Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett02-kattungeprat
Läst 1504 ggr
Margareta
0

Bolådor

Nu är jag verkligen i planeringsstadiet och undrar därför vad ni använder som bolådor.
Jag antar att ni har massor av bilder att visa.Glad
Jag skulle även vilja höra för och nackdelar.

Min förhoppningsvis dräktiga hona sover normalt i min armhåla, så det skall nog vara rätt ombonat för att hon skall trivas.
Annars finns nog risken att hela kullen hamnar i min armhåla…Flört

Numer pensionär i Nynäshamn

majema
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har tyvärr ingen jättebra bild. Man ser lite i alla fall.
Jag använde en tom stor datorkartong. Klippte som ett u i fronten med hög kant i början, klippte ned mer senare då de var sörre. Hade överdelen som ett löst "tak" så jag kunde lyfta av vid behov. Fungerade kanonbra. Lagom stor och inte dyr heller.

Runt bolådan hade jag senare 4 kompostgaller så det blev som en lekhage. Lagom stort. Fick tejpa kartongskivor på gallrena för det var lite stor hål annars.
/Marie

exemerikas
0

Jag använder en TV-Kartong som är ganska stor som jag oxå klippt ett u i fronten. När de börjar bli så stora att de vill klättra ur så öppnar jag i sidan så de kan komma ut i lekhagen som är byggd som en fyrkant av masonitskivor med sidor som är tillräckligt höga för att hålla de små liven på plats.

Har dock ingen bra bild på lådan eller hagen.

Mvh

Marika

fjellans
0

Jag använder oxå kartonger,,men har kvar taket,,så det blir ett litet hus,,,,,,, har ingen bild,,kastar alltid kartongen efter varje kull.

zealousnfo
0

Jag köpte en Slugis på IKEA (http://www.ikea.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?topcategoryId=15561&catalogId=10103&storeId=2&langId=-11&parentCats=15561*16296*15776&categoryId=17055&productId=26605&chosenPartNumber=40013473) ooch hade lock/tak på halva. Lådan står på små ben, så kattungarna ligger inte direkt mot golvet och den är lätt att torka av om det skulle bli smutsigt (jag hade en pedantisk hona som flyttade kattungarna om jag inte bytte 2 ggr om dagen samt höll det kliniskt rent). Ska se om jag hittar lite bilder "in action".

Tycker lådan var bra i storlek, det fick plats mammakatt+fem kattungar+två kastrathanar samtidigt utan att de låg på varandra… :-)

Margareta
0

Tack för tips och bilder!
Jag kommer nog att ha massor av kort när det beger sig eftersom vi har en ny digitalkamera…

Sisikarlstad
0

#4 Vilken bra låda!!! Den skulle jag kunna använda till min kastrerade hane Anborn som kisslåda! För när han kissar så kan han få för sig att undertiden ställa sig upp o kissa då kommer det ju på väggar o golv mm. Den var ju hög o stor oxå KANON!!!

TACK för att du la ut bilden så jag fick se den!!

Kram//Susanne

Ixatrixa
0

Jag har en jättestor tevekartong som jag har som både bolåda och hage de första 4-5 veckorna….jag har två olika höjder på kanterna så jag kan vända på kartongen så får jag en högre eller lägre kant. Vissa kattungar har mera bråttom ut i världen än andra.

Jag lägger tidningspapper i botten och så bäddar jag med några lager handukar och toppar med ett lakan så kattungarna inte skall fastna med sina små klor.

Jag brukar dock låta honan föda i en stor transportbur som jag bäddar på samma sätt och lägger ett lakan över så det blir en mysig koja. Fördelen med detta är ju att man lätt kan ta med sig hona och kattungar om det skulle behövas åkas akut.

Jag har spanat in en stor transportbur som jag sett på utställningarna som jag funderar på att ha i fortsättningen. Som precis ser ut som en bolåda.

Här får ni en bild på ena hörnet av min bolåda…..med den låga kanten…Kattungen som spanar in världen heter Cosmos.

lynxeyes
0

Såhär ser min hemmasnickrade låda ut :)

Margareta
0

wow vilken fin Lynxeyes… Den kan man ju verkligen ta med även om man måste åka akut med hela kattfamiljen…

Pia
0

Jag har en stor trälåda (utan botten, bara kanter, som en jättestor pallkrage ungefär) med ca 50 cm höga kanter och i den står numera en transportbur modell störst. Fungerar perfekt! Då gonar de sig bra därinne till en början och sedan kan de börja upptäcka världen på ett avgränsat sätt.

Har gått igenom diverse pappkartonger genom åren, men detta är verkligen överlägset bra och enkelt att hålla rent och snyggt.

RolfH
0

Här finns en byggbeskrivning av den typen av låda som #8 Lynxeyes visar. http://www.katter.nu/mate/box.htm

//RolfH

Margareta
0

Tack Rolf, skrev ut direkt…

Florinellas
0

Vi använder en stor transportbur som bolåda, kanske den som Ixatrixa menar.

Foto här: Bolåda

Ixatrixa
0

Japp Florinellas…det var precis den jag menade;)

Margareta
0

Jag planerar även för fotografering av kullen (ny kamera Räcka ut tungan) och då vill jag ha en bakgrund där en svart katt syns och det är inte så lätt… samtidigt vill jag inte dra på med ljus för kattfamiljens skull, så det får bli något ljust tyg tror jag…

Majamaloss
0

Kom ihåg att aldrig använda kartonger som ursprungligen var avsedda för livsmedel, de är preparerade med olika kemikalier för att hålla parasiter borta.