Svårt
Hejsan!
Jag har en fråga angående en katt jag har köpt, katten såldes till avel, i kontraktet är det kryssat, hade från början inte tänkt ha katten i avel, men nu har det visat sig att katten på grund av olika anledningar inte går använda till det, har jag som köpare rätt till ersättning?

Det beror väl på av vilka anledningar? En uppfödare kan ju aldrig garantera att en katt kan användas i avel när dom e bäbisar!!Det står även i alla kontrakt…(ska stå iallafall)
I min står det inget, mer än att avelsrutan är i kryssat, enda komentaren är att den kan eventuellt användas till utställning.
Menar du vad katten har som gör den olämplig?

Hur har du försäkrat katten? Och vad är det för fel på den?
Har du en avelsförsäkring hos t.ex agria och katten i fråga är kryptorchid så tror jag man kan få ut en ersättningssumma..
om det är en hane då..
Eller om det är en hona som måste akut kastreras pga livmoderinflammation som man inte fått bukt med..
Då går även avelsförsäkringen in och ersätter med livförsäkringen..
Hos Agria gäller detta då, ska påpekas.
Om du undrar om uppfödaren har ersättningsskyldigheter så, kan du ringa konsumentverket och höra.. kattköp går under konsumentköplagen…

Hej!
Jag tycker att du i första hand ska ta kontakt med uppfödaren och diskutera med denna. Oftast löser man problem enklast genom att fråga den det berör.
Jag har fått ersättning av uppfödaren till en katt som jag ansåg vara för liten för att avla på, och då gällde inte försäkringen. Jag fick motsvarande inköpspriset tillbaka. Sedan beror det på från fall till fall. Själv kan jag tänka mig att ge ersättning om katten inte passar i avel, eller erbjuda en ny kattunge under förutsättning att försäkringen inte gäller.
mvh Malin