Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett05-pälsvård
Läst 1271 ggr
Elorath
0

Problem med pälsen

Min Norska Skogkatt har haft problem med pälsen sedan födsel och hur mycket jag än borstar honom tycks hans päls tova ihop sig. Maten han äter tycks hjälpa en hel del men hans päls är så illa däran att han inte ser ut som den där Norska Skogkatten han ska vara.

När jag köpte honom hade han tovor över hela kroppen då gamla ägare ansåg att man inte behöver borsta en utekatt (idag är han innekatt).

Finns det något jag kan göra för att få ordning på hans päls så han börjar se ut som en katt igen?

Mezzo
0

du kanske skulle testa med att raka honom till att börja med?
sedan ett bra bad en gång per månad eftersom han verkar ha en väldigt mjuk päls?

Är han en renrasig skogkatt med stamtavla är min fråga till dig?

Det är sällan skogkatter har såna pälsar att den tovar sig överallt..
Däremot i fällningstider kan den tova sig då den lösa pälsen fastnar .. :)

Du kan även köpa en tovutredare, fungerar mycket bra på tovor!:)

Elorath
0

#1 Rakat honom har vi testat och badat honom men hans päls verkar inte ge sig. Det är som om man skulle doppat honom i olja så allt klibbar ihop sig och allt detta började med att förra ägarna vägra borsta honom så när hans päls växer växer den in i sig själv med hud och allt. Jag fick ordning på hans päls en gång med borstning men det varade bara 1 vecka.

Han har ingen stamtavla men han är renrasig då båda föräldrarna är Norsk Skogkatter med stamtavlor.

Fairyhearts
0

Du skriver att du borstar. Kanske en bra kam kan göra att du kommer åt mer i botten mot huden.  Jag har en hona som får små tovor under armhålorna, ocjh då måste jag använda en kam och fingrarna för att reda ut det. Och man måste vara ute tidigt innan det blir för tovigt…. 
Är han lite oljig kan du ju borsta i lite torrschampo eller talk (Barnpuder) så blir ju pälsen lite luftigare.
Eller en tovutredare kanske. som 1# också föreslog.

B-vitaminer är ju bra för pälsar, men tveksamt om det hjälper mot sådant här.

/Marie

Elorath
0

#3 Tack för tippset ska testa det med talk eller torrschampo. Vid borstning använder jag karda, tovutredare, sax (för tovor som sitter) och en dubbelsidig hundborste. Han päls är så pass hemsk att jag verkligen behöver få den lite luftigare.

Elorath
0

Fråga:
Han har mjäll också i pälsen, barnpuder förvärrar väll inte det lilla han har? Är det sådant barnpuder som man använder på baken på barn för att dem inte ska bli irriterade där?

Sissi
0

En liten fråga; Är han kastrerad?
Det låter nästan som att han har lite "ungdoms-problem-päls".

House of Anju samt Be Cat's har en kanon bra pälsvitamin som faktiskt tar bort mjäll och förbättrar kattens päls avsevärt.

http://welcome.to/anju

[

](about:blank)

http://www.becats.se/

Sissi

*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***

Fairyhearts
0

#5 Jag använder Apotekets Talkum. (beställningsvara) Tror det fungar bra med vanligt barnpuder också, men det påstås att det är lite fetare. Pudret ger inte mjäll och inte torrschampot heller.

Men det låter precis som Sissi skriver lite "ungdomsproblem" .

Foder kan ju också påverka. Du skriver att maten påverkat, vad ger du för foder?

Schampot man badar i påverkar ju med. Det är viktigt att skölja ordentligt också när man badar dom. Är han lite fet i pälsen kan du bada med lite väl utspädd diskm. Yes först och sen skölja och därefter ta schampo.

/Marie

Sissi
0

Blev lite fel med länkarna, sorry!

House of Anju BeCat's

Sjohorvans
0

#8 …. det hos BeCat´s är det Dr. Caluder´s Fellplus?

Kattis Skrattande

Elorath
0

#6 Han är kastrerad ja och har varit det oerhört länge. Han var kastrerad innan förra ägarna äns köpte honom. Han är 3 år nu.

Sissi
0

#9 Ja precis!
Verkar som om jag inte har alla hästar hemma i hagen idag…kan ju liksom vara bra att skriva namnet på produkten man rekomenderar.

Mezzo
0

#2: Jag vill inte vara näsvis, men har han ingen stamtavla - så är han en huskatt, trots att den som födde upp honom säger att hans föräldrar har stamtavlor - så finns det ju alltid en risk att kanske pappan som sägs vara pappa, inte är den rätta pappan, för varför är han annars inte registrerad? kostar bara 200kr/kattunge… ;)

Angående att han är såå fet i pälsen, hur gör du med schampot när du badar honom??
Schampon skall spädas ordentligt och sedan skall katten i fråga sköljas lääääänge efter sista schamponeringen…..
att föna efter ett bad är både a och o… du minskar risken för att pälsen blir lockig (och tovig)..

Sedan kanske du skall skaffa en riktigt bra kam som går igenom hela pälsen ner till hårbotten, en karda e inte det bästa vid tovor.. :) Många härinne använder Mirakelkammen från Eva Porat.
Jag köper däremot kammar med teflonbeläggning (för att minska statisk electricitet.. det är svarta kammar och kostar från 70kr och uppåt).

det bästa är att köpa talk och inte människorpuder i den benämningen - t.ex dialon som innehåller vaselin - vilket gör pälsen ännu fetare vilket nog inte är så önskvärt för din katt.

Har du något foto på honom? Blir ju nyfiken hur han ser ut :))

om han även är mjällig så kanske det kan bero på något invärtes problem? som övriga sagt, B-vitamin är jättebra!
Och finns att ge i form av Jästex från apoteket - katter brukar i regel älska det.. :)

Elorath
0

Hade en kompis över tidigare som har Main Coon och han tog med sig någon Grome powder för att testa och se ifall det skulle fungera på min norskis och det gjorde det. Vi satt och porsta in pudret i hans päls i 1 timme och nu är han blank, len, luftig och börjar se ut som en katt. Vi fick bort alla hans tovor också så nu har han en man igen.

#12 Jag vet att han räknas som huskatt när han inte har stamtavla men han är renrasig Norskis trots det då hans föräldrar är renrasiga, inget utställningsobjekt direkt såvida jag inte väljer att ställa ut honom som huskatt. Reggad i Swerak som huskatt blir han snart.

Elorath
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Direkt efter borstningen. Kunde inte hitta en bättre bild. Han ser fortfarande anskrämlig ut eftersom han är nerklippt i sidorna pga alla tovor men det blir ju inte perfekt första gången man gör det.

Losvan
0

Jästex har utgått ur sortimentet på apoteket.