Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett: 08-skogkattens-hälsa
Läst 1351 ggr
baltzer
0

kontigt på hakan

Min Hona Sabina har fått något konstigt på hakan

mörk fläck mitt på hakan o på båda sidorna,jag har försökt b         blöta upp med  tops o försiktig rengörning det är mörkbrunt

lossnar ung som skabb… jag är orolig för vi har flera katterr.

Undrar om det kan komma från torrfoder el

dåligt rengjorda katt-skålar vi har några skålar i plast, vill byta mot rostfritt så man rengöra ordentligt!!!    (hjälp)

SillyZones
0

Det är nog svarthaka din katt har fått, också kallad kattacne. Det är svart och sitter närmast huden och en bit ut på hårstrået. Själv använde jag babyvåtservetter och blötte upp och pillade försiktigt bort det på mina katter, sen har det varit borta. Det är helt ofarligt, men om de blir riktigt angripna kan huden bli inflammerad och svullen. Blir det illa och svullet och sårigt bör man gå till veterinär, annars kan du själv hjälpa din katt att få bort det.

/Jessica

Jessica, Sajtvärd på Norsk Skogkatt ifokus
S*SillyZone´s Norsk Skogkatt

LittleL
0

Använd inte plastskålar, det kan förvärra svarthakan. /Sylvia

Kakarikos
0

mina katter har svarthaka till och från.

det är tydligen vanligare än vad man tror och det drabbas ofta fertila katter. som de tidigare skriver så är det inget farlitg och de verkar inte lida av det. mina har inte kliat på det eller nått sånt alls. jag har pratat med flera olika veterinärer och en veterinär skrev ut dalacin, vilket kostade mycket pengar och funkade inte för fem öre på mina katter, de tyckte det luktade fruktansvärt och tyckte inte alls om det. sen fick jag ett tips från en domare som sa att jag skulle gnugga med diskmedel på hakan. och de blev MYCKET värre! då blev det infekterat och svullet! trots att jag tog det mycket för siktigt. jag har inte provat babyvåtservetter men det kan säkert funka dock pratade jag med en annan veterinär som sa att det finns inget botemedel utan de försvinner när de blir kastrerade. dock sa han att man kunde ta asolsprit på bomull och torka/gnugga försiktigt. det funkar jätte bra :D det använder jag varje gång jag ska på utställning så det funkar men det tar inte bort acnen. den går inte bort vad du än gör. kanske på vissa katter men inte på alla.

kanske man skulle prova babyvåtservetter Cool

#1 tog det verkligen bort acnen helt? så den försvann och inte kom tillbaka? har du nått speciellt märke eller så?

MVH Susanna

Juliette-
0

#2 Jag har hört att det är rostfritt som inte skall användas

SofiaJ
0

Jag har hört att man ska smörja med babyolja för att det ska försvinna och att man inte ska peta på det i onödan eftersom det kan bli infekterat då. Doris har svarthaka då och då, men jag brukar inte röra det om jag inte måste. Däremot så äter hon ur rostfria skålar.

Så många olika tips, frågan är bara om något hjälper.

Roger
0

Jag har klämt bort några ungefär som man klämmer en finne på min Anna och det har funkat på henne. Jag har inte reflekterat över om det suttit på hårstråna eller i huden. Jag har liksom gjort det i förbifarten!

baltzer
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

SkrattandeTack all söta människor för alla råd o Tipps

Både Här o på andra sidorCool 

Här På Norsk Skogkatt iii FOKUS 

Ja vet inte Hur många ggr  vi, Min Man o jag 

Har fått hjälp??           Vi Gillar er Flört            

MVH  Birgitta o Håkan

virvlas
0

#7 Jisses vilken söt bild! :)

EtConsortez
0

hej hej, jag har oxå haft problemet med en av mina fertila hanar . När han blev kastrat försvann det och jag har inte sett det sen…