Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 499 ggr
Majamaloss
0

Omkullkastade planer

Jag är sen tidigare rätt van vid att allt inte alltid går som man planerat/förväntar sej. Jag blir ändå lite besviken, hade tänkt para en av mina honor men det blir inget av med det. Eftersom jag har en liten uppfödning med ca en kull/år och bor som jag gör, i lägenhet, har jag ingen möjlighet att hålla en hane. Kattan som jag planerat för, är egen uppfödning, så även pappan till henne. Bl a därför såg jag fram emot att fortsätta på henne. Hon har fått en livmoderinflammation ( pyometra ) och står nu på antibiotikabehandling för att vara i så god form som möjligt för en kastraktion om några dagar. Jag vill inte avla på en hona som inleder sin avels"karriär" med en pyometra, bl a för att det finns en benägenhet att nedärva risken för att utveckla pyometra men även för att jag är rädd om min katt och huvudsaken är att hon mår bra.
Jag har en liten uppfödning av hund och katt. Sen min första kull 2002 har jag fått lite olika erfarenheter om vad som kan hända när det inte går riktigt som det ska. Nedsatt immunförsvar - valp, dräktig tik som resorberar, kejsarsnitt på katt, valp som avlider under förlossning, och nu detta. Kanske låter det som om jag bara belyser det som är negativt men jag har förstås även positiva erfarenheter, de är fler som tur är  Skrattande. Jag vill gärna dela med mej och ta del av andras erfarenheter så jag hoppas på många reflektioner.

fjellans
0

Oj,,Majamaloss. Vilken otur. Har själv inte råkat ut för något av detta, har haft en HIMLA tur tydligen,,men man ska ju aldrig säga aldrig,,,så peppar, peppar, men hoppas att det går bra för din kastrat hona// Glad

Margareta
0

Visst är det trist.
Jag har också en favorithona som köptes in för att ta någon kull "ibland". Hon visade sig har ljumskbråck (obs EJ navelbråck)som ledde till att urinblåsan trängde ut mellan bukvägg och hud.
Veterinärerna jag pratat med är oense. 

3 veterinärer - 3 åsikter.

1. Kirurg i journal: avråd från avel utan motivation

2. Utskrivande veterinär: Visst kan Du ta en enstaka kull om Du absolut vill, jag har jobbat i x antal är (läänge…) och ALDRIG sett något liknande innan. Det är INTE vanligt. (nja)

3. Veterinärbekant:
    Man avlar inte på en defekt katt - bråck är genetiskt (punkt)

Vi har en hona till, så vi skippar tanken på denna hona.
Hon skall få bli IP och sen kastrat som planerna är nu.

Numer pensionär i Nynäshamn

RolfH
0

Fy vad trist med omkullkastade planer. Jag råkade ut för samma sak med en egenuppfödd siameshona för några år sedan och fick aldrig någon kull då jag kastrerade henne.

//RolfH

EddaM
0

Usch vad tråkigt för er. Hoppas att inget sådant händer med min hona (har ju bara en) som jag skall avla på. Hennes syster fick livmodersinflammation när hon började med p-piller men hon parades illa kvickt o har nu fått en jätte fin kull. Så det kan ju sluta lyckligt ibland ialf. Men det värsta är när djuren blir sjuka, jag har ju inga barn o lägger all min tid på djuren. Och när det händer något med dom blir man ju inte lite ledsen.

*Tröst kramar på er från oss*

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

Majamaloss
0

Glad Tack för reflektioner och uppmuntran!