Blinkhinnan
Jag har en skogiskorsning som "lyckades lura" sin matte i våras och var ute med "lokal charmör". Resultatet blev 5 underbara troll. Dess små troll har förtrollat hela vår semester. Vi är lyriska över hur såna små busar kan underhålla en hel familj under de 12 veckor vi nu haft dom.
Men så kom den dagen vi skjutit framför oss, de skulle säljas. Det var bara att "ta tjuren vid hornen". De små avmaskades och åkte i samlad trupp till veterinären och alla blev besiktigade ua (utom en som hade ett litet underbett som saknar betydelse) de fick små chip och vaccin. Så långt allt väl.
Kissarna hade också fått nya hem och leverans var bestämt. Dottern fotar dom kontinuerligt och så även nu. Bilder skickades till nya ägarna och så får jag svar från en att kattens blinkhinnor syns och att det inte "ser roligt ut", detta skulle vara något som hon sett på Norsk Skogkatt och så ska det inte vara.
Orolig kontaktades veterinär igen (samma som besiktade för fyra dgr sedan) och han sa att han inte sett något sådant på katten. Grejen var den att dottern hade fotat kattena sömndruckna och/eller sovande på verandan (därav de synliga blinkhinnorna).
MEN är det så att Skogkatter ofta har synliga blinkhinnor utan orsak, som köparen påstod isf är det ju något som borde vara allmänt känt och jag har aldrig hört det. Är det något ni hört/vet?

Aldrig hört talas om att just skogisen skulle ha det så, inte någon annan katt heller för den delen… men om de var helt nyvakna så är det väl inte så konstigt att blinkhinnan syns lite grann, annars är det ju ett tecken på att katten inte mår bra när blinkhinnan syns.
och hade det varit något så hade väl veterinären sett det när han besiktade, du verkar ju absolut vara en seriös huskattuppfödare som både vaccinerar och chippar dina katter…
Kan det vara så att köparen ångrat sig och försöker dra sig ur köpet på ett i mina ögon fult sett i stället för att bara säga att h*n ångrat sig?

Jag tror du har rätt lonka. Jag har ägnat en halv dag åt att kolla blinkhinnor på Skogisar och det är endast ett mycket fåtal bilder jag sett blinkhinnan på ich då har det varit på katter som typ tittar mycket åt ett visst håll om du fattar hur jag menar och det är sammanlagt kankse 2-3 bilder jag sett en skymt av blinkhinnan på (och jag har kollat MÅNGA bilder).
Sedan är ju mina troll bara till 37,5% Skogis vad jag vet, resten är äkta Bastard.
Den lilla kommer iaf att besiktas om när hon hittar ny ägare och då ska jag särskilt be om kontroll av ögon.
Men visst är hon SÖÖÖÖT, vill nästan ha henne kvar själv, men det får räcka med lilla Wichita.
Det kan vara så med blinkhinnan när de är små och fortfarande växer, helt normalt.
Men som #1 skriver är det oftast ett tecken på att katten inte mår så bra.
*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***

Jag frågade veterinären och han sa att oftast beror det på mask, men mina är avmaskade så dom har nog inte mask och hon är jättepigg, ser inte det minsta dålig ut.
Känns som jag lugnt kan avvakta och se om hon växer i sig själv.

Tror att det bara kanske är så att ni fotade näör hon var nyvaken / trött.. kisar eller liknande,, när aktten är vaken och pigg men iaf visar blinkhinnorna hela tiden,, då är det ett tecken men jag tror inte att du behöver oroa dej utifrån den bilden du visar,,
//L