kitten. eller något annat märke.
Man kan även ge Hills AD (blötfoder) som är "fetare" och innehåller myclet protiener. Finns oftast att köpa på veterinärkliniker.
Annars kan du ju också tex koka kyckling eller fisk och ge med lite extra smör i. Nötfärs och lammfärs är också bra.

/Marie

Zolas
0

Väldigt många honkatter går ner förskräckligt i vikt, när de haft kull,  en del ser rent utmärglade ut, det är ganska normalt och det är inget farligt,  hon går upp i vikt av sig själv om hon får lite tid på sig.

Elorath
0

#1 Kattunge mat kan jag väll inte ge till en vuxen katt?

Elorath
0

#2 Ok det är bra att veta, men jag ska nog ta och avmaska henne då hon aldrig blivit avmaskad i sitt liv.

Fairyhearts
0

#3 jo då, det kan du. Det få alltid mina honor när de väntar kattungar och tills kattungarna har flyttat eller slutat dia. Dräktiga och digivande honor behöver extra fett.
Sen är det ju naturligtvis så att honan går upp i vikt ändå så småningom. Men det skadar inte med tex kattungemat för att hjälpa honan komma i hull igen.
B-vitaminer är bra med, ökar ofta aptiten

/Marie

Elorath
0

#5 Ok, tack för tipset.

Merlyn
0

Finns även något som heter Royal Canin Recovery, mjukmat typ Ad, köper man hos veterinären och det är designat så att katten upptar det väldigt lätt i kroppen och är katten benägen att kräkas så "klibbar" det sig fast i magen så kisse inte förlorar så mkt viktig mat.

Lycka till med kissen!!

Elorath
0

#7 Låter som ett bra alternativ ska ändå in med våran hane nästa vecka så ska prata med veterinären ang. Royal Canin Recovery. Tack för tipset.

Wichita
0

#2 En hona ska inte behöva bli mager pga dräktighet eller digivning. Med rätt utfodring håller hon sig i prima kondtion, möjligen med en liten nedgång under de veckorna ungarna diar som mest om det är många ungar.

Jag ger min katt RC Kitten (fri tillgång), Mjau mjukmat (varje dag), rå nötfärs (några gånger i veckan) och så får hon ProViva filmjölk varje dag.

Hon har just haft en kull på 5 ungar som nu är 12 veckor, mamma katt väger 5 kg och har en blank tjock päls. Ungarna är blanka och fina och busiga.

Vad göra med den redan magra katten? Om hon blir avmaskad och man börjar utfodra henne rätt så hämtar hon sig snart.

Nästa gång, kanske läsa på lite innan kullen. mamma katts kaloribehov han vara så mycket som 4 ggr det normala vid stora kullar, när de diar som mest.

[michaelalundgren]
0

#9 Som jag uppfattar det rätt, så har #0 inte haft kullen, utan precis hämtat mammakatt.