Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett: 03-avel-genetik-uppfödning
Läst 1412 ggr
Labolina_73
0

det talas mycket om...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Små honor? just nu eller små skogkatter..

vad räknar ni som små?

tex, ni som avlar på stort, eller hm det låter så illa, men som iaf har i ert avels"program att ni vill ha stora katter, var går gränsen för vad ni avlar på i vikt hos hona/hane?

Enligt standard ska ju en skogkatt väga mellan ca 3-9 kg vilket är ett ganska stort spann och givetvis skillnad då på hane och hona.

ha en trevlig kväll.

//Linda

Frost
0

Hur menar du "enligt standard"? Enligt standard ska skogkatten vara stor, och en 3-kilos hona (iof hane med…) är inte stor… alltså kan den för mig inte vara enligt standard. Även om det givetvis finns sådana katter, precis som det finns katter med böjd profil eller små öron… vilket inte heller är enligt standard.

I mina ögon finns helt klart ett storleksproblem inom rasen, mycket beroende på ett i mina ögon önsketänkande. En hona som är pytteliten vid ett års ålder kommer säkerligen växa på sig med tiden, men inte så mycket att hon någonsin kommer uppnå standarden.

Dessutom så går alldeles för många små honkatter i avel för att de ju kan ge större ungar… Vilket är alldeles korrekt, förutom att när var och varannan uppfödare har små honkatter i avel av de skälen så blir nästa generation väldig svår att para ihop parningar med.

Dessutom så känns det som för mig att man gör ett tankefel. En viss avvikning från standarden är omöjlig att komma ifrån, om man vill behålla rasen sund. Men frågan är hur mycket man kan tänka sig att stega. T ex med benstomme. En skogkatt ska ha kraftig benstomme. En medium benstomme i avel kan också ge mycket gott. (beroende på katten i fråga) Men vill man ha en katt med svag benstomme alls i aveln? Det måste i så fall vara för att katten har extrema fördelar att nedärva, som balanserar upp.

Översätter man det med storlek så ska stora katter (enligt standard) vara normen. En medium katt kan beronde på katt också fungera utmärkt. Men en liten katt?

Idag känns det nästan som man satsar på att få fram mediumstora katter. Dvs bara man lyckas höja sig i generationerna från smått till medium är man nöjd. De där stora katterna (som ska vara normen!) finns, men alldeles för få.

Däremot så ska man vara försiktig med att översätta storlek till vikt som alltid…

Froydis
0

Stor er ikke bare vekt… En liten feit katt kan veie 6 kilo, en stor tynn ung katt kan veie 3,5 og så blir 6 og fremdeles ikke feit som voksen…

Man MÅ huske på at skogkatten er seint utviklet, og trenger tid. SÅ man må lære seg å se størrelse og kraft i KATTEN og ikke i VEKTEN..

Sissi
0

Det står ju faktiskt i standarden att just för små och klent byggda katter är ett "generellt FEL".

Jag har en hane som är jätte fin med en härligt NFO look men tyvärr är han i mina ögon alldeles för liten och därför valde jag att kastrera honom.

Bara för att man kombinerar en STOR hane med en liten hona så betyder det ju inte att det blir medium stora kattungar. Risken för att få en ojämn kull blir ju större om parternas egenskaper skiljer sig alltför mycket.

Jag tror att vi har för stora förväntningar på våra hanar och glömmer bort att även honorna måste leva upp till standarden, en stor och tekniskt bra hane kompenserar inte allt hos en mindre bra hona.

*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***

Mulan
0

Hej!

Viktmässigt vill jag inte ha en hona under 3,5 kg, helst närmare 4,5 kg i avel, och då pratar jag om stomme och massa, inte fett. Sedan beror det på höjd o längder. Min lilla hona, som jag har berättat om tidigare, har en stl som en 6-10 månaders kattunge, men är superharmonisk och har massor av andra jättebra attribut typmässigt. Bra benstomme, men hon har helt enkelt stannat i sin utveckling och är en liten katt. En av anledningarna är säkert att hon är oerhört petig med mat. Det är också ett avelskriterie för mig, jag vill ha honor som äter bra och inte är petiga, för det kan bli rätt jobbigt annars om de har en kull ungar… Mjölken blir ju inte särskilt näringsrik om mamma katt bara petar i maten..

Vad beträffar hanar så kan de gå ner sig periodvis, men stommen och längderna samt höjden ser man ju ändå.. Så hankatter kan väga allt mellan 4,5kg och uppåt för mig.

Jag tycker storleken är viktig, och därför väljer jag bort att avla på små katter. Sedan finns det andra som prioriterar annat än storlek och det är ju bra, men samtidigt får man inte prioritera bort för mycket.. Bara för att en liten honas avkommor blir stora betyder inte att de sedan i sin tur ger storlek. Ibland slår litenhet igenom en generation senare också..

F ö håller jag helt o hållet med Frost i inlägg #1.

mvh Malin

Labolina_73
0

Tack för mycket bra svar.. :-)

Såklart ska man inte avla på en katt (hona) som väger 2.5 bara för att hon är helt rastypisk "förövrigt" det är ju precis detsamma som att avla på en katt som har väldigt krokig profil,, för att den är restypisk "förövrigt" vilket oxå ju är fel.

Man måste ju kanske vika på nåt eftersom den perfekta katten inte finns, men en perfekt kombination kan man ju hitta och verkligen hoppas att det blir som man tror och tänkt, annars skulle man ju inte ta den kullen alls. Bra men något klen haka tycker jag ska avlas med en med kraftig och ex haka, tex. Profilen skulle jag inte släppa på. Öronen har jag inte tänkt så mycket på tidigare men där har jag sett och lärt mera.

Skulle jag köpa in en avelskatt idag skulle jag se med andra ögon, inte för att jag är missnöjd med dom jag har utan mera för att jag har lärt mej mycket mera sedan jag käpte in min första katt.

#3, Sussie.. jo det vet jag oxå att det står där att det är ett fel.. men vad räknas dit. Blir ju lite knöligt att "uppfatta" eftersom alla är olika och tyder saken på olika vis. Jag kan ju tycka att en katt är i minsta laget medan du kan tycka att den är så bra..

Ett exempel. Maja som blev CH nu på sin sista utställning så sa domare 1 och 2 olika saker, såklart dom har olika åsikter, men se nedan:

2008-07-26
2008-07-27

**
Maja**

**
Maja00
**

Type:

Wellboned female, Ex high legs, wellmuskuled

Bra tyngd för storlek, bra benstomme men kunde vara större, EX muskulatur

Huvud:

Ex triangel, Ex profil, ex chin

Bra profil, haka ok, prop triangel

Ögon:

Wellplaced, abit open in shape right now

NFO-Look ngt domenanta

Öron:

Ex placement, size ok

Bra placering, följer linjen. Kunde vara större

Päls:

Large wodly undercoat, expecerly this time of year

Utm, NFO-päls ngt utfälld, knickerbockers fin krage

Svans:

Bushy, ex shape

Fullpälsad bra längd

Kondition:

Ex, a few smell????

Ex kond, Ex temp

Allmänt:

Very sweet girl

Mycket snabb! rymningsbenägen. STORT HJÄRTA på bedömningen.

Bedömning:

Ex1, CAC,

CHAMPION

Domare:

Dorte Kaan

Alva Uddin

Ylva sa att hon var lite liten men hade en bra muskelmassa och bra benstomme,  vad innebär det då ra? Hon väger ca 3.7kg. Det är så dubbeltydigt,, hm iaf för en som mej… Flört

kram Linda

Margona
0

Men hur är det med detta att en skogis inte är färdigvuxen förrän de är kanske 4 år gamla, hur kan man då veta om katten ska bli stor redan när den är 1 år???? Jag har en katt som är sen i sin utveckling och först nu fått en grov benstomme, förr var den kanske medium. Men under sista halvåret har han utvecklats mycket och blivit en bredare och kraftigare katt. Han har i och för sig alltid varit lång och haft en bra massa. Men skulle jag inte lyssnat på en av mina vänner hade han nog varit kastrat idag, vilket jag är glad att han inte är.

Mulan
0

#6 Genom att studera stamtavlorna och katterna i den så kan man få en hint om massa och storlek samt övriga attribut.

mvh Malin

Margona
0

#7 Tack för ditt svar! Men ofta så finns det ju många olika storlekar på katterna i stamtavlan, hur ska man då veta vilken katt den ska likna som vuxen? Gällande min katt så har han vad jag vet katter med många storlekar i stamtavlan och varken hans mamma eller pappa är några stora katter. Bara lite funderingar jag har.

Mvh Margona

Seerath
0

#8 Fast jag tycker att det är rätt stor skillnad på katter som är små i allt och katter som bara är tunna för att dom inte breddat på sig.

Mulan
0

#8 Jag har ingen stor erfarenhet, men jag inbillar mig att om man avlar för att bibehålla storlek och stomme så får man storlek o stomme i de flesta fall. Sedan kan man ju i viss mån sia om storlek när man gör en parning, och ibland blir man överraskad både positivt o negativt, det är ju en av delarna som jag tycker är roligt med avel. Sedan kan jag ju tycka att i avelsarbetet vi har är det viktigt att vi uppfödare prioriterar olika, men ändå måste det ju finnas gränser.. Man väger avelskatternas för o nackdelar mot varandra och om fördelarna är övervägande så tar man en kull som man sedan utvärderar. Jag har inga superhonor, men de har rätt kvaliteter för mig att avla vidare på, sedan kanske en annan uppfödare prioriterar annat än vad jag gör, det är ju i långa loppet positivt för rasens variation. Dock vidhåller jag att variationerna måste hållas inom rasstandardens ramar.. Annars blir skogisen en än spretigare ras än den är idag..

Jag säger inte att alla katter måste vara kolossala, men för att jag ska avla på en liten hona så skulle det nog krävas att hon hade en extremt unik stamtavla. Annars låter jag bli.

mvh Malin

Margona
0

Tack för era svar, jag är bara nyfiken eftersom jag vill lära mig då jag är ny och inte kan så mycket som de som hållt på länge. Kanske tycker ni det är konstiga frågor, men frågar man inget så får man heller inget veta.

Mvh Margona

Fairyhearts
0

Som så mycket annat ligger detta med stor och liten mm i betraktarens ögon. Det är väl därför man som uppfödare bör ta ansvar och skaffa sig kännedom om så mycket man kan om "sin" ras, prata med erfarna uppfödare, läsa mm.  Passa på att känna och klämma på så mycket katter som man kan tex  på utställning.
Själv tycker jag man oftast kan "känna och se" på en katt om den har bra stomme, balans och storlek. Man får väl använda vikt i kg som något slags riktmärke.  Förhoppningsvis har man väl kompetens nog att avgöra om katten bara är mager eller faktiskt är liten …
Jag lärde mig massor när jag första gången gick assistent på en utställning där assistenterna bar katterna.  Då kände man verkligen skillnad på tyngd, balans och stomme. Försöker därför gå assistenst då och då, för att lära mig…. 
Skulle med dagens stora avelsmaterial verkligen undvika att använda en liten hane eller hona i avel. Det ska inte behövas.

Tycker själv helst en hona ska väga runt 4 kg för att vara lagom för avel i mina ögon. Minsta vikt för mig är runt 3,5 kg. Gillar honor uppåt 5 - 5,5 kg men inte mycket mer. Hanar på ca 5 kg och uppåt känns bra …. Nu menar jag att man utgår från att de är ok i hullet varken feta eller magra…. Det ska kännas "rejält" och balanserat när man håller i dom ….
Men mycket beror på annat också som en del andra redan beskrivit på ett bra sätt.

/Marie

Sissi
0

En rekommendation till alla som vill lära sig skogkattens standard är att anmäla sig till Hannah Jensens föreläsning som Skogkattslingan anordnar den 7 september i Stockholm.

MVH Sissi

*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***

Ixatrixa
0

Jag tycker det är ganska viktigt att massa och storlek hör ihop…har träffat på många fluffiga stora katter som ser stora ut men när man håller i dem är det som att hålla i ett skal.

Har själv en blå kastrerad hane som ser gigantisk ut och han har falukorvsben många skulle nog bli förvånade när jag säger att min gamla avelshane väger nästan dubbelt så mycket som honom men är en tredjedel mindre.

Nu har jag aldrig haft någon hona som väger under 3,5  utan de ligger närmare 4 kilo och upp till 6 kilo;)

Jag har dessutom en fet kastrathona som väger mer än grabbarna *garvar*

Så visst är min lilla Emsa en liten hona om man jämför med hennes mamma som väger 6 kilo;)

Självklart skulle jag aldrig avla på en hona som kroppsligt såg ut som en kattunge eller viktmässigt;)

Jag tror väl alltid att så fort det blir en fixering vid någon sak hos uppfödarna så bromsar det upp avelsarbetet till en god helhet. Även om jag uttalat avlar efter färg skulle det kännas himla fel att låta detta köra över allt annat.

Ett lagom är nog min paroll:)

Förövrigt så i vårt försök att leka gud så har vi ju egentligen ingen aning om förfäder långt tillbaka utan man får väl hoppas att det blir ett utfall man hoppas på och se till att rätt katter används i avelsarbetet.

Istället för att jag tror skall jag nog mera börja använda jag hoppas då det är något som stämmer mera med verkligheten.

Labolina_73
0

#14  mycket bra skrivet.

Men en annan sak, om en domare har rekomenderat att man ska ta en kull på en hona just för att hon är så himla liten och måste växa till sej? Är det fel då?

Jag anser att man måste ju börja någon stans oxå. Man måste ju fört se till är det sunt att avla /para denna hona? är hon tillräckligt stor att klara detta? Är hon det, då måste man se till vad vill jag få fram?

Jag skulle aldirg avla på en hona under 3- 3.5 kg  men om honan ligger därikring och man anser att hon är bra nog att avlas på rent typmässigt, så ser jag inget hinder i det, även om man kanske ska sträva efter att få stora skogkatter. Men som jag sa, man måste börja någonstans, för om man skulle ta bort alla honor under 4.5-5 kg runt 1 år ur avel så finns det inte så många kvar faktiskt. Ok om det är honans 3 kull och hon väger 5 kg, men det hör inte till vanligheten trots allt att en hona på 1 år väger ca 5 kg. (tror jag iaf)  och skulle man gå ta ur alla under denna vikt så går vi samtidigt tillbaks massa tror jag i både typ och inavelsgrad.  Vi har ju nu en väldigt bred avelsbas och det ska vi nog vara glada över för då har vi många flera alternativ att hitta en bra "partner"  vi vill inte, jaa iaf inte jag, ha en lika hög inavelsgrad hos skogkatten som det är hos tex Maincoon. Nu säger inte jag att man ska välja det ena eller andra men jag tror att man måste se mycket mera till helheten på katten än att se till storleken och utifrån det sedan säga om man anser att den lämpar sej för avel eller ej.  sundhet är ju vilktigt, och är det sunt att avla på en fööör liten hona? Nej såklart inte. Men om man anser att det är sunt att avla på katten och man anser oxå att katten uppfyller dom andra "kraven" man har i sitt avelsarbete ska man då kastrera för att andra tycker att katten är liten?

För mej låter då bättre iaf att avla på dom bästa i kullen, vissa går ju inte i avel alls medans andra kanske 4 av 5 går vidare. Vi som uppfödare kan ju inte heller bestämma att nej, du får inte avla på den katten, om det inte föreligger medicinska hinder.

Skriver man i avtalet att ej till avel. så spelar det ingen som helst roll alls, betyder ingenting, men om man skulle kryssa i avel på avtalet så blir man genast återbetalningskyldig om köparen inte anser att katten duger till det?!?! det blir lite bakvänt allt tycker jag.

*Skratt* dravel dravel… nu drooog jag iväg som vanligt..

kram Linda.. Kyss

Frost
0

För det första ska man aldrig, aldrig blanda ihop utställningar och avel. Utställningar och domare ska utvärdera typen på våra avelsdjur, ingenting annat. De ska inte styra avelsarbetet inom en ras, för då är något snett. (däremot ska man föra dialoger med andra uppfödare, och av en händelse är en del erfarna uppfödare även domare, men man måste skilja på rollerna) Det delas inte ut poäng för livslängd, fertilitet, lätta förlossningar och sjukdomsanlag på utställningar.

Så domaren gav dig ett tips för hur man får en liten honkatt att bli snyggare (lite större) precis som de kan ge tips om preparering. Dock så uttalade sig domaren inte om kattens avelsvärde. Det finns en skillnad.

För storleken är svår att avla på. Det enda som är lika svårt är pälskvalité. Det beror på att du inte på något sätt kan avgöra hur katten blir som vuxen när du väljer ut de kattungar som ska gå i avel.

T ex så har du en hona som ser superfin ut, förutom att hon är liten. Så du bestämmer dig för en testkull. Ungarna ser helt underbara ut, du är jättenöjd med dem. Ställs de ut så hänger de nog i panelerna osv. Ett par av dem går till andra uppfödare. Så vid ett års ålder inser du att de två katter du sålde till avelsdjur inte uppnådde rätt storlek. Däremot så blev några av de som gick till sällskap stora och fina. Så du bestämmer dig för att testa en ny hane, eftersom hon ju kan ge stort. Och uppfödarna som köpte ur första kullen bestämmer sig också för att testa en kull, och vill inte ge upp alla sina planer, och trots alls fanns ju syskon och en far som var stora.

Kan du se snöbollen i mitt exempel?

Det är därför jag ständigt häpnar över hur man kan välja andra delar av typningen före storlek och pälsen. Om jag så har en katt som ser ut som maine coon i huvudet så kan jag välja ut de bästa kattungarna ur en kull att gå vidare med. Annars går allt till sällskap. Men att kompromissa med storleken… Vem är det som ska ta smällen om kattungarna visar sig inte utvecklas som de ska? Köparna som köpte en skogkatt i tron att det var en stor katt?

Och vad är det som säger att en 1-årig hona som är lite liten måste ha en kull just då? Om man tror hon kommer växa till lite, vänta ett år med hennes första kull då. Jag förstår inte varför man så gärna vill para sina honkatter så tidigt. En del måste man pga fertiliteten, men i många fall gissar jag bara på otålighet att få se planer förverkligas.

Alla bedriver aveln så gott de kan, efter egna riktlinjer. Man måste själv avgöra vilka djur man vill ha i avel, och vilka man inte vill ha i avel. Du skrev

"Men om man anser att det är sunt att avla på katten och man anser oxå att katten uppfyller dom andra "kraven" man har i sitt avelsarbete ska man då kastrera för att andra tycker att katten är liten?"

vilket fick mig att fundera lite. Jag skulle inte kastera en katt för att andra tyckte den var liten. Men jag skulle det om JAG tyckte den var liten. De kattungar man får fram är ju ens egen vision och ansvar. Ibland kanske man instället för att föreställa sig det bästa som kan komma ur en kombination skulle föreställa sig det värsta, och sedan ta ett beslut?

Vill man som uppfödare inte att en kattunge ska gå i avel, så är det dock bra att leta upp köpare som inte heller vill avla. Jag tror säkert det händer, men att det är sällan en köpare avlar mot en uppfödares uttryckliga vilja. Och i de få fall som sker så påverkas inte avelsbasen alltför häftigt.

Mulan
0

#16 Kyss Fantastiskt bra inlägg, jag instämmer helt och fullt! Tack!

mvh Malin

Labolina_73
0

#16,, tack för bra svar.. det var inte mej det handlade om ang domaren och vad denne sagt, det var en ren fråga bara.. Jag anser inte heller att man ska blanda ihop utställning och avel då det är 2 vitt skillda saker.

ställa ut för att få bedömningar är en sak, men att ställa ut och få meriter och titlar för att sedan blanda det med sin avel tycker jag personligen är fel.

Jag förstår att du funderade över min frågeställning ang om andra tycker etc. det jag menade var ju egentligen bara att vi alla är olika och ser saker på olika vis.  Ja om JAG skulle anse att min hona inte är lämpad av någon anledning till avel skulle jag givetvis inte avla på denna även om jag haft det i tankarna tidigare. Man kan aldirg veta när man köper in ett djur om man kan ha den till avel eller ej, därför köper jag in mina djur som sällskap och sedan får tiden utvisa. Jag säljer även mina katter som sällskap och sedan får tiden utvisa.

Jag är ju som ni alla vet inte den bästa på att förklara exakt vad jag menar utan det blir mest bara knasigt när jag ska försöka förklara vad jag menade.. etc etc..

Men jag hoppas att ni förstår iaf lite av det jag menar,,, Jag tycker inte att man ska vika på någon punkt i sitt avelsarbete, man behöver inte stressa en massa,

Du skriver: Och vad är det som säger att en 1-årig hona som är lite liten måste ha en kull just då? Om man tror hon kommer växa till lite, vänta ett år med hennes första kull då. Jag förstår inte varför man så gärna vill para sina honkatter så tidigt.

Det har väl lite med det att göra oxå att man bör ta en kull när honan är mellan 1 och 1½ år gammal ca som första kull.. Det står iaf i alla böcker som jag läst om avel och genetik i. Tex, ylva stockelbergs.  Man "vet" oxå att en hona växer på sej efter en kull.

Ja jag tycker att sundhet är en mycket viktig del i det hela, likväl som temprament och standard,  sedan är det ju alltid olika hur man tolkar standarden på.

sundhet och temprament kan man ju kanske inte se på så väldigt olika vis trots allt. En del är sena i sina linjer, dvs päls/storlek etc etc,, det är inte säkert att en "liten2 hona någonsin blir en STOR hona även om hon får en kull. men garanterat större och mera grov och utvecklad. Vissa katter utvecklas ju inte till fullo föränns dom fått en kull eller blivit kastrater.  Vissa honor är ju väldigt små och taniga, just bara för att dpm går ner sej mycket under sina löp. Man ska ju inte heller låta honan gå och tomlöpa hela tiden och ej heller ge piller för länge, vad ä'r då alternativet? ta en kull som planerat eller kastera för att hon är liten som 1 åring.

Njä nu känne rjag att ju mera jag försöker förklara för att det ska bli rätt och som jag tycker så blir det bara än mera rörigt och massa virr varr i huvudet på mej..

Kram för nu.. ;-) //Linda

Seerath
0

Jag kan förstå att man kan ha lite bråttom med att testa ta en kull på en hane om han strilar osv men det är absolut inget fel i att vänta till två års ålder på en skogishona. Skogisen växer långsamt och utvecklas långsamt så det är egentligen bara bra att vänta.

För övrigt så skriver väl Stockelberg att man ska para efter ett års ålder och helst före 2,5 års ålder, dvs gott om tid. Sen tror jag det skiljer sig lite på snabbt växande raser och långsamt växande raser. Det enda som hindrar en från att vänta är om man inte använder p-piller och honan löper hårt.

Labolina_73
0

#19 såklart är det skillnad på indevid till indevid.. absolut..

naturligtvis är storleken lika viktig som allt annat i standarden men jag anser och tycker inte att den är vitig"are" än det andra.

Kram Linda

Seerath
0

#20 Inte viktigare än annat nej men fortfarande finns det gränser för vad som känns acceptabelt. Det finns en storlek man vill att dom ska, sen finns det storlek som är ok och sen finns det storlek som inte är ok. Vi vill trots allt inte föda upp katter i birmastorlek. Är nog samma sak med allt, man vill ha en perfekt rak profil men en hyfsat funkar men är det riktigt illa så bör man nog fundera om det verkligen är värt det. Därför känns det som en bra idé att avvakta ifall man är osäker på om storleken verkligen är lämplig för avel, är bara ens egen kattungelängtan som behöver stillas i de fallen.

Labolina_73
0

Ja Pia såklart har du rätt i det. men därav min fråga ju från början..

Vad är det minsta man bör avla på inom rasen skogkatt?

Allt hör ju samman det är ju det som gör rasen, men ibland får jag känslan av att vissa tycker att bara katten är stor så är den bra avalsmatreal. Jag kanske får en felaktig känsla men,,,

/L

Seerath
0

#22 Nej det är såklart helheten som är viktig men vikten är trots allt en del av det. Nu har alla olika åsikter om vad som är stort nog och det får man nog avgöra själv även om man kan diskutera det med andra. Jag har själv inte upplevt det som vanligt att en stor katt == bra avelskatt men däremot har jag sett många för små honor som går i avel.

Pia-Leena
0

Jag tror att det med storleken är mycket induviduelt och oansett om det ligger många stora katter bakom i stamtavlan så "kan" det dyka upp en liten eller en smal katt som har storleken men inte bredden. Katten kan ju ändå få avkommor som blir större än hon.

Jag har ett gott eksempel på Tia som fick 4 kullar.

Hon vägde 3.8 kilo före sin första kull och blev parat då hon var 2 år och 2 månader.

Efter sista kullen vägde hon 5.5 kilo och var då 5,5 år.

Jag har också MCO hona som väger 5.3 kilo och parade hon med en hane på 9 kilo.

Hon väntar barn om 1 vecka Glad

Margona
0

#24 Ja det är dig jag kan tacka att jag inte kastrerat Amadeus, du sade han skulle bredda när han vart äldre och nu är han grövre i både huvud och benstomme. Han var ju tidigare lite lång smal överallt.

Pia-Leena
0

Ja just det Flört

Någon katter kan ta lång tid men andra kan i bland ta kort tid o man borde ta sig god tid att helre vänta på hur katten blir med tiden. Ingen katt är då färdig utväklat vid 1 års ålder då har den fått storleken o med tiden så vill dom ju bredda ut sig o få mer muskler osv….

Man vet aldrig!