Skogis looken
Hur skall den riktiga skogisen se ut? Dela gärna, om ni vill, med er av bilder och kuskap…
Tacksamt,
//Anneli

åå, såg vildbatting "live" i söndas.. han var så himla COOL!! snacka om att han var kung på domarbordet!! bara satt där helt kolugn.. hehe, jag blev iag impad:) snygg är han oxå!

#7 Åh, vilken fin look, jag är väldigt förtjust i den där "jag-kommer-snart-och-äter-upp-dig"-looken.

#10 Tack 

Tack alla… jag tycker det är såå svårt att se skillnader och likheter och vad som är bra och inte… men nu kan jag se lite vad ni pekar på med era bilder… Detta är verkligen en super bra kunskapsbank att vända sig till!!

Jag vill nog säga att jag gillar extremt typade skogisar….Jag vill ha en skogis som vilar som ett grymt lejon med framtassarna framåt med en riktigt grym look…..maffig krage med fint kindskägg supertriangel och mycket tofsar i öronen.
När katten sedan är i rörelse och kanske spejar på någon leksak skall det söta allerta utrycket infinna sig.
Några katter jag gillar:
S*Ulvborgens Enterprise
http://www.ulvborgens.se/enterprise_bilder.htm
S*Silvernalle's Jackpott
http://home5.swipnet.se/~w-56499/P/pottan.htm
S*Tigerögas Mirabelle
Sedan finns det många fler;)

Ni är många som visar era katter när de småkisar lite grand ;)
Visst, det är då de ser som vassast ut…
Vår kastrattjej PR & IC S*Ulvborgen's Ivette (här 9 mån) har en underbar look och utstrålning, tycker jag! Hon är efter tidigare nämnda Enterprise #21 (uj, så stor och vacker han har blivit!) och barnbarn till Oracle #6 så vi är väl lite på samma spår ;)

Ja.. det där men kisningen är det som försvårar lite grann… Min misse tycker jag har en ganska vass look när han just det… kisar…på bild…

#28: Allt sitter ju inte i looken heller, tyvärr…
Vi hade en stor fördel när vi ställde vår IC (N)Laksjöen's Pia för hon kunde bara inte få runda ögon oavsett hur stressad hon kunde bli på utställningarna ;) Ah, sedan är hon mamma till Oracle i #6.
Tyvärr hatade hon kameror och de flesta bilder på henne är antingen från sidan eller när hon går därifrån :/

#29: Ja, numer säger man *tjock* om vackra tjejen ;) hihi

Tack labolina!! *kanon*

#41 Ja han är vacker!!! :) Supersnygga linjer i huvudet.

Hej Kajsamatte… det är ju Rubin som är pappa till min Bailey!! Han är så go… ser verkligen ut som en stor nallebjörn… *krama*

Rubin är en jättefin representant för rasen

Solida katter får nästan se lite grymmare ut än agouti-katter för att inte få den där runda känslan i ögonformen.
För mej är formen viktig också - det räcker inte bara med en grym look. Visar här vår gammeltjej som här ser grym ut när hon kisar lite mot solen, men när hon slappnar av blir det stora runda ögon :/ Fel look för mej! Motexempel kan vara bra också ;)

Här kommer min Babben. Carina Bjuran sa en gång om henne att det vore inte kul om någon som var katträdd mötte henne i en mörk gränd, för det ser ut som hon vill mörda någon med blicken :)

Denna gossen tycker jag är maffig!!!

Åååå vad vacker hon har blivit… GRATTIS Therese till en vacker tjej.

Tack Kristin (rodnar lite…) Hon har verkligen blivit vacker… Jag är så stolt och glad över att få ha henne hos mig!
Kotet är taget på Eskilstunas utställning 2 september och jag tycker så mycket om det! Skall bli spännande att se hur hon går nu som Junior i Borlänge…

Lycka till i Borlänge… hm, varför anmälde jag/vi inte dit… ja, just det, kattungarna

#51 Lik sin far 

#62 - Den gossen är vacker!! Fortfarande min favorit i kullen.. 

#62 Men shit va fiiin! Den looken faller jag som en fura för! Måste va en son till Enigma va?!

#63 - japp, min favvis också (svagheter må han ha, men uj…)
#64 - Nix, inte son till Enigma men väl barnbarn ;)
Ingen lyckad bild, men ändå en som visar hur maffig han är i benen :) Önskar jag kunde visa hur lång och hög han var, men deras andra skogiskastrater är gigantiska, så det är dumt att jämföra ;)

Vilken maffig kille… vad är han för färg… super fin ju!!

Skoj att ni gillar honom :)
Han är blåtigré-vit, med samma varma ton av 'havre' som man ser hos abessinier/somali :) Fick kommentar av domare när han var kattunge att det är så blå katter ska/bör se ut. Själv föredrar jag väl egentligen när de är stålgrå och påminner mer om silver ;)

#69….Nu är det gjort
..
Åhhh tycker om Qurry med! Tänk det finns så många vackra katter och framförallt vad är så vackert som en stor maffig hane med mkt massa och det där speciella skogis looken?!?
*mums*

#65 Konqueror!! SNYGGING! Underbara bilder, Restless, men det är ett helt fantastiskt exemplar av skogisen som är på bilden oxå! *dregla lite*
Min søta lilla kattunge Eilert tycker jag har en mycket fin look.

#77Puss på Mums sonen!
Han är så vacker!

#78 Ja Pappa upp idagen
Visst är dom snygga…
#26 Restless Lynx är en bland dom vackraste katter jag någonsin sett en otrolig look. Har bokat en hona av honnom och S*Special Blends Breeze Evaflowin . Det tror jag kommer att bli en grymm look på denna lilla varelse.
. Men det får vi se….
skickar med en till bild på min snygga hona

#79: Åh, vad glad och stolt jag blir att du är så förtjust i Lynx :) Håller tummarna att det blir en vacker tjej till dej efter honom och Breeze!

#83 Åhh, det är ju vackra Yatsie jag hittade här:-)

Jajamen hon har look!
Det är bara domarna som inte får se det för dååå har hon runda jätteögon.

#88 Jag är väldigt förtjust i din Cadillac , jag tycker jättemkt om hans look
Väldigt synd att han är kastrat

Heisan alle sammen!
Med dette så debuterer jeg på denne flotte siden. Så fantastisk dette forumet er!
Ja når jeg så all denne diskusjonen rundt looken til skogkatten kunne jeg ikke la være å komme med min mening også:-))
Har lest det folk skriver og tittet på bildene. Men en burde skille på 2 ting og det ene er øyeformen og det andre er utrykket. En katt kan godt ha perfekt øyeform uten at looket er der og motsatt. Med looke mener jeg at skogkatten IKKE skal være sint som en main coon, ikke søt og ikke trist, men at i selve blikket/looket til katten skal det være en intensitet og utstråling. I Norge kaller vi det viltblikket. Katten skal på en måte se tvers igjennom deg. Men dette er svært vanskelig å få frem sukk….
Jeg legger ved 2 bilder og det ene er av Lynx som jeg syns har både form og look og dette har gått i arv til hans sønn.
Hilsen en ivrig oppdretter Julie
Tack!!
Då har vi något gemensamt jag gillar din Asslan och du min Cadillac

Heisan igjen!
Ja jeg fikk visst ikke med bildet av Lynx ute i gresset. Han har for meg viltblikket. Ovale lett skråstilte øyne. Overlinjen og underlinjen på øynene hans har ingen knekk eller retter seg ut noe sted, men buer jevn hele veien og så har han looket. Godgutten min….Er jo stolt av ham da selv om det er jo ikke jeg som er oppdretteren:-))
Hilsen Julie til alle like ivrige oppdrettere!

En sak som jag har tänkt på med looken är just att många skogisar med svart eyeliner ser "grymmare" ut i looken än andra. Jag efterlyser fler bilder på kissar utan svart eyeliner som har look, har någon det?

Jag har nog tre kandidater till bra skogis look utan eyeliner
kom på en fjärde som är bland det grymaste som finns
hoppas på fler härliga skogisar

#100 Gillar henne, spännade att se henne senare med vuxen blick… säkert grym

#102 röda katter… häftiga. Härlig look.

Har gjort ett litet fotoexperiment. De flesta katter kisar oftast när man fotar vilket ibland gör att de får en liten "grymmare" look. Jag skulle gärna vilja se lite fler katter med öppna ögon för att bättre kunna se vad de har för look. För att visa vad jag menar så har jag fotat min kisse både när han kisar och när han har ögonen ordentligt öppna!
Epcot kisar: http://www.eithels.se/kotten_stangd.jpg
Epcot öppna ögon: http://www.eithels.se/kotten_oppen.jpg
/Therese

Här är ett foto på min Babben, gillar verkligen hennes look.

#106 Ja, jag gillar verkligen Babben! Har tjuvkikat lite på henne på utställning och blev förtjust på en gång! Namnet är dessutom något av det coolaste…

#107 Tack, va kul att du gilllar Babben!

#105 helt rätt tänkt
Man väljer att visa de foton där katten kommer bäst till sin rätt. Det gäller inte bara ögonen. Jag skulle fota en katt med öronen lite för högt upp på huvudet och naturligtvis så visade jag bara foton från en sådan vinkel så att det inte märktes så mycket 

#112 Han är bra snygg Donnie Brasco, kan liksom inget annat än att säga *mums*

putt
Susanna

IP S*Sannafjällets Eko har en fin look tycker jag

#117 Eko är en väldigt vacker katt!!! Honom gillar jag starkt, verkligen min typ av katt =)
Här kommer en katt som ni säkert redan sett i en annan tråd men jag gillar hans skogislook väldigt mycket. Dessutom är han mattes gosegris 
GIP S*Cat Raising Austin Healey, NFO ns22

En till bild på grabben! ;)

För mig är S*Sjöhorvans August, NFO n 09 den katt som jag tycker är den som har grymmaste skogislooken, han är sååå otroligt vacker. Jag gillar hans grymma NFO look. Fann denna grymma bild på honom som jag bara måste lägga in, förlåt Inger
att jag tjuvlånade din bild, men jag vara bara tvungen lägga in honom i denna tråd, eftersom jag tycker detta är den grymmaste skogisen.
Mvh,
Eva-Helen

Här kommer en kille vars ögon och blick jag älskar.

#123 -Jeg bare elsker den gutten